Haag, mars 1996
"En lång tid har Gud haft överseende med okunnigheten,
men nu ålägger han människorna, alla och överallt,
att omvända sig. Ty han har fastställt en dag då han skall
döma världen med rättfärdighet genom en man som han
i förväg har bestämt därtill. Det har han bekräfta
för alla människor genom att låta honom uppstå från
de döda." (Apg. 17:30-31)
Kära syskon,
Kristus är uppstånden! Många kristna i världen brukar
hälsa varandra på påskaftonens morgon med att Kristus är
uppstånden. I detta påskbrev vill jag inte avvika från
detta utan högt utropa: Ja, Han är verkligen uppstånden!
"Då kom Jesus emot dem och hälsade dem, och de gick fram,
grep om hans fötter och hyllade honom." (Matt. 28:9)
Det finns möten och möten. Det ena mötet är inte det
andra likt. Somliga möten är inget annat än att man ser varandra
i förbigående, till exempel när man stiger av en buss eller
spårvagn, medan den andra just stiger på och bara hinner att
säga "hej". Egentligen kan man inte kalla detta för
ett möte. När man kommer hem säger man på sin höjd:
Jag råkade att se den och den.
Men när det i Matteus 28:9 står att Jesus mötte kvinnorna
då döljer sig bakom dessa ord en fullhet av kommunikation och
av livsgemenskap med evighetens värld, alltså ofördärvlighetens
rike. För efter att Jesus har uppstått från de döda
och egentligen redan är i härlighetens värld, möter
Han ännu människor som lever sitt jordiska liv.
Det är ett möte i ordets rätta betydelse. Inte ett flyktigt
"hej", inga tomma ord, tvärtom i detta möte överför
Han egentligen den "eviga" kraften på de nedslagna lärjungarna
och de uppfylls med fruktan och stor glädje. Kvinnorna grep om Hans
fötter och tillbad Honom.
Ett exempel på möten med samma sorts intensitet finner vi bland
annat i Josef-berättelsen i Gamla Testamentet. När Josef möter
sina bröder och vill avslöja för dem vem han är, brister
han ut i högljudd gråt, så att egyptierna och faraos hus
kunde höra det. Under tårar säger han: "Jag är
Josef." Det var ett möte med en intensitet, som knappast går
att beskriva. Ett möte, som Gud gett en laddad stämning. Bröderna
upptäckte att Josefs drömmar inte hade varit från honom
själv utan de var i Guds närvaro.
Det är ett förebud av det möte, som dun uppståndne
snart kommer att äga rum mellan den Uppståndne och sitt folk,
när Han skall säga: "Jag är". Då skall det
judiska folket sörja, som man gör efter över den ende sonen,
som profeten Sakarja i en rörande bildspråk har förutsagt:
"Men över Davids hus och över Jerusalems invånare
skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de
ser upp till mig, och ser vem de har genomborrat. Och de skall hålla
dödsklagan efter honom, som man håller dödsklagan efter
ende sonen, och skall bittert sörja honom, som man sörjer sin
förstfödde." (Sak. 12:10)
Det kommer att bli ett obeskrivligt möte mellan Herren Gud och Hans
folk!
Ett annat exempel från Josef-berättelsen är mötet mellan
Josef och hans far. Det är naturligtvis bara en skuggbild av mötet
mellan Jesus och kvinnorna efter Hans uppståndelse, men Josef är
ändå tydligt en prototyp av Messias.
Josefs far trodde att han var död. Jakob förväntade sig att
Josef, som sjunde son, verkligen skulle vara ett förtecken på
återställelse, på samma sätt som Hanok, som var den
sjunde räknat från Adam. Men för honom blev för många
år framåt, det enda verkliga, den sönderrivna och blodiga
livklädnaden. När Josef senare omfamnar honom är det för
Jakob som om han har uppstått från de döda och han förstår
också att alla hans drömmar varit riktiga. I mötet med Josef
hade han samtidigt ett möte med Gud.
Och när vi en gång på uppståndelsens stora dag skall
få se Jesus ansikte mot ansikte, skall detta vara ett möte för
vilket nästan evigheten är för kort för att smälta
det. För då är det fråga om en total livsöverföring
från härlighetens Gud till vår existens, som då blivit
odödlig. Då står vi också inför Gud, som Paulus
antyder det i nämnda verserna från Apostlagärningarna 17.
För att återvända till kvinnornas reaktion i påskevangeliet,
läser vi: "...de grep om hans fötter och hyllade honom."
För att kunna förstå denna spontana handling, som gjordes
utifrån en överväldigande känsla av gudomlig glädje,
bör vi veta något om Gamla Testamentets bildspråk angående
fötter.
När Jakob på sin dödsbädd drog upp sina fötter
i sängen och lägger dem tillrätta, då är det en
bild på att hans liv på jorden har kommit till slutet. När
den store Präst-Konungens, Messias', härlighet beskrivs i Psalm
110 står där att: "Herren sade till min herre:'Sätt
dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig
till en fotapall'"
Samma bild används i 1 Korinthierbrevet 15:25-27a där Paulus beskriver
betydelsen av Kristi uppståndelse:
"...ty han måste härska tills han har lagt alla fiender
under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden,
ty allt har han lagt under sina fötter."
Tidigare har vi talat om att i det gamla österlandet satte kungarna
sina fötter på dem, som de hade besegrat. Dessa fiender avbildades
på en fotpall, som stod framför kungatronen. Och när kungen
satt på sin tron, vilade hans fötter på fotpallen och hade
liksom fienderna under sina fötter. Därifrån har bildspråket
lånats.
Kvinnorna, som de över förlusten av en älskad vän, gick
till Jesu grav, erfor något som påminde om Jakob, som sörjde
över att alla förväntningar beträffande den sjunde sonen
hade slagit fel. Var finns nu det gudomliga löftet som givits åt
Abraham? Var är kallelsen, vår utkorelse?
Kvinnorna visste dock att Jesus skulle uppstå på tredje dagen.
Det hade Han ju själv sagt. Men tydligen hade de inte riktigt förstått
det.
På samma sätt hade också lärjungarnas förväntningar
krossats. Alla hade tagit anstöt på grund av Honom. De hade flytt
åt alla håll. Och här kommer nu Jesus. Här ser kvinnorna
uppfyllelsen av hans gående över vattnet och av hans makt att
kasta ut onda andar. Allt hat och elakhet, som den sammangaddade folkhopen
visat, alla lögner och allt hån, som bröt fram vid Golgatas
kors, har Han under sina fötter för Han har uppstått från
de döda.
Samma sak ser vi i Josua-berättelsen när Gud befaller Josua att
dra genom floden Jordan. Jordan-floden var det enda som ännu skilde
dem från löftet om intåg i Kanaan och uppfyllelsen av detta
löfte. För att komma över detta hinder ger Gud ett tydligt
uppdrag. Prästerna fick, medan de bar på förbundsarken,
gå i spetsen för folket och först sätta sina fötter
på vattnet. Då sker undret: vattnet delar sig. Och över
det torra kan folket gå igenom floden. Mitt i floden fick prästerna
stå alldeles stilla och från det stället där deras
fötter hade stått, fick sedan tolv män, var och en, ta en
sten ur floden Jordan och bära den till andra sidan. Just på
det stället där de demoniska makterna hade besegrats, på
skiljelinjen mellan löfte och uppfyllelse, i förbundets försoning!
Kvinnorna här grep om Jesu fötter. Det är också fråga
om fötter som inte vacklar. I Uppenbarelseboken 1:15 står: "Hans
fötter liknade gyllene brons." De var fasta i sin gång,
orörliga i försoningens tjänst så att, bildligt talat,
de demoniska vattnen måste vika och de tiotusenden kan dra in i "Kanaan".
Detta är de fötter, som har besegrat helvetet. Fötter, som
kan placeras på alla Guds fiendernas nackar.
Medan kvinnorna grep om dessa fötter hyllar de konungarnas Konung.
De förstår: Här uppenbarar Gud att det eviga livet finns
i försoningen med Honom och att Han härskar övar allt. Det
är mer än deras tankar kan fatta, och de griper spontant efter
verkligheten i denna händelse. Han måste härska som Konung
tills Han har lagt alla fiender under sina fötter.
Alla mänskliga försök, alla gräl och all träta
på det kyrkliga och politiska området, leder ingenstans. Vi
känner inte igen glädjebudbärarens fötter, som förkunnar
frid.
Tvärtom!
Även i det som sker i våra dagar kan vi erfara att Jesus 'fötter
behärskar hela världshistorien! Men var är hyllningarna och
tillbedjan av Honom, judarnas store Konung? Var hyllar man Honom såsom
kvinnorna gjorde?
De förstod: Denne Konung, som dessutom är Lammet, är värdig
att mottaga lov, pris och tack.
Det blir aldrig riktig påskglädje i din själ om ni inte
i den Helige Ande griper om Jesu fötter och säger: Herre, det
är dina fötter, som härskar över min synd, som behärskar
förlåtelsens makt. Det är dina fötter, som härskar
över de demoniska makterna och som har besegrat döden och sjukdomarna.
Grip tag om dessa fötter! För Herren är sannerligen uppstånden!
Omedelbart efter denna händelse får kvinnorna uppdraget:
"Gå och säg åt mina bröder att bege sig till
Galileen. Där skall de få se mig."
Också detta hade Jesus redan förut kungjort i Matteus 26:31:
"Jag skall dräpa herden, och fåren i hjorden skall skingras.
Men när jag har uppstått, skall jag gå före er till
Galileen."
Detta är folkens Galileen. Det skall bli ett uttåg genom Lammets
blod till riket av präster, som skall vara för alla folk. Därför
ger Han, när Han uppenbarar sig för sina lärjungar på
berget och de ligger på knä och tillbeder Honom, direkt uppdraget:
"Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå
därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp
dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att
hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar
till tidens slut." (Matt. 28:18-20)
Med andra ord: Hela världspolitiken och allt som ännu måste
hända fram till tidens fullbordan är under Mina fötter. Slutsats:
Gå därför ut!
Jesus är Gamla Testamentets uppfyllelse. Linjerna löper rakt från
den öppna graven till berget i Galileen. När den allsmäktige
genom ett evigt förbunds blod återkalla Jesus från de döda,
har Gud inte tappat kontrollen. När Gud skänker Gamla Testamentets
uppfyllelse, sker detta lika noggrant som när Han kom ner till världen
längs de trappsteg, som ett fördärvad människosläkte
utgjorde, med syndiga kvinnor som Rahab, Tamar, Batseba inkluderade - sex
gånger sju släkter.
Och nu, nu är Konungen här. Kvinnorna griper om hans fötter
och tillbeder Honom, Dessa "eviga" och oförstörbara
fötter, som härskar över alltsammans. Och ändå
direkt också uppdraget: Gå och säg till mina bröder,
att Jag med mina fötter går före dem till hedningarnas Galileen,
platsen dit jag har kallat dem. Därifrån skall de också
gå ut till alla folk för att proklamera evangeliet, nyheten om
att satan är besegrad. Att denna världens härskare inte har
lyckats med att upprätta sitt herradöme på jorden, utan
att hans rike är tillintetgjort. Må Mina bröder i Guds auktoritet
ge denna goda nyhet vidare, att synden har försonats. Predika detta
glada budskap för allt skapat.
Det är inte möjligt för satan att besegra korset och att
omintetgöra uppståndelsen. Jesus har på Golgata fullbordat
allt för tid och evighet! Herren är sannerligen uppstånden!
Också oss vill han möta, på samma sätt som Han har
mött kvinnorna efter sin uppståndelse och i det mötet vill
Han även på oss överföra det odödliga livet. Han
har ju sagt: "Jag lever och ni skall leva." Genom denna överföring
av liv får också vi möjlighet att lägga allt det som
tynger och trycker ner oss under våra fötter.
Mycket starkt uttrycker Paulus detta i Romarbrevet 16:20:
"Fridens Gud skall snart låta satan krossas under era fötter."
Jesus är Livets furste.
Också uppfyllelsen av Uppenbarelseboken 10 har Han under sina fötter.
Vi skall inte tycka att allt är hopplöst. Även när det
gäller uppfyllelsen av det ta skede i världshistorien måste
vi visa mod att i den helige Ande gripa om hans fötter och tro att
Han skall göra det: hedningarnas fullhet och Israels omvändelse.
Hebréerbrevet nämner:
"Det är inte änglar han har satt över den kommande värld
som vi talar om. Om detta finns ett klart vittnesbörd: Vad är
en människa eftersom du tänker på henne, en människoson
eftersom du tar dig an honom? En liten tid lät du honom vara ringare
än änglarna, men med härlighet och ära krönte du
honom, allt lade du under hans fötter. När han lade allt under
honom, gjorde han inget undantag: allt skulle läggas under honom."
(Hebr. 2:5-8)
Detta gäller även Hans Rikes genombrott, hedningarnas fullhet,
församlingens enhet och hans folk Israels omvändelse.
När det gäller uppfyllelsen av Guds löften går hans
fötter en bestämd väg.
Han fullbordar sin Plan utan att tveka.
Stor och majestätisk är Jesus Kristus.
Herren är sannerligen uppstånden!
Med hjärtliga hälsningar och i Honom förenad,
A.A.Leenhouts.