Hemligheten med tid och rum för upprättandet av riket åt
Israel
Hjärtligt tack, syskon, för er inbjudan till mig att komma hit!
Jag hoppas, att de gudstjänster, som vi ska ha tillsammans ska förhärliga
Jesu namn. Om de blir till välsignelse, vill jag ge all ära åt
honom, som har kallat mig och köpt mig med sitt blod och som till denna
dag har väglett mig.
Låt oss läsa Apg. 1:1-8:
"I min första bok, ärade Theofilos, skrev jag om allt
som Jesus gjorde och lärde fram till den dag då han togs upp
till himlen, sedan han genom helig ande hade gett sina befallningar åt
dem som han utvalt till apostlar. Han framträdde för dem efter
att ha lidit döden och gav dem många bevis på att han levde,
då han under fyrtio dagar visade sig för dem och talade om Guds
rike. Och under en måltid tillsammans med dem sade han åt dem
att inte lämna Jerusalem utan vänta på det som Fadern hade
utlovat, 'det som ni har hört mig tala om', sade han. 'Johannes döpte
med vatten, men ni skall bli döpta med helig ande om bara några
dagar.'
De som hade samlats frågade honom: 'Herre, är tiden nu inne då
du skall återupprätta Israel som kungarike?' Han svarade: 'Det
är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har
fastställt. Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer
över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och
Samarien och ända till jordens yttersta gräns.'"
Kära syskon! För att komma undan sommarens intensiva hetta har
nomadfolk alltsedan tidernas morgon dragit bort från ökenområdena.
De bröt upp redan tidigt på våren. Innan vårflyttningen
inleddes till svalare områden, var det brukligt, att man strök
ett lamms blod runt tältöppningen. Det är lätt att begripa,
att de var tvungna att göra dessa årliga uppbrott.
På en missionsresa till berberfolket bortom Atlasbergen har jag själv
sett byggnader som guiden förklarade vara sommarvisten. När vinterregnen
hade upphört, blomstrade öknen och stäpperna och berberna
drog söderut med sina hjordar. På våren, när den heta
sommaren nalkades, drog de hundratals kilometer norrut igen mot Atlasbergen
med dess vattendrag och oaser. Men innan vårflyttningen brukade de
stryka ett lamms blod runt tältöppningen.
Denna rit går nästan tillbaka till förhistorisk tid. Gud
behövde dock inte låna från hedniska religioner för
att kunna uppenbara Gudslammet, men vi kan förstå det bättre
om vi jämför med en parallell företeelse: berättelsen
om offrandet av Isak.
Det var sed bland hednafolken att offra barn för att utverka gudarnas
beskydd. Vid första anblick ser det ut som om Gud gav Abraham en liknande
befallning, men på tredje dagen blir det uppenbart, att Guds befallning
är dess diametrala motsats. Ty när något dyrbart måste
offras för vårt beskydd, ger Gud själv av sitt hjärta.
Detta är evangeliets ABC.
Likadant var det i berättelsen om Israel under Farao. När lammets
blod skulle strykas på dörrposterna, förstod nomadfolket
- Israel - Guds mening med detta. De förstod, att den stora vandringen
till svalare områden, till löftets land, skulle börja. Riten
var densamma men innebörden en helt annan än hednafolkens. Den
är en skuggbild av hela mänsklighetens räddning genom Lammets
blod, ett första tecken på att mänskligheten kan bryta upp
och börja den stora vandringen till de friska vattendrag, som utgår
från Guds och Lammets tron. Halleluja!
Vi tar nu ett stort kliv. I berättelsen om Jesu födelse återfinner
vi, på samma sätt som i berättelsen om Faraos tid i Egypten,
en het och skarp stridslinje. Det handlar inte om en vanlig hetta utan om
den urgamla striden mellan Gud och satan. Vi ser, att också julevangeliet
har broderats på en stramalj med samma mönster: striden mellan
Gud och satan.
Låt mig försöka förklara vad jag menar. I ett krig
mellan t.ex. Israel och Assyrien har en frontlinje bildats. I ett avgörande
slag bryter Israel igenom. "Dagen-D" har kommit. Då brukade
man under antiken klä en officer i gröna kvistar. Hans hjälm
och spjut pryddes med gröna kvistar och en lagerkrans lades om hans
hals. Därefter skickades han till den belägrade staden, t.ex.
Jerusalem, som en glädjebudbärare.
Vid Kristi födelse använde sig Gud av denna sed. Dagen då
Jesus föddes var egentligen en"Dagen-D". Som en glädjebudbärare
från Guds högkvarter kom en ängel till herdefolket med budskapet:
genom barnet i krubban har ett avgörande slag vunnits på den
heta frontlinjen! Glädjebudbäraren sändes till herdarna,
ty judarna var från början ett herdefolk. Som i Faraos dagar
var Gud återigen på väg att visa, att blodet kunde strykas
på dörrposterna som förberedelse för flyttningen, uttåget,
till det stora fridsriket.
Ängeln sade: "Var inte rädda. Jag bär bud till er
om en stor glädje, en glädje för hela folket." "Hela
folket" betyder bokstavligen hela Israel och alla som hör
till Israel (Luk. 2:10).
Det är förunderligt att se hur noggrann Gud är i det som
han har förordnat för det judiska folket. Redan fyra dagar innan,
den 10:e Nisan, utvaldes påskalammet. Fyra dagar senare slaktades
det, den 14:e Nisan (2 Mos. 12:3-6).
Ni vet, att Skriften säger: "För Herren är en dag
som tusen år och tusen år som en dag" (2 Petr. 3:8).
Gud har låtit det judiska folket i sina ritualer gestalta det som
Han själv skulle göra i den övergripande frälsningshistorien.
Aposteln Paulus skriver: Lammet var utsett redan före världens
skapelse (1 Petr. 1:19-20). Gud utvalde Lammet fyra dagar innan, 4000 år
innan, och lät slakta det exakt på Pesach för att vi alla
skulle kunna påbörja den stora flyttningen.
Det löper en linje från början till slut. Judarna hade kommit
överens angående Jesus: "Inte under själva helgen"
(Mark. 14:2). Men Gud sade: "Exakt under helgen". Och inget
ben på honom skulle slås sönder (Joh. 19:36). Människans
ben, skelettet, står i både GT och NT för människans
identitet. Därför står det också skrivet: "...
och ser vem de har genomborrat" (Sak. 12:10; Joh. 19:37).
I århundraden fick prästerna inte röra benen på påskalammet
med sina knivar och yxor. I det slaktade Lammet syntes benen. I försoningen
framträder oförgängligheten, och Jesu identitet. Allt och
alla, som tjänar mörkrets rike, ska förgås. Vi läser
om Isebel, att hundarna åt upp hennes ben för att ingen mer skulle
kunna säga: "Detta är Isebel". Hennes identitet var
borta! (2 Kon. 9:37).
Jesu identitet, Gudslammets, vill bli synlig i våra liv. Hans blod
måste strykas på vårt hjärtas dörrposter. I
oss själva kan vi inte stå emot Guds vredes hetta utan är
förlorade. Men det slaktade Lammet ger nya perspektiv och genom det
kan flyttningen börja. Halleluja!
Gud respekterade alltså den gamla israelitska festkalendern. Han lät
slakta påskalammet exakt på påsken och bekräftade
detta ytterligare på pingsten. Vi läste här i Apg. 1:5:
"Ni skall bli döpta med helig ande om bara några dagar".
Jesus visste, att Anden skulle falla på den 50:e dagen.
Detta var något storartat! Ty det var inte fråga om att judarna
bara skulle riva bort några kalenderblad. Nej, det var ett heligt
räknesätt från påsk till pingst. Det kallades Omer-räkning.
Räkningen började, när den första kärven helgades
av prästerna. Under dessa Omer-dagar lästes ett speciellt avsnitt
ur skrifterna. Detta räknande började utifrån lammets blod.
Genom lammets blod hade de fått tillträde till Kanaans land och
landets rika skördar. Efter den första stora festen, påsken,
följer skördefesten, pingsten. Dagarna där emellan räknas
utifrån påskalammet (3 Mos. 23:15-22). Genom Omer-räkningen
bekände man, att Gud hade frälst dem. Tiden hade därmed liksom
tagit sin början ty "den skall hos eder vara den första
av årets månader" (2 Mos. 12.2).
På samma sätt som kungarna under antiken började tideräkningen
från och med deras tronbestigning, lät Gud sitt kungavälde
över Israel räknas från och med lammet. Man kan knappt tro
det, kära syskon, att Gud själv har "Omer-räknat"
i himlen!
Jesus sade: "Om bara några dagar". Andeutgjutelsen kom i
enlighet med den judiska kalendern. På det viset har Gud förhärligat
Sonen. Gud säger därigenom: Jag räknar endast och allenast
utifrån Golgata!
Vi kan inte nå fram till de gröna betesmarkerna; vi kommer inte
att få uppleva tider av vederkvickelse; vi kan inte nå fridsriket;
vi kan inte komma hem till Guds eviga härlighet utan detta Lamm!
Exakt på pingsten gav alltså Gud den Helige Ande i enlighet
med den judiska kalendern. Det judiska folket måste komma inför
Guds ansikte tre gånger per år: till påsk, till pingst
och till lövhyddohögtid.
En central tanke i denna sistnämnda fest, lövhyddohögtiden,
är att Israel skulle bli till internationell välsignelse. Men
så finns det kristna som säger: "Jag har ett problem..."
Det som skedde på pingsten är underbart. Språkundret var
unikt! Genom det förhärligades Guds Lamm. Gudslammet besegrade
Babel, dess språkförbistring och tyranni. Under sin förnedring
måste han blödande stå inför Pilatus men nu kunde
han sätta sig på tronen för församlingen, som han hade
köpt med sitt blod. Så förhärligades Sonen (verbet
"kathitsomai" på grekiska betyder "att sätta sig"
Apg. 2:3). Han tronade på sin församling såsom lärare
och domare. Jesus besegrade Babels allt motstånd!
En och annan kristen frågar sig: "Hur förhåller det
sig då med lövhyddohögtiden? Varför uppfyllde inte
Gud i den sjunde månaden sina löften förknippade med denna
fest? Har Gud möjligen tappat tråden? Har han ändrat sina
planer? Är han inkonsekvent?" O, nej! Absolut inte!
När Israel förkastade Guds Lamm, kom omedelbart en dom över
Israel, som beskrivs i symbolisk form som en omvänd festcykel. Också
denna omvända festcykel är systematiskt uppbyggd. Ni känner
till att talet 40 har ett symbolvärde i Skriften:
- I Mose liv, t.ex., möter vi en indelning av 40 år x 3.
- Elia var under 40 dagar på väg till Guds berg.
- Juden fick i synagogan 40 slag minus 1 (2 Kor. 11:24; jfr. 5 Mos. 25:3).
Då befann han sig på gränsen mellan skyldig och oskyldig.
- Profeten Jonas budskap var: "Om fyrtio dagar skall Nineve omstörtas"
(Jona 3:4).
- 40 sekler (4000 år) i förväg proklamerades Lammets ankomst.
- 400 år, 10 x 40, ligger mellan Malaki och uppfyllelsens första
ljusstrålar.
- Jesus frestades 40 dagar i öknen (Matt. 4:2).
- Efter sin uppståndelse visade han sig levande för sina lärjungar
under 40 dagar (Apg. 1:3).
- Exakt 40 år efter Jesu framträdande förstördes
den stad där han förkastades, nämligen Jerusalem.
I våra dagar finns det ortodoxa, och framför allt kabbalistiska,
rabbiner, som är mycket spända inför år 1988. Då
är det nämligen 40 år sedan staten Israel upprättades.
Dessa rabbiner undrar: "Vad ska då ske? Ska vi komma in på
rätt väg?" Jag har haft förmånen att tala om detta
med rabbiner från Mea Shearim och även med rabbinen från
Stockholm på en kongress i Knokke i Belgien. Sistnämnde bor nu
i Jerusalem.
Kära syskon! Ni får inte missförstå mig. Jag vill
inte påstå att de kabbalistiska rabbinernas tankar har gudomlig
auktoritet. Jag kan bara lyssna till dem och väga vad de säger.
Deras tankegångar härrör från tanken att tusen år
hos Gud är lika med en dag (jfr. 2 Petr. 3:8). När du frågar
dem om den messianska tiden, svarar de: Gud har sex arbetsdagar. Dessa sex
dagar räknas som 6000 år. Därefter kommer den sjunde dagen,
sabbaten. De kabbalistiska rabbinerna, i synnerhet, specificerar detta ytterligare.
De säger: Gud tar med i räkningen att till sabbaten hör en
fjärdedel av fredagen. (En fjärdedel av fredagen tillhör
lördagen, sabbaten.)
Nu vill jag med några ord förklara varför så många
av dessa rabbiner går i stor spänning vad gäller årtalet
1988. De tar detta på fullt allvar. De tror, att deras egen tideräkning
är given av Gud. Året 1948 motsvarar i den judiska tideräkningen
år 5709, räknat från september, då det judiska nyåret
börjar. 40 år senare har vi alltså 1988 = 5749 enligt judisk
räkning. Från kabbalistisk källa vet jag, att de resonerar
sålunda: man måste lägga till en fjärdedel av fredagen,
vilket är 250 år. Om man adderar detta, får man år
5999. Exempel: när ni har fyllt 59 år befinner ni er i ert 60:e
levnadsår. Alltså skulle året 5999 vara gränsåret
till världshistoriens fredagskväll. Dit har vi alltså exakt
7 år kvar. Jag får inte tillerkänna detta någon gudomlig
auktoritet men jag räknar det ändå som ett tidstecken. Jag
tror också att vi bör observera dessa förväntningar
inom judendomen själv.
* (Under detta judiska år började "intifadan" vilet
inträffade exakt 70 år efter att general Allenby intågade
i Jerusalem. Tolkningen och betydelsen av detta ger vi oss inte in på,
vi bara noterar detta. /Laví Media)
1948 kallade Herren mig. Han talade bokstavligen med mig. Jag bär på
en förväntan. Jag måste vara försiktig med vad jag
säger. Han talade själv med mig. Jesus, du är mitt vittne.
När jag står här inför er, har dessa ord för mig
kraften i en ed. Jag tror, att vi är nära världshistoriens
fredagskväll. Och det finns ett samband mellan detta och Malakis sista
vers. Malakis sista vers lyder:
"Och han skall vända fädernas hjärtan till barnen,
och barnens hjärtan till deras fäder, för att jag icke, när
jag kommer, skall slå landet med tillspillogivning."
När Israel förkastar Jesus, Guds Lamm, börjar den omvända
festcykeln att träda i kraft. Denna Guds dom, som den omvända
festcykeln symboliserar, leder till att staden Jerusalem förstörs
år 70. Sedan börjar det judiska folkets vandring på sin
Via Dolorosa, deras lidandes väg genom historien. Denna lidandes väg
är en parallell till Jesu lidandes väg. I slutet av denna Via
Dolorosa ska deras stat bli deras kors. På detta kors ska de bli frälsta.
Vi hednakristna har i detta sammanhang bara en enda uppgift. Skriften talar
om för oss, att Israel skulle äta lammet i ett och samma hus (2
Mos. 12:46). Detta har något att säga oss idag. På världshistoriens
fredagskväll måste Kristi församling enas vid Herrens bord.
Också vi måste äta Lammet i ett enda hus. Och på
det viset ska vi, inte bara med ord, utan även i handling och med offer
fånga upp det judiska folket i Guds barmhärtighet.
Måtte Gud ge oss nåd att förstå att Lammet måste
ätas i ett och samma hus! Tänk, om Petrus vid den sista måltiden,
då Jesus skickade runt bägaren, hade sagt: "Jag kan inte
ge denna bägare vidare till Johannes. Det finns en mur mellan oss."
Vem som helst av lärjungarna kunde ha sagt likadant. Den enda grunden
för Guds församlings enande är, att vi i enhet erkänner
Lammets blod.
Hos mig finns inga hinder för att fira nattvard med er. Kan ni fira
den med mig?
När vi i enhet firar nattvard kan vi samtidigt också offra och
därigenom bana en väg för det judiska folket så att
de kan nå sin bestämmelse och bli ett rike av präster. När
detta blir en verklighet, uppfyller Gud sina löften förknippade
med lövhyddohögtiden.
Visserligen kom Guds dom över det judiska folket i form av en omvänd
festcykel men det ska inte stanna vid det. Denna dom har inneburit svåra
lidanden. Allt vändes till sin motsats. Alla välsignelser vändes
till förbannelser. Till och med de fem månader, under vilka de
brukade tröska, vändes till fem månader fulla av plågor.
I spåren av Guds dom följde oerhörda lidanden, vilka nådde
klimax i Hitlers koncentrationsläger. Efter 2:a världskriget har
vi hednakristna nationer fördrivit dem till Mellanöstern. Med
en hård stövelspark har vi förpassat dem dit.
Under Hitler-tiden var deras elände ofattbart. Jag har själv sett
det. Där jag arbetade som predikant föste fascisterna ihop judarna
för att deporteras. På eget bevåg sökte jag upp dem.
En judisk kvinna kom fram till mig och lade sitt lilla barn på det
hårda golvet framför mig. Hon såg mig i ögonen och
frågade: "Pastorn, kan ni tala om för mig varför detta
sker?" Min strupe snördes samman. I hennes ögon såg
jag helvetets alla kval. Jag har aldrig kunnat glömma dessa ögon,
inte heller det oerhörda lidande, som det judiska folket har utsatts
för.
När det gäller staten Israel är dock inte heller den slutet
på deras lidanden, för en hel värld gör sig beredd
att utrota judarna där. När nu läget är sådant,
låt oss upprätta Jesu enade nattvardsbord och därigenom
visa judarna: Vi stryker lammets blod på dörrposterna och gör
oss redo för flyttningen.
Under detta blods beskydd ska vi kunna nå fram till tider av vederkvickelse.
Då ska det judiska folket vara ett folk av präster mitt ibland
alla andra folk. Detta ska vara lövhyddohögtidens uppfyllelse.
I NT finns tecken, som pekar fram mot uppfyllelsen av lövhyddohögtiden,
t.ex. Jesus på förklaringsberget. Jesus sade: "Sannerligen,
några av dem som står här skall inte möta döden
förrän de har sett människosonen komma med sitt rike"
(Matt. 16:28). Direkt därefter läser vi: "Sex dagar
senare..." (Matt. 17:1).
Observera, att det står "sex dagar"! Den sjunde dagen
följer därpå. Då förvandlas han i lärjungarnas
åsyn. Plötsligt blir hans kläder vita som ljuset. Han antar
himmelsk gestalt. Mose och Elia visar sig tillsammans med honom. De talar
om det lamm, vars blod måste strykas på dörrposterna. De
talar om hans bortgång, som han ska fullborda i Jerusalem. Ty på
den ska också lövhyddohögtiden vara grundad. Petrus upplever
i Anden en uppfyllelse av den kommande lövhyddohögtiden. Han säger:
"Låt oss göra tre hyddor, en för dig, en för Mose
och en för Elia" (Luk. 9:33). Han sade detta inte för att
han så gärna ville stanna där, som många har påstått,
utan därför att Jesus visade honom att också lövhyddohögtiden
ska komma.
Efter denna händelse ställde lärjungarna frågor. De
frågade bland annat: "Vad menar då de skriftlärda
med att Elia först måste komma?" (Matt. 17:10). Naturligtvis
menade de: innan det som vi har varit med om går i uppfyllelse. Då
svarade han: "Visst kommer Elia först och återställer
allt... Men jag säger er också - obs! "också"
(på grekiska "kai") - att Elia redan har kommit." Då
syftar han på Johannes Döparen. När profeten Elia for upp
till himlen, föll hans mantel tillbaka på jorden. Hans ämbete
fortlever, alltså. Hans ämbete innebär tjänst för
det stora namnet Jahwe - "Ejeh asher ejeh" - , Jag är den
Jag är.
Detta elianska ämbete ska inte utövas av en enda person utan av
hela församlingen. Ämbetet innebär, att vi i Elias ande och
kraft för samman det sönderbrutna altarets stenar och i enhet
samlas kring Lammets blod. På det altaret ska Gud låta elden
falla. Så ska Guds barmhärtighet för det folk han en gång
utvalt bli uppenbar.
Gud väntar på att vi ska omvända oss för att vi tillsammans
ska bli ett instrument för hans barmhärtighet gentemot Israel
i den nödsituation, som står för dörren. Vi står
alla inför en situation av "att vara eller icke vara". Vi
går farliga tider till mötes och vi står redan på
en het frontlinje.
"Om jag tiger i två dagar, tror du då, o, människa,
att en uppfyllelsens dag aldrig skall lysa över mina friköpta?"
Detta frågade Herren mig år 1948. Med andra ord frågade
han: "Tror du, att en tredje dag, en uppståndelsens dag, aldrig
någonsin ska gry?"
Jag tror, att lövhyddohögtiden ska både förberedas
och inledas genom en tvåfaldig uppfyllelse av Guds löften: Hedningarnas
fullhet och judarnas fullhet.
Paulus använder i Rom. 11:25 uttrycket "... intill dess att
hedningarnas fullhet kommit" (vår övers.). Det talar
om en tidpunkt, då Gud uppfyller sina löften till hednavärlden.
Då vill Herren ge den hednakristna församlingen speciella uppenbarelser
om sin framtid.
Jesus har sagt om Anden: "Han skall förkunna för eder
vad komma skall" (Joh. 16:13). Jag tror, att Gud uppenbarar sig
och att den Helige Ande finns. Om någon påstår sig vara
kallad av Herren och säger: Gud har visat mig det eller sagt si och
så, måste vi undersöka och pröva det. Jag tror alltså,
att vi står inför en uppfyllelse av Guds löften till hednavärlden.
Det är ett Andens verk. Som en följdverkan av detta ska också
det judiska folket komma till sin fullhet (Rom. 11:12). Denna dubbla fullhet
kommer att innebära Gudsrikets genombrott med kraft. Halleluja, amen!
Jesus lever!
Det är inga nyheter jag kommer med. Jesus lever och det vet ni. Han
har all makt i himlen och på jorden. När han beslutar sig för
att ta tag i den där 33-årige oerfarne reformerte predikanten,
lägger han beslag på både hjärna och hjärta.
Han tar hans hjärta och visar, att så och så ligger det
till. Jag är idag i Jesu händer helt och hållet och kan
bara säga: Herre, du vet, vilken upplevelse jag var med om ..., vilken
eld det var.
Men nu vet jag, att det kommer en uppfyllelsens dag över hednavärlden.
Och det är inte meningslöst att vi är här. Jag tror,
att det kommer. Vi har sju år kvar till 1988. Precis i början
av dessa sju år är jag här för att informera er om
vad Herren sade och visade mig 1948, ett år laddat med stora händelser.
Det året försökte det judiska folket att i egen kraft komma
hem utan Lammets blod. Sionismens uttåg skedde utan Lammets blod och
är därför en återvändsgränd.
Men inför den kommande nöd som detta föranleder, lägger
Gud på oss, som känner Lammet, ansvaret att fånga upp det
judiska folket. Vi har som kristna ansvaret världen över att enas
vid ett enda bord och att leda det judiska folket till Messias. Visserligen
läser vi att "Jerusalem skall bli förtrampat av hedningarna"
men det finns en gräns, ett "tills dess att" (Luk. 21:24).
På samma sätt finns det en gräns för den omvända
festcykeln i Upp. 8 och 9. Denna gräns är glödande het och
vi finner den i Upp. 10. Ängelns ben i detta kapitel är som pelare
av eld. Det finns en gräns för den omvända festcykelns plågor
i Uppenbarelsebokens kapitel 8 och 9.
När vi hednakristna har kommit till fullhet, det vill säga när
Gud har uppfyllt sina löften till oss, ska därigenom Israel också
få uppleva att Gud uppfyller sina löften till dem och komma till
fullhet. Denna tvåfaldiga uppfyllelse kommer att innebära lövhyddohögtidens
genombrott. Det finns en gräns.
Guds syfte med den omvända festcykeln över Israel är inte
att den ska vara ett mål i sig själv. Gud finner inget behag
i syndares död. Gud är kärlek. Jesus bad på korset:
"Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör".
Tårarna rann på hans kinder, då han såg ut över
Jerusalem och förstod, vilken lång och fruktansvärd väg
som låg framför dem. Då sade han: "O, att du idag
hade insett, också du, vad din frid tillhör! Men nu är det
fördolt för dina ögon" (Luk. 19:42).
Jerusalem skulle bli förtrampat av hedningarna tills dess att hedningarnas
tider är fullbordade (Luk. 21:24; 1917 års övers.). Denna
fullbordan av hedningarnas tider innebär inte utan vidare ett slut
på hedningarnas tider, utan att de hednakristna kommer in i och verkställer
den uppgift, som Gud anförtrott dem, nämligen att "uppväcka
judarna till avund" (5 Mos. 32:21; Rom. 11:11; 1917 års övers.).
Det innebär också att bekännelsen till Lammet måste
vara värdig och sanningsenlig. Utifrån en sådan hednakristen
bekännelse kommer också kraften för det judiska folkets
frälsning att frigöras. Ja, jag tror, att det inte är en
tillfällighet, att det går att urskilja en lagbundenhet i Guds
gärningar. Detta gäller också vissa tal. Jag kan berätta,
att många judar är också medvetna om detta och känner
bävan. Det gäller inte endast talet 40. Naturligtvis är det
viktigt, att vi lägger märke till att Jerusalem förstördes
40 år efter det att Jesus öppet framträdde. Likaså
ska vi lägga märke till tidens tecken idag, när staten Israel
nu har existerat i snart 40 år. Det finns ytterligare en lagbundenhet.
Även den får judarna att rysa:
- År 586 förstördes Jerusalem exakt den 9 Av (Av är
en månad i den hebreiska kalendern; infaller under juli - augusti).
- Också när Jerusalem förstördes år 70 e.Kr.,
skedde det den 9 Av.
- När Bar Kochba senare gjorde ett försök att driva bort
romarna år 135, föll den sista judiska fästningen Betar
exakt den 9 Av.
- Ett år senare, år 136, jämnades Jerusalem helt med
marken och plöjdes upp.
- År 1290, exakt den 9 Av, fördrevs judarna ur England.
- År 1492 den 9:e Av trädde beslutet av kung Ferdinand i kraft,
att judarna skulle kastas ut ur Spanien.
- År 1648, exakt den 9 Av, ägde ett fruktansvärt blodbad
rum. 3000 judiska män, kvinnor och barn slaktades av Chmielnickis kosacker.
- Exakt den 9 Av 1914 började 1:a världskriget. Ni vet, att
freden slöts i Versailles. Sedan kom Hitlers reaktion på den
freden, 2:a världskriget, en fasansfull tid för det judiska folket.
- År 1941, exakt den 9 Av, beslöt man att inrätta ett
ghetto i Warszawa.
- Exakt den 9 Av år 1942 påbörjade tyskarna transporterna
till förintelsen i Treblinka.
Mitt hjärta bävar.
Paulus säger: "Du ser, att Gud är både god och sträng:
god mot dig om du håller fast vid hans godhet, sträng mot dem
som har fallit."
"Ty om Gud inte skonade de ursprungliga grenarna (judarna) ska han
inte heller skona dig (den hednakristna församlingen)" (Rom.
11:21-22).
Jag har haft tillfälle att personligen tala med kardinal Bea i hans
palats i Rom om denna text. Också Rom ska huggas av. Jerusalem ska
åter komma i fokus, när judarna vandrar i Jesu ljus. Ty Herren
ska utgjuta sin Helige Ande över den hednakristna församlingen
och återigen församla sitt blodköpta folk till ett folk
för att det ska bli en kraft till frälsning för det judiska
folket.
"... för att de, genom den barmhärtighet som har vederfarits
eder, också själva skola få barmhärtighet" (Rom.
11:31; 1917 års övers.).
På grekiska återges detta med dativ, nämligen med dativus
instrumentalis. Det finns professorer i klassiska språk som har undersökt
mina böcker och de har sagt: "Det stämmer".
Jag sätter inte intellektet i högsätet. Men jag har frågat
dem: "Här är materialet. Stämmer det överens med
det grekiska originalspråket? Undersök det! Pröva det!"
De har svarat: "Ja, det stämmer bra".
Även i den svenska Bibeln översätter man på det viset:
"... för att de genom den barmhärtighet, som har vederfarits
eder," - alltså instrumentalt - "också själva
skola få barmhärtighet". Därefter följer slutsatsen:
"Ty Gud har givit dem alla till pris åt ohörsamhet för
att sedan förbarma sig över dem alla" (Rom. 11:31-32; 1917
års övers.).
Jag tror, att Jesus har vunnit seger och att han inte har tappat tråden
efter pingsten. Gud har med stor exakthet uppfyllt Israels festcykel. Påsken
uppfylldes genom att Gud gav Lammet (dvs. Jesu död under påsken).
Därefter Omer-räknade Gud i himlen. Exakt på den 50:e dagen
utgjöt han sin Ande. Den Helige Ande satte sig på de 12 nya stamfäderna
i det andliga Israel. Dessa vittnade som brinnande facklor om levande Gud
mitt i Jerusalem.
På samma sätt som påsken och pingsten uppfylldes i Kristus
ska också lövhyddohögtiden uppfyllas i honom. Det kommer
att ske... och det är nära. Även ni som församling kan
få ta del i detta. Om ni här i Sverige möjligen kan göra
något för upprättandet av Herrens bord, firandet av Herrens
nattvard i enhet och endräkt, skynda er då! Ty när israeliterna
skulle stryka blodet på dörrposterna i Egypten och äta lammet
fick de samtidigt hålla sina stavar i händerna och ha sina länder
omgjordade. De måste vara beredda på ett snabbt uppbrott (2
Mos. 12:11).
När de enkla herdarna hade fått ta emot budskapet från
ängeln på Efratas ängar, skyndade de iväg till Betlehem
och fann barnet (Luk. 2:16).
På påskmorgonen, när Herren hade uppstått, sade en
ängel till kvinnorna: "Skynda er...till hans lärjungar"!
(Matt. 28:7). Petrus och Johannes sprang genast dit... och fann graven tom
(Luk. 24:12).
I våra dagar har Gud återigen bråttom. För vi står
inför den stora vandringen till fridsriket. Av bara nåd vill
Gud ge er äran att bli hans instrument för barmhärtighet
mot det judiska folket. När vi samlas i kristen endräkt kring
Lammets blod ska vi i bön kunna omsluta hela Mellanöstern.
Gud har givit oss ett budskap och om vi handlar därefter betyder det,
att vi påbörjar vandringen till de gröna ängarna.
En medarbetare i Holland frågade mig: "Vet du varför Jesus
i Getsemane bad just på ett stenkasts avstånd från lärjungarna?"
Jag började söka i mina kommentarer, men fann ingenting om detta.
Jag sade till min vän och broder: "Om Herren anser att vi ska
veta detta, uppenbarar han det nog". Jag tänkte inte mer på
det men jag bad: "Herre, om det är viktigt att vi vet, så
får du uppenbara det". Cirka tre veckor senare hände något.
Jag var inte alls sysselsatt med passionshistorien i mina tankar. Jag hade
bestämt att besöka några sjuka och skulle gå ner några
trappsteg utanför min ytterdörr. Medan jag gick i trappan, hörde
jag en röst som sade: "Ett stenkasts avstånd är vad
en herde klarar av".
Senare har jag själv sett det i Mellanöstern. Jag såg en
arabisk herde med sin hjord. Ett av fåren irrade iväg och kom
upp på en trafikerad väg. Herden tog då en sten och kastade
den precis intill fåret, som sprang tillbaka till hjorden.
Jesus som Herden brottades i Getsemane. Han brottades för att Guds
utvalda bland judar och hedningar skulle frälsas från Guds vrede.
Han är herden som alltid kan nå sina får. Frontlinjen i
Getsemane var så het, att hans svett blev till droppar av blod och
föll till jorden. Visionärt har jag sett honom i Getsemane och...
därför vet jag. I dödsångest bad han: "Fader,
låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt"
(Matt. 26;39).
Inför hans vandring till den tredje dagen, härlighetens och uppståndelsens
dag, fanns inget blod på tältöppningen. Han fick ge sitt
eget blod och gjorde det som en fåraherde på ett stenkasts avstånd
från fåren. Med tårar i ögonen gick han till lärjungarna
och sade: "Ni orkade alltså inte hålla er vakna en enda
timme med mig?" Det var en vaknatt, en påsknatt för
Herren (jfr 2 Mos. 12).
Han har fullbordat verket. Vi kan påbörja vandringen. Allt är
möjligt för den som tror. Vi kan få vara en välsignelse
för Mellanöstern, för både judar och araber, hela Abrahams
tält, men vi måste äta lammet i ett enda hus (2 Mos. 12:46).
När vi inte gör något annat än bråkar med varandra,
och våra kyrkor och samfund har blivit våra egna revir, som
ska försvaras, då är vi som hedningarna. Jag såg en
TV-film om Afrikas djur. Vissa djur har ett körtelsekret, som de använder
till att märka ut sina revir. Folken gör samma sak. Herrarna i
Kreml tror inte längre själva på kommunismen men den fungerar
som deras körtelsekret i Polen, Tjeckoslovakien osv. Dessa områden
faller inom deras revir. "Kommunismen är enda räddningen".
Just nu lider polackerna oerhört på grund av detta.
Guds församling däremot borde vara världens ljus. Deras predikanter
och pastorer får inte använda sig av "körtelsekret"
och avgränsa revir. De får inte säga: "Detta är
mitt baptist-territorium, mitt pingst-territorium, mitt anglikanska territorium,
mitt romersk-katolska territorium" etc. Då "stinker"
det och om man fortsätter att göra så, kommer inte judarna
att bli frälsta. De genomskådar splittringen i Guds församling.
Moshe säger då till Samuel: "Har du sett, har du hört
hur de bråkar i kyrkan!" Det är varken rätt eller trovärdigt.
Skulle det ha något att göra med Jesus?
Detta var min första predikan. Jag hoppas att framöver kunna gå
närmare in på vad Herren har visat mig. Jag hoppas att ni på
ett seriöst sätt ska undersöka det. Ni ska inte springa efter
någon människa. Det tror jag inte heller att ni gör. Men
jag står inför Guds ansikte. Jag vet vem som har kallat mig och
rört vid min tunga med eld, en eld så ofattbar, att jag var svartbränd
ända ner i halsen. Min hustru såg och var vittne till det. Jag
var med om ett elddop i den Helige Ande. "Han skall döpa er i
helig ande och eld", sade Johannes Döparen.
Vi behöver renas i Jesu blod. Vi måste i hans namn och i hans
kraft återställa Guds församlings enhet. På ett symboliskt
sätt behöver vi tvätta varandras fötter och bekänna
vår skuld gentemot varandra. Vi har uteslutit varandra. Vi har sett
på varandras nattvardsbord som orena.
Om vi nu vill öppna oss och ha del i den stora framtid, som Gud vill
ge, måste vi börja med oss själva. Också jag vill
börja med mig själv och be: "Jesus, rena mig och fyll mig
åter med din Helige Ande! Led mig och gör mig till en välsignelse!"
Om detta har varit till välsignelse för er, säger jag:
"Av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är
härligheten" - på hebreiska 'kabod' = 'övertaget'
- "i evighet, amen" (Rom. 11:36).