Det stora fiskafänget
Kära syskon!
Jag lyssnar gärna på församlingsmedlemmarnas vittnesbörd.
På ett av mötena i Holland hade vi besök av en person, som
hade en framträdande position i samhället. Han bad om ett sammanträffande
med mig. "Jag måste", sade han, "berätta för
dig om en upplevelse, som jag hade för 20 år sedan. Jag var inte
alls bekant med det profetiska ordett men plötsligt sade Herren till
mig, att jag varje kväll, innan jag gick till sängs, skulle läsa
Joh. 21."
Sedan fick han tårar i ögonen. Jag såg, hur rörd han
var. I början förstod jag ingenting av detta. Jag tyckte att det
lät konstigt. Han tillade: "Jag har gjort det nu under 20 år.
Varje gång jag läser det, förstår jag något
mer. Det öppnar upp sig, liksom. Men när du nu talar om församlingens
fullhet, Gudsrikets genombrott, om församlingens enhet och fullhet,
om Israels frälsning och judarnas fullhet, ja, om Herrens underbara
framtid, kan jag inte längre hålla tyst om denna hemlighet, som
jag bär på." Han grät och han grät och sade: "Varenda
kväll läser jag det omigen".
Jag svarade: "Tack för att du berättade detta för mig".
Därefter har också jag börjat läsa Joh. 21. Visserligen
inte varje kväll, men jag har läst det under bön. Jag kan
vittna om, att det också för mig alltmer öppnar upp sig.
Kanske fick denne man berätta detta för mig för att också
jag skulle sätta igång. Han kanske skulle påminna mig:
"Pastorn, du kanske tror, att du vet allt, men du vet ännu ingenting.
Det är mycket djupare än så".
Låt oss nu tillsammans läsa Joh. 21:1-14:
"Sedan visade sig Jesus igen för lärjungarna vid Tiberiassjön.
Det gick till så: Simon Petrus och Tomas, som kallades Tvillingen,
Natanael från Kana i Galileen, Sebedaios söner och två
andra lärjungar var tillsammans. Simon Petrus sade till de andra: 'Jag
ger mig ut och fiskar.' De sade: 'Vi följer med dig.' De gick ut och
steg i båten, men den natten fick de ingenting. När morgonen
kom stod Jesus på stranden, men lärjungarna förstod inte
att det var han. Och Jesus frågade: 'Mina barn, har ni ingen fisk?'
De svarade nej, och han sade: 'Kasta ut nätet på högra sidan
om båten, så får ni.' De kastade ut nätet, och nu
orkade de inte dra in det för all fisken. Den lärjunge som Jesus
älskade sade då till Petrus: 'Det är Herren!' När Simon
Petrus hörde att det var Herren, knöt han om sig ytterplagget,
för han var inte klädd, och hoppade i vattnet. De andra lärjungarna
kom efter i båten med fångsten på släp; de hade inte
långt till land, bara ett hundratal meter. Då de steg i land
fick de se en glödhög och fisk som låg på den och
bröd. Jesus sade till dem: 'Hämta några av fiskarna som
ni just fick.' Simon Petrus gick upp på stranden och drog i land nätet,
som var fullt av stora fiskar, 153 stycken. Och fast det var så många
gick nätet inte sönder.
Jesus sade till lärjungarna: 'Kom och ät.' Ingen av dem vågade
fråga honom vem han var; de förstod att det var Herren. Jesus
gick fram och tog brödet och gav dem, och likaså fisken. Detta
var tredje gången som Jesus visade sig för sina lärjungar
sedan han uppstått från de döda.'"
Här handlar det om uppenbarelsehistoriens stora ämne: förskingring
och återsamling.
Adam och Eva förvisades från paradiset ut i förskingringen
men vi ser också, att Gud återsamlade i Sets och Hanoks heliga
släktled. Sedan blev ogudaktigheten så stor, att Gud straffade
genom syndafloden. Efter floden återsamlades resten av mänskligheten
i Noas familj. När Noas familj sedan utökades, kände dessa
människor ångest för en ny förskingring. De beslöt
då att bygga Babels torn för att på så sätt
motverka förskingringen i egen kraft.
En holländsk assyriolog, som samtidigt är arkitekt, har upptäckt
att utformningen av Babels torn liknar modellen till Noas ark. De som härstammade
från Noa hade naturligtvis tagit djupa intryck av syndafloden. Genom
muntlig tradition hade de överfört till från släktled
till släktled hur den räddande arken såg ut. De bestämde:
Låt oss bygga ett torn, som liknar arken som räddade oss från
att på nytt förskingras!
Varenda gång mänskligheten försöker rädda sig
i egen kraft imiterar den evangeliet. Räddningen av Noa med familj
är en bild på evangeliets frälsning. I byggandet av Babels
torn vill djävulen gärna imitera den. När vi i vår
tid har en förskingring av Guds barn i alla möjliga kyrkor och
samfund världen över, upprättas 1948 Kyrkornas Världsråd.
Kyrkornas Världsråd har som symbol en Noas ark med ett kors.
Herren sade till mig 1948: "Det är Babel. Det är ett Babels
torn i evangeliets form. Men jag ska själv församla mina blodköpta
i och genom det uppdrag de har gentemot mitt egendomsfolk Israel."
Plötsligt skrek jag till: "En ängel!" Medan dödssvett
trängde fram, skrev jag ner: "Mina barn har bett och Jag svarar.
Nej, Jag skall inte ge antikrist den äran att driva samman mitt folk,
utan Jag skall göra detta genom mitt Ords piskrapp."
Nu är det uppenbart, att Kyrkornas Världsråd leds av liberala
teologer och närapå fungerar som en täckmantel för
kommunismen. Vi måste vara försiktiga med efterapningar, i synnerhet
med sådana imitationer som baseras på Joh. 17:21: "Jag
ber att de alla ska bli ett och att liksom du, fader, är i mig och
jag i dig, också de ska vara i oss. Då ska världen tro
på att du har sänt mig."
Denna enhet bland Guds barn kan förverkligas endast genom ett uppriktigt
erkännande av hans blod och i vår kallelse till att upprätta
Gudsriket åt Israel.
Efter Babels torn återkommer samma mönster i historien. Jakobs
familj förskingrades till Egypten, då de förkastade Josefs
drömmar. Senare församlar Herren åter sitt folk och bereder
ett exodus ut ur Egypten genom lammets blod. Senare, 586 f.Kr., förskingrades
de återigen, nu till Babel. Genom profeternas förkunnelse och
Guds ingripande förs de tillbaka till landet och återsamlas.
År 70 e.Kr. förskingrades de över hela världen för
att de hade förkastat den store Josefs dröm. Men de ska åter
samlas från jordens alla hörn. När hela Guds församling
låter sig församlas kring Lammets blod, ska Gud skänka oss
hedningarnas fullhet och så - genom detta - ska hela Israel bli frälst
(Rom. 11:25-26).
I Johannes' evangelium läser vi, att Jesus har dött för att
Guds förskingrade barn skulle samlas och bli till ett (Joh. 11:52).
Korset, Lammets blod, är det enda som binder oss samman. Hans kors
är också den enda bevekelsegrunden för vår enhet.
Så har Gud tänkt.
När vi nu i vår text, Joh. 21, finner Jesus stående på
stranden, är detta en gudomlig och majestätisk bild på hela
världshistorien. Först ser vi hur han förskingrar fiskarna
i havets djup och sedan hur han återsamlar dem. Lärjungarna kunde
inte fånga något i egen kraft. Jesus Kristus som har uppstått
från de döda, styr alla dessa fiskar, små och stora. Och
han vet, att de har fiskat hela natten utan att få något. Tidigt
i gryningen står han på stranden och säger: "Kasta
nätet på andra sidan båten". Medan de gjorde detta,
ledde han fiskarna till den sidan av båten. När så lärjungarna
kastar ut nätet på ett ställe som ur fisketeknisk synvinkel
inte alls borde kunna ge någon fångst, sker ett stort under:
nätet blir fullt. På en gång förstår aposteln
Johannes att detta inte är normalt. Jag tror inte, att det var Jesu
röst, som han kände igen. Inte heller tror jag, att Johannes hade
ett större intellekt än Petrus eller de andra lärjungarna.
Men Johannes hade en profetisk funktion bland de tolv. Han förstod
plötsligt: "Det är Herren!"
Herren förskingrar och Herren återsamlar. Också när
det gäller vår mission måste vi ha detta i åtanke.
När vi i vårt missionerande bara bedriver verksamhet för
vårt eget samfund och inte tar hänsyn till Guds stora gärningar
med avseende på Israels förskingring och återsamling, kan
vi aldrig få uppleva något underbart fiskafänge. Johannes
är den som först inser detta. När Jesus firade den sista
måltiden med sina lärjungar och ett nedbrytande av Kristi kropp
står för dörren, säger Herren plötsligt: "Sannerligen,
jag säger er: en av er kommer att förråda mig".
Mänskligt intellekt kunde inte utröna vem detta var. Ty förräderiet
mot Jesus Kristus är av djävulen, och djävulen kommer som
en ljusets ängel. Det var Judas, som med en kyss förrådde
Jesus.
Alltsedan urminnes tider var kyssen en hälsning till en annan person
med hjälp av andningsorganen. Maori-folket på Nya Zeeland gnuggar
fortfarande näsorna mot varandra, när de hälsar på
varann. Denna hälsnings ursprungliga innebörd var, att man hälsade
den livsande, som Gud inblåst i människan. Man ville säga:
"Jag erkänner, att också du har tagit emot Guds livsande".
När Judas ska förråda Jesus, gör han det så raffinerat,
att han hälsar hans livsande. Denna handling uttrycker en önskan
om att Jesus måtte leva. Därför svarar Jesus: "Förråder
du Människosonen med en kyss?" (Luk. 42:48). Så raffinerat
var allt detta, att vårt förstånd inte räcker till
för att fatta djävulens tankegångar. Satan har ett stort
intellekt. När han är ute efter att förvirra kyrkan, Guds
församling, använder han synnerligen raffinerade metoder. Då
kommer han som en ljusets ängel. Därför behöver vi profeter
i församlingen. När Guds Ande inte får upplysa oss - när
profetia saknas - hamnar vi lätt på villospår. Endast Guds
Helige Ande kan bevara oss från villovägar.
Under den sista måltiden säger Jesus: "En av er kommer
att förråda mig" . Ingen av dem förmår att
lista ut vem det gäller. Plötsligt säger då Petrus
till Johannes: "Fråga honom!"
Johannes var den som låg till bords invid Jesu bröst. Denna plats
vid värdens bröst är sedan urminnes tider en hedersplats.
På den tiden satt man inte på stolar, som vi gör idag,
utan man låg till bords. Den äldste sonens huvud låg närmast
faderns bröst. Fadern kunde då berätta saker för den
äldste sonen och ge honom instruktioner, inför t.ex. en resa.
Den äldste sonen var närmast fadern ansvarig för familjen
och gården. Sonen kände till faderns tankar och hemligheter.
Aposteln Johannes skriver: "Ingen har någonsin sett Gud. Den
ende sonen, själv Gud, och alltid nära fadern, har förklarat
honom för oss" (Joh. 1:18). Jesus vilar vid Faderns bröst.
Där får han den mest intima information. Därför vet
också Jesus vem som ska förråda honom och att fara är
å färde. Johannes, i sin tur, vilar vid Jesu bröst. Johannes
är profeten, och Petrus är herden bland lärjungarna. Men
herden vill inte hindra profeten och tränga sig fram till Jesus och
be: "Herre, berätta det för mig!" En sann herde respekterar
alltid profeten. Detta gäller också när Herrens kropp ska
brytas ner. När sedan Herren hade uppstått, läser vi, att
Johannes sprang fortare till graven. Han kom först. Johannes trodde
och Petrus förundrade sig (Joh. 20:4; Luk. 24:12). Att tro är
något annat än att förundras.
Vi står nu inför att Herrens kropp ska komma till fullhet och
då bestå av både judar och hedningar. Denna Kristi församlings
fullhet återges i berättelsen om det underbara fiskafänget.
Det är Johannes som förstår, att det är Herren, som
står på stranden. Jag upprepar: denna förståelse
kommer sig inte av att Johannes är intelligentare än Petrus, utan
av att denne andligen befinner sig närmast Jesu hjärta. Inspirerad
av den Helige Ande utropar han: "Det är Herren!"
Han skriker inte rakt ut i det blå, utan riktar sig med sin insikt
mot herden. "Den lärjunge som Jesus älskade,"
(d.v.s. Johannes) "sade då till Petrus: 'Det är Herren!'
När Simon Petrus hörde att det var Herren ... hoppade han i vattnet."
Petrus gick till handling.
Jag tror, att det måste finnas ett samarbete mellan profeten och herden.
Annars kommer vi inte att få uppleva något stort fiskafänge.
Men då måste vi också förstå det stora sammanhang,
i vilket detta samarbete äger rum. I berättelsen är det den
tredje gången, som Jesus uppenbarar sig för sina lärjungar
efter uppståndelsen. Detta har att göra med den tredje dagen,
som ska komma. Den tredje dagen och den tredje gången är besläktade
begrepp. De används i Skriften om vartannat.
Här på stranden uppenbarar sig Herren för tredje gången.
Han visar oss i form av en liknelse hur det stora fiskafänget kommer
att gå till. Det ska inte kunna genomföras utanför Guds
program. I Guds program ingår detta att han förskingrar judarna
och sina barn i många olika kyrkor och samfund samt återsamlar
dem och svarar på Jesu översteprästerliga bön: "Jag
ber att de alla ska bli ett. Då ska världen tro att du har sänt
mig" (Joh. 17:21). Jesus brukade bedja: "Fader, jag tackar
dig för att du alltid hör mig" (Joh. 11:41-42). Han
bad också: "Jag ber att de alla ska bli ett och att, liksom
du, Fader, är i mig och jag i dig, också de ska vara i oss. Då
ska världen tro på, att du har sänt mig" (Joh.
17:21).
Kristi församling ska bli ett i historien, inte i ett liv efter detta.
Och denna enhet bland Guds barn i hednavärlden kommer att bli ett instrument
i Guds barmhärtiga hand, då han återsamlar det judiska
folket från världens alla hörn. Jesus står också
idag på stranden. I vår tid befinner vi oss i ett avgörande
skede, i en gränssituation. Jag har egentligen inget annat budskap
än Johannes hade: "Det är Herren!"
Inte heller jag ropar rätt ut i luften. Jag presenterar det för
herdar eller pastorer. Även till andra herdar i Stockholms-området
och till herdar i Sverige i stort vill jag säga: "Herren står
på stranden!"
Jag presenterar Guds program för er. Herren förskingrar Israel
och sin församling och Herren återförsamlar sin församling
och Israel. I samband med detta vill han ge oss ett underbart fiskafänge.
Förstår ni vad jag menar? Jag förstår bättre
och bättre varför denne man, som kom till mig, skulle läsa
Joh. 21. Även jag har fått ljus över texten och jag har
sagt: Å, Gud, hur stor du är! Jesus, hur stor du är! Att
du sammanfattat hela världshistorien i en kortfilm, i en rörlig
miniatyrbild ... och på det viset har du uppenbarat dig själv
som historiens Herre!
Jesus är Guds son! Tror ni det? Han är Guds son och skapelsens
början. Han har alla tiders förskingringar och återsamlingar
i sin hand. När han nu, i denna atomtid, ska bönhöras av
Fadern och församlingen bli ett i Jesu blod, då ser han till
att så sker. Men till oss säger han: "Kasta ut nätet
på högra sidan båten så får ni fisk! Sluta
streta och sträva utan mig! Tro inte att ni ska lyckas utan min plan!
Jag vill uppenbara mina planer för er. Om ni vill lyssna noga, så
ska de uppenbaras för er." Då ska vilken herde som helst
kunna hoppa i vattnet och dra ett välfyllt nät åt Jesus
till. Halleluja!
Jesus har segrat. Han har uppstått från de döda. Han har
all makt i himlen och på jorden. Jesus var medveten om att händelsen
på stranden återger frälsningshistoriens centrala tema.
Naturligtvis var det fråga om ett underbart fiskafänge den gången
när han kallade lärjungarna. Redan då föll Guds härlighets
ljus över Genesarets sjö. O, Gud, hur stor och härlig du
är! Vid den stora fångsten utropade Petrus: "Gå
bort ifrån mig, Herre, jag är en syndig människa!"
(Luk. 5:8).
Beträffande Joh. 21, föreslår jag, att ni ikväll, innan
ni ber, läser igenom det än en gång. Då får
ni säkert se något mer av Guds härlighet. För Herren
står på stranden. Han vill ge oss stor framgång i vårt
evangelisations- och missionsarbete. Profet- och herdeämbetet måste
emellertid samverka. Det enda jag kan göra är att be er herdar:
Var snälla och undersök detta budskap!
Jag äger ingen makt i mig själv. Men jag vet bestämt, att
Herren tilltalade mig 1948. Sedan dess är jag nära Jesu bröst.
Han talar själv med mig och han har visat mig det jag nu har förkunnat.
Varje gång jag får uppleva hans härlighet, utropar jag
som Petrus gjorde: "Gå bort ifrån mig, Herre! Jag är
en syndig människa! Det handlar om hans härlighet. Gud vill göra
stora ting i Sverige, om ni, tillsammans med era herdar, vill lyssna.
Johannes sade till Petrus: "Det är Herren!" Jag har
också vidarebefordrat min insikt till katolska präster och kaplaner.
Jag hade tillfälle att träffa kardinal Bea. Och jag sade till
honom: "Ni katoliker har avpolletterat Israel. Ni har gjort kyrkan
till ert eget institut. De fiskar, som ni fångar, vill ni dra till
er egen kyrka."
Jesus frågade lärjungarna: "Mina barn, har ni något
att äta?" Jesus har blivit till mat för oss. Det är
hans kropp och hans blod. Men här frågar han lärjungarna:
"Har ni något åt mig att äta?" Herrens
mat är, att människor blir frälsta (Joh. 4:33-38). Det framgår
av berättelsen om den samariska kvinnan. När hon kommer till tro
på Jesus, ser Herren bakom detta enda ax, hur alla fält har vitnat
till skörd. Visionärt ser han då hedningarnas fullhet. Han
är inte hungrig längre. Hans mat är att hedningarnas fullhet
kommer, att nätet blir fullt. Jesu mat är, att denna världs
miljarder människor förs in i hans ljus. Denna stora skörd,
denna väckelse, står i relation till att judarna har sargats
och förskingrats i två dagar samt återsamlas på den
tredje dagen (Hos. 6:1-3).
"Jag ska slå herden, och fåren i hjorden ska förskingras"
(Matt. 26:31; Sak. 13:7). Men på tredje dagen ska Gud återsamla
dem. Och följderna av detta ska ge storartade återverkningar
i världshistorien. Det judiska folket har nu, under snart två
Gudsdagar, varit förskingrat. Egentligen gäller det också
den kristna församlingen. Men på den tredje dagen ska hans kropp
bli helad, bli ett. Herren återsamlar och Herren förskingrar.
Herren förskingrar och Herren återsamlar. Han står på
stranden! Joh. 21 är ett underbart kapitel! Jag är inte på
långa vägar färdig med det...
Petrus drar det fulla nätet till stranden. Det innehåller 153
fiskar. Stora fiskar. Jag anser det anmärkningsvärt, att Salomo
- en prototyp på Fridsfursten - vid sitt tempelbygge använde
sig av 153000, 1000 x 153, främlingar ur hednavärlden (2 Krön.
2:17). Jesus sade: "Här är vad som är mer än
Salomo" (Luk. 11:31). Hans kropps fullhet kommer!
I Rom. 11:15 står det angående judarna: "Vad skall då
deras upptagande ha med sig om icke liv från de döda?"
En ny vår för världshistorien! En för-sabbat! O, Gud
är stor! Herre Jesus, jag tillber dig! Din storhet är obeskrivlig.
Jag finner inga ord för ditt majestät. Jag behöver en liten
stund för att tillbe konungen Jesus...
Herren står på stranden. I vår tid av nöd och elände
vill han frälsa. Som tidigare sagts är mitt intellekt inte större
än någon annans. Ni svenskar är ju ett mycket intelligent
och kulturellt högtstående folk. Inte på något sätt
är jag överlägsen era teologer. Men jag måste ändå
framföra mitt budskap till de svenska herdarna: Herren står på
stranden! Och nya tider är på väg. Det underbara fiskafänget
står för dörren. Kasta nätet på den högra
sidan, på den sida där Herren har förskingrat och vill återsamla!
Nätet ska bli fullt och ska dras åt Jesus till. Han ska få
sin mat. Men i själva verket hade han måltiden klar. Han och
lärjungarna åt en måltid på stranden.
Måltiden är något mycket centralt i Skriften. I Uppenbarelseboken
läser vi t.ex.: "Se, jag står vid dörren och bultar.
Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag
gå in till honom och äta med honom" - det vill säga
hålla måltid med honom - "och han med mig"
(Upp. 3:20). Innan han går till korset håller han en måltid
med sina lärjungar och säger: "Jag ger er, anförtror
åt er, Riket" (Luk. 22:29; enl. den nederländska bibelövers.).
Vid nattvardsbordet överlåter, testamenterar, han det. Vid bordet
får vi ärva detta rike på grund av hans död. Vid bordet
får vi ta emot det. I berättelsen om det underbara fiskafänget
ser vi, att den stora fångsten står i förbindelse med måltiden
på evighetens strand. Den messianska tiden, det känner judarna
till, ska börja med en messiansk måltid (Jes. 25:6-8).
Han ska göra iordning ett gästabud med feta, märgfulla rätter
för alla folk. Han ska ta bort den slöja, som betäcker alla
folk. Han ska uppenbara sig i all sin härlighet. Vår himmelske
Fader vill ha sina frälsta barn vid sitt bord.
Vid Jesu himmelsfärd hade man också en måltid tillsammans
på Olivberget. De låg till bords. Oftast föreställer
vi oss, att han stod där och talade om Guds rike med lärjungarna.
Ni kan själva läsa i Apg. 1:4: "Och under en måltid
tillsammans med dem sade han åt dem att inte lämna Jerusalem..."
När han här äter tillsammans med lärjungarna, vet han:
strax ska också Jerusalem komma till måltiden. "Lämna
inte Jerusalem", säger han. Vid denna måltid talar han
om Guds rike, som ska upprättas åt Israel. Efter det blir han
upptagen till himlen. Jag tror inte, att de stod och pratade med varandra.
Det står att de hade en måltid tillsammans. De låg till
bords i gräset på Olivberget. Direkt från bordet blev han
upptagen till himlen.
När han kommer tillbaka, kommer han till de sina vid bordet. Jag tror,
utan att veta det bestämt, att det kommer att vara vid nattvardsbordet.
Han togs bort från en måltid och ska komma igen på samma
sätt som han farit upp till himlen, till en måltid.
Ikväll ska jag själv läsa Joh. 21 igen. Där finns uppenbarelsens
ljus. Vid denna måltid på stranden återupprättar
Herren Petrus i hans ämbete. Samma sak kommer strax att ske vid måltiden
i Gudsriket. Då ska många herdar bli tvungna att bekänna
som Petrus: "Jag har syndat". Men även då ska han fråga:
"Älskar du mig?" Herdar behövs ju alltid. Herren ska
förnya dem i deras tjänst. Men också profetians gåva
ska bestå.
Efter måltiden frågar Simon Petrus angående Johannes:
"Herre, hur blir det med honom?" Men han får inte
lägga sig i det. I vers 20 läser vi: "Petrus vände
sig om och fick se att den lärjunge som Jesus älskade följde
efter, han som under måltiden hade lutat sig mot Jesu bröst och
frågat vem som skulle förråda honom. När Petrus såg
honom, frågade han Jesus: 'Herre, hur blir det med honom?' Jesus svarade:
'Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig?
Du skall följa mig'" (Joh. 21:20-22). Herdeämbetet har
sin givna plats. Men herdeämbetet får inte köra över
Johannes, profetämbetet. Petrus var en herde. Men när Apokalypsen,
Uppenbarelseboken, skulle ges och Guds näst sista hemlighet i Upp.
10 uppenbaras, gav inte Herren den till Petrus, utan till Johannes.
Jag övernattade en gång i en känd och framstående
familj i Rom. De hade många frågor om Petri ämbete, ty
de var nära vänner till påven. Påven själv hade
döpt dem. De hade högsta ansvaret för den italienska televisionen.
De inbjöd mig för att tala om påveämbetet. Då
berättade jag följande: "Föreställ er att han verkligen
är Petrus. Han måste i så fall lyssna till Johannes ändå."
Jag accepterar själv inte att påven skulle vara bärare av
Petri ämbete men brukar formulera mig så när jag talar med
katoliker. Jag påvisade, att så var faktiskt fallet vid den
sista måltiden, när Jesus blev förrådd och vid hans
uppståndelse. Likadant var det vid det underbara fiskafänget.
Min framstående värd svarade mig då: "Med detta budskap
kan du besegra hela konciliet". Jag svarade: "Det är det
som är meningen".
Var någonstans finns nu de lutherska herdarna? Detta budskap, som
jag ger, är ingenting annat än en fortsättning på korsets
predikan. Jag är inte emot Luther. Tvärtom. Jag tror, att också
han var en profet, kallad av Gud. Men "herden" i Rom ville inte
lyssna till honom. Låt oss nu på nytt undersöka dessa ting!
När allt kommer omkring var Petrus i sanning en herde. Han ångrade
sig och gjorde bättring. Han återupprättades i sitt ämbete.
I samband med detta säger Jesus till honom: "Sannerligen, sannerligen
säger jag dig: 'När du var ung spände du själv bältet
om dig och gick vart du ville. Men när du blir gammal, ska du sträcka
ut dina armar och någon annan ska spänna bältet om dig och
föra dig dit du icke vill.' Så angav han med vad för slags
död Petrus skulle förhärliga Gud."
Det kan vara bra, att bli stilla inför detta en stund. Jag känner
en familjefar i Amsterdam, som hade förlorat sex barn. Han sade till
mig: "Det var bra, att jag ingenting visste i förväg. Om
så hade varit fallet, skulle vi inte ha haft något liv längre."
Men Petrus, som alltid ville vara den främste bland lärjungarna,
fick veta, för att kunna utöva sitt ämbete på ett fullgott
sätt, att en dag skulle stunden komma, då han skulle korsfästas.
Kan vi fatta vad detta måste ha inneburit för Petrus? Ibland
framför spegeln i badrummet har tanken slagit mig: "Tänk
om spikar skulle slås igenom mina händer! Och mina fötter!..."
Och att hela tiden veta att det är oundvikligt...!
Herren hade sagt till Petrus i förväg: "Sannerligen, jag
säger dig: Tuppen ska inte gala förrän du tre gånger
har förnekat mig" (Joh. 13:38). När tuppen gol, hade
Petrus också tre gånger förnekat Jesus och förbannat
sig själv: "Jag känner inte den där mannen som ni
talar om" (Mark. 14:71). Exakt på sekunden gol tuppen. Och
exakt på den tredje dagen uppstod Jesus. Jesus säger: "Följ
mig! Även om vägen leder till korset." Vilket uppdrag! Efter
min kallelse har jag fått gå igenom svåra perioder, men
detta!...
Hos aposteln Paulus finner vi samma sak. "Om honom sade Herren till
Ananias: 'Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han ska föra
ut mitt namn till hedningarna och kungar och Israels folk, och jag ska låta
honom veta hur mycket han måste lida för mitt namns skull'"
(Apg. 9:15-16). Paulus visste, att mycket lidande väntade honom. Som
på en filmduk hade han visionärt sett hur han skulle stenas.
"... jag ska visa honom hur mycket han måste lida..."
Han fick se det innan det hände. Både Paulus och Petrus
var apostlar som måste ge upp allt för Jesus.
O, när väckelsen kommer! Då kommer vi att vara villiga att
ge allt för Jesus! Då blir det ett underbart fiskafänge!
Det behövs profeter och profetämbetet innebär lidande. Mig
har man också kallat för dåre. Ibland har jag varit en
av de mest hatade i Holland. Jag kritiserade kyrkorna för mycket. Jag
kritiserade Kyrkornas Världsråd och kommunismen för mycket.
Jag fördömde människors synd för mycket. Man krävde,
att jag skulle tala i överensstämmelse med min kyrkas synod. Om
jag skulle påtala tillkortakommanden och synder i min församling,
måste jag göra detta enligt kyrkorådets uppfattningar.
Jag svarade: "Jag förkunnar endast vad Guds ord säger mig".
Då blev jag suspenderad och utkastad. Det blev en svår tid.
Men Herren fångade upp mig. O, Jesus är underbar!
Jag tror, att varje uppriktig Kristi tjänare upplever något av
Jesu lidande, något av den smälek som han fick utstå utanför
lägret (Hebr. 13:13).
Vi upplever alla något av det lidande, som Petrus och Paulus genomgick.
Men det viktigaste är, att Herren förhärligas, att också
det judiska folket får komma till Jesus och att fridsriket får
bryta fram. Då ska också fängelserna öppnas. Samtidigt
som vi här sjunger och är glada i Herren, finns det människor
som skriker i tortyrkammare. Det finns 110 länder, där människor
torteras. Låt oss därför, i fullt beroende av Jesus, göra
allt som står i vår makt för att förbereda det underbara
fiskafänget! Låt oss sluta upp med att fiska för vårt
eget och istället dra nätet åt Jesus till! Han själv
är det centrala. Så vill jag säga:
"Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans
är härligheten i evighet, amen" (Rom. 11:36).