De korslagda händerna
Kära syskon!
Jag har inte kommit till Sverige för att upphöja människor.
Men jag är tacksam för alla fina sånger, som jag får
höra här. Mellan lovsångerna får jag här framföra
mitt budskap. Mitt budskap är egentligen detsamma som vi finner i Rom.
9 - 11. Också det budskapet står emellan två lovprisningar.
Låt oss tillsammans läsa den lovsång, som Paulus avslutar
kapitel 8 med:
"Nej, över allt detta triumferar vi genom honom som har visat
oss sin kärlek. Ty jag är viss om att varken död eller liv,
varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller
något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet
eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds
kärlek i Kristus Jesus, vår Herre" (Rom. 8:37-39).
Även avslutningen på kapitel 11 är en lovprisning. Den vill
jag också gärna läsa med er:
"Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att kunna
förbarma sig över alla. Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap
hos Gud! Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans
vägar. Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare?
Vem har skänkt honom något som han måste återgälda?
Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är
härligheten i evighet, amen" (Rom. 11:32-36).
När Paulus har avslutat sin lovprisning i slutet av kapitel 8, är
det som om han plötsligt står inför en avgrund. Å
ena sidan har han just jublat över frälsningen och den gränslösa
tryggheten i Gud och Jesus Kristus. Å andra sidan kommer han att tänka
på sitt eget folk judarna. Då säger han:
"Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Den heliga anden
låter även mitt samvete bestyrka det, ty jag är fylld av
sorg, och mitt hjärta plågas ständigt. Jag skulle önska
att jag själv fördömdes och skildes från Kristus, om
det kunde hjälpa mina bröder och stamfränder. De är
ju israeliterna, som har fått söners rätt, härligheten,
förbunden, lagen, gudstjänsten och löftena, de har fäderna,
och från dem kommer Kristus som människa, han som är över
allting, gud, välsignad i evighet, amen" (Rom. 9:1-5).
Paulus uttrycker sig här i form av en ed. För det första:
"Jag talar sanning i Kristus". För det andra: "Jag
ljuger inte". För det tredje: "Den Helige Ande låter
även mitt samvete bestyrka det".
Ni kanske tycker att det låter överdrivet och att man inte skulle
behöva uttrycka sig på det sättet. Så går han
vidare och säger att han är "fylld av sorg" och
att hans hjärta "ständigt plågas", att
han önskar att han själv skulle "fördömas och
skiljas från Kristus" om det kunde hjälpa hans bröder
och stamfränder. Slutligen räknar han upp alla fördelar,
som de har: "De är ju israeliter, ..."
När aposteln Paulus har sagt allt detta, börjar han fundera över
historien. Plötsligt förstår han, att det som hänt
i frälsningshistorien inget annat är än det som patriarken
Jakob gjorde på sin dödsbädd (1 Mos. 48:1-22). Hans barnbarn,
Josefs söner Manasse och Efraim, fördes till honom för att
han skulle välsigna dem. Josef, deras far, stod bredvid och var naturligtvis
nyfiken på vad fadern Jakob hade läst i framtidens bok om sönerna.
Josef ställer den äldste sonen Manasse under Jakobs högra
hand och den yngste, Efraim, under hans vänstra hand. Han förväntar
sig att fadern skall ge sin välsignelse på det viset. Men plötsligt
korsar den gamle patriarken sina händer. Josef var själv en stor
profet men detta kunde han inte förstå. Han avbröt sin far
och sade: "Inte så, min fader" (1 Mos. 48:18). Josef
tänkte naturligtvis: "Pappa ser inte så bra längre".
Men fadern Jakob såg i den Helige Ande och därför kunde
han verkligen läsa i framtidens bok. I den såg Jakob direkt att
inte den äldste, utan den yngste sonen skulle ta emot den största
välsignelsen. Därför korsade han sina händer.
När nu Paulus funderar över Israel och frälsningshistorien,
går det upp för honom, att också Gud har korsat sina händer.
I Abrahams familj var det inte den äldste sonen Ismael, som fick ta
emot den största välsignelsen, utan Isak, den yngste. Vi ser alltså,
att Gud korsar sina händer i de gamla familjerna.
I Isaks familj var Esau den främste och starkaste sonen. Han var den
förstfödde. Men ändå fick inte Esau, utan Jakob den
största välsignelsen. På samma sätt är det också
i Guds frälsningsplan i stort. Först inympas hedningarna. Dessa
ska först bli ett och få uppleva Andens fullhet. Därefter
ska också Israel åter inympas och komma till fullhet (Rom. 11:12;
11:17-20; 11:25-26).
Vänner! Att få stå under Guds vänstra hand är
inte så illa det heller! Också där blir man välsignad.
Halleluja!
Det finns emellertid en fastställd ordning i Guds suveräna handlande,
i Hans nådesgärningar. Gud korsar händerna. Han är
inte beroende av vår natur eller begränsad genom vår förstfödslorätt.
Gud är inte heller beroende av Israel. I sin suveräna nåd
är Gud fri.
Aposteln Paulus förstår detta. Men han känner "en
stor sorg" över att Israels folk ännu inte har kommit
in i Guds vilja. Men när han överblickar historien, inser han:
hedningarna ska först nå sin fullhet, och "så"
- alltså på samma sätt - må så vara under Guds
vänstra hand, ska hela Israel bli frälst (Rom. 11:26; 1917 års
övers.).
Paulus, som hade börjat detta avsnitt i sitt brev med en lovsång,
(Rom. 8:37-39) avslutar det också med en lovsång: "Av
honom och genom honom och till honom är ju allting. Honom tillhör
äran i evighet, amen." Nu passar det att vi också läser
Rom. 11:25-29:
"För att ni inte ska vara självkloka, mina bröder,
vill jag att ni inte ska vara ovetande om denna hemlighet: förstockelse
har drabbat en del av Israel tills dess att hedningarnas fullhet har kommit
och så ska hela Israel bli frälst (vår övers.), såsom
det är skrivet: 'Från Sion skall förlossaren komma, han
skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. Och när jag borttager
deras synder, då skall detta vara det förbund som jag gör
med dem.' Se vi nu på evangelium, så äro de hans ovänner,
för eder skull; men se vi på utkorelsen, så äro de
hans älskade, för fädernas skull. Ty sina nådegåvor
och sin kallelse kan Gud icke ångra" (1917 års övers.).
Ja, så står det: "Sina nådegåvor och sin
kallelse kan Gud icke ångra". I detta återspeglas heligheten
i Namnet Jag är den Jag är. Även om Israels folk tog del
i Kristi korsfästelse förblir dessa ord sanna: "Sina nådegåvor
och sin kallelse kan Gud icke ångra".
En gång utvalde den Evige Israel bland alla världens folk för
att de skulle tjäna honom som ett folk av präster. Trots att de
har fallit och gått sina egna vägar, upphäver människors
trolöshet ändå aldrig Guds trofasthet (Rom. 3:3). Detta
är ett ämne som jag diskuterar också i mina kontakter med
rabbiner. Jag har sagt till dem: "Abrahams, Isaks och Jakobs Gud har
talat med mig. Han talade med mig på samma direkta sätt som han
talade med Abraham. Den Evige vet det."
Vad ska jag göra med en gudomlig uppenbarelse? Skriften säger,
att jag ska ta den till prästen. Nu är det så, att judarna
är prästfolket och jag har frågat dem: "Vill ni vara
snälla och undersöka mitt budskap?" Rabbinerna svarade: "Ge
oss det i skriftlig form!" Det kommer jag också att göra.
I november i år (1981) hoppas jag kunna framlägga mitt budskap
skriftligen för dem. Jag hoppas att också ni vill studera budskapet.
Under dessa dagar har ni hört något av det. Halleluja! Jag är
mycket glad, att jag får tjäna Namnet Jag är den Jag är.
Jag tror, att min broder Donobauer, som tolkar mig, och likaså andra
"herdar", som är närvarande, står i samma tjänst.
De står öppna för andliga ting. Det är mycket viktigt,
att de står öppna för Anden, för aposteln Paulus har
varnat oss alla: "För att ni inte ska vara självkloka,
mina bröder, vill jag att ni inte ska vara ovetande om denna hemlighet:
förstockelse har drabbat en del av Israel tills dess att hedningarnas
fullhet kommit och så ska hela Israel bli frälst" (Rom.
11:25; vår övers.).
Aposteln Paulus såg ett samband mellan detta att vara ovetande om
denna hemlighet och att vara självklok, att lita till sitt eget förstånd.
Aposteln såg sambandet mycket klart. Viktigt är också att
han skrev detta till församlingen i Rom.
Under ett besök i kardinal Beas palats har jag framhållit detta
personligen för honom: "Ni representerar församlingen i Rom.
Er församling har tagit emot ett brev. Var någonstans har ni
gömt det? Aposteln Paulus adresserade brevet till er och naturligtvis
via Rom också till hela den hednakristna världen. Och aposteln
har varnat er... Om ni inte längre förväntar er att Israel
en gång ska bli frälst och att denna frälsning ska leda
till ett genombrott av Gudsriket över hela världen, då blir
ni självkloka. Denna självklokhet leder till en massa dåraktiga
saker som t.ex. påvens ofelbarhet, inkvisitionen, häxprocesser
osv. Ja, det berör till och med den politiska världen." Senare
ska jag komma tillbaka till detta...
Aposteln Paulus varnade församlingen mycket allvarligt. Han klargjorde
för de kristna i Rom, att det föreligger ett samband mellan brist
på kunskap om Israels hemlighet och den andliga självklokheten.
Senare, efter reformationen, har också i de reformatoriska kyrkorna
utvecklats dogmatiska system, vilka alla återspeglar en attityd av
stor självklokhet. Genom dessa system förtrycks de andliga gåvorna
och Andens verk. Man är inte längre mottaglig för Gud. Detta
vet de. Även i de reformatoriska kyrkorna har man fått en attityd
av att vara nästan ofelbar. Jag hoppas, att man så småningom
för några kronor ska kunna beskåda på museum den
s.k. "Petrus'", påvens heliga stol. Man kan gärna hänga
en skylt på den: "Här satt en människa, som trodde
att han kunde tala, ex cathedra, utan att någonsin ha fel!"
En gång hade jag förmånen att få tala med en lärd
professor, en framstående jesuit. (Denne man hade till och med givit
påven lektioner på ungerska.) Jag frågade honom: "Vad
tror ni kommer att hända med den romersk-katolska kyrkan, när
judarna strax tar emot Jesus Kristus som Messias och utropar inför
hela världen: 'Välsignad vare han som kommer i Herrens namn!'
Vad kommer då att hända med Rom, när de inte blir katoliker?"
Han blev mycket förskräckt, föll ner på knä och
bad mig: "Vill ni lägga händerna på mig?" Det
gjorde jag naturligtvis. Jag lade händerna på honom och bad att
Herren skulle ge honom mera ljus så att han kunde ge påven nya
lektioner.
Här har vi en mycket allvarlig varning, som i första hand riktades
till församlingen i Rom. Men också de reformatoriska kyrkorna
har glömt bort denna varning och har därigenom blivit självkloka.
Denna självklokhet medför olycka och katastrofer för hela
världen. Aposteln Paulus fortsätter: "Förstockelse
har drabbat en del av Israel..." Gud korsar sina händer. Men
till slut kommer han också att välsigna Israel. För detta
vill han använda våra händer.
I Rom. 11:1 ställer aposteln frågan: "Kanske Gud har
förskjutit sitt folk?" Det grekiska uttrycket för "förskjuta"
har samma innebörd som det skiljebrev, som en man gav till sin hustru.
Egentligen lyder alltså frågan: "Har det ägt rum en
skilsmässa mellan man och hustru, mellan Gud och Israel? Har Gud någonsin
sagt till Israel: "Varsågod, här har du ditt skiljebrev?"
Paulus svarar: "Visst inte!" Sedan fortsätter han:
"Jag är ju själv israelit. Jag är själv ett levande
bevis på att Gud inte givit något skiljebrev åt Israel.
Jag är ättling till Abraham och av Benjamins stam. Gud har inte
givit något skiljebrev åt mitt folk". Nej, det är
omöjligt! Gud har inte förskjutit sitt folk... som han en gång
har utvalt. Den som tror så, förgriper sig på Herrens namn,
Jag är den Jag är.
Paulus tänker omedelbart på profeten Elia. Namnet Elia betyder:
min Gud är den jag är, Eli-a. A:et är en förkortning
av Jahwe, "ejeh asher ejeh", "jag är den jag är".
Det är en omöjlighet, att Gud skulle ta tillbaka sina gåvor
och sin kallelse (Rom. 11:29). Visst kan det dröja ett par tusen år
innan han uppfyller sina löften. Folket kan komma på villovägar
eller bli förhärdat och förblindat. Men i hednavärlden
förbereds något genom vilket Gud ska öppna judarnas ögon.
Paulus talar om detta i kapitel 11:11b: "Men genom deras fall har
frälsningen kommit till hedningarna, för att de själva skola
uppväckas till avund" (1917 års övers.). Här
handlar det alltså om att väcka deras avundsjuka för den
frälsning, som har kommit oss till del.
Termen "väcka till avund" härstammar från äktenskapet,
från ett kärleksförhållande, där man vakar över
sina relationer. Aposteln Paulus vill i överensstämmelse med och
utifrån Gamla Testamentet säga: Om ni överger den levande
Guden, är en sådan avfällighet lika med horeri. Den är
lika med äktenskapsbrott, ty Israel och levande Gud är förenade
med varandra som i ett äktenskap. Ändå ger Gud inte något
skiljebrev. I stället säger han egentligen till Israel: Om ni
springer efter en annan, ska jag också göra det. Då ska
jag uppenbara min kärlek i Sverige och på så vis ska jag
väcka er avundsjuka, Israel."
Detta är naturligtvis bildspråk, ty Gud syndar inte. Man måste
förstå det på ett heligt sätt. Gud säger liksom:
"Då går jag också ut och sätter mig med någon
på en bänk och flörtar och därborta i hednavärlden
ska jag avslöja mina hemligheter. Om ni, trots att jag har uppenbarat
mig för er, inte längre vill vara mitt utvalda folk av präster,
skänker jag mitt hjärta till andra. Då ska jag i hednavärlden
berätta om mycket intima och personliga saker. Då ska jag ge
dem nya uppenbarelser. Genom min Ande ska jag förkunna för dem
om de tillkommande tingen och Israel ska få se att mitt ord också
där verkligen går i uppfyllelse. Jag ska ge hednavärlden
apostlar och profeter, så att ni kan se, att jag verkligen bor där
och talar."
Profetians gåva är nödvändig för att Israel ska
omvändas. Jesus sade om denna gåva: "Jag säger det
redan nu, innan det sker, för att ni, när det har skett, skall
tro att jag är den jag är" (Joh. 13:19). Detta är
profetians funktion. Profetia är ett Guds tal, ett ord ur den Heliges
mun. Också det vill Gud använda för att väcka Israels
avund. Judarna kommer att förstå, att profetia inte är något
som har sitt upphov i t.ex. sinnessvaghet eller efterblivenhet, utan är
Guds ord i verksamhet. De ska förstå, att det rör sig om
heliga ting, framsprungna ur Guds kärlek.
Det är ett tragiskt faktum, att tron på evangeliet i så
många kyrkor och samfund har frikopplats helt från Israels framtid
medan de i Skriften är så fast sammanlänkade. Aposteln Paulus
säger: när "hedningarnas fullhet har kommit"
- alltså då Guds verk i hednavärlden nått sitt klimax
- "skall hela Israel så", det vill säga genom
att Gud uppfyller sina löften, "bli frälst" (Rom.
11:25-26).
Då kommer Herren själv att sända Elia. Då kommer hans
handlande i hednavärlden genom den Helige Ande att bli så intensivt
att judarna ska inse att Jesus är Messias. "Så",
"på detta sätt", (på grekiska används ordet
"houtos") ska hela Israel bli frälst.
I detta sammanhang är det mycket viktigt, att vi också ett ögonblick
uppehåller oss vid den grekiska termen "pleroma", som betyder
"fullhet". I min nederländska Bibel har den översatts
så. Men ibland översätts den också med "fullt
antal", "Vollzahl", "full number" o.s.v. Detta
är en mycket felaktig översättning. I Rom. 11:25 står
alltså: "... tills dess att hedningarnas fullhet kommit..."
Jag har också talat i Tyskland och på flera platser har jag
sagt och frågat: "Hur är det möjligt, att ni tyskar
har hamnat i en sådan här situation?! I alla avseenden, menar
jag."
Vad beror det på, att de är så grundliga? Också när
de forskar i Skriften är de mycket noggranna och deras arbete resulterar
i tjocka kommentarer. Stora och viktiga verk har de åstadkommit. Tyska
professorer är verkligen mycket lärda. Jag respekterar dem djupt
för detta. Men varför har man, när det gäller Israels
framtid, fortfarande en så falsk bibelöversättning? Luther-bibeln,
t.ex., översätter "pleroma" med "Vollzahl".
Det står i Rom. 11:25: "... wenn die Vollzahl hineingeht..."
I Sverige har den lutherska kyrkan stor betydelse. Tala gärna med den
angående denna översättning!
Jag är naturligtvis beredd att avlägga räkenskap för
den bibelexeges, som jag här ger. Det är mycket bedrövligt,
att man fortfarande äger en Bibel som, beträffande Israel, innehåller
ett så stort översättningsfel. Det grekiska ordet "pleroma"
har ingenting att göra med "Vollzahl" eller "fullt antal"
utan måste förstås kvalitativt och översättas
med "fullhet". Det har att göra med att Gud uppfyller sina
löften. Jag kan naturligtvis inte här i kväll tala i akademiska
termer. Men jag skulle vilja be om er speciella uppmärksamhet. Vill
ni då vara snälla att jämföra i Rom. 11 verserna 12
och 15 med varandra!
Vi läser i vers 12: "Om nu deras fall gav världen rikedom
och deras tillkortakommande gav hedningarna rikedom, hur mycket mer skall
då inte deras fullhet ge!" Också här finner vi
på grekiska uttrycket "pleroma". Vi ser, att i denna mening
står "fall" och "fullhet" i kontrast till varandra.
"Fall" står för deras avfall från Gud och "fullhet"
står för att de på nytt upptas av Gud och under den Helige
Andes ledning kommer till sin bestämmelse: att vara ett rike av präster.
Låt oss nu läsa också vers 15: "Ty om redan deras
förkastelse hade med sig världens försoning, vad skall då
deras upptagande ha med sig om inte liv från de döda?"
(1917 års övers.) Nu kan vi jämföra verserna 12 och
15 med varandra. Förkastelse - fall och fullhet - upptagande är
korrelata begrepp. De har samma betydelse. De är synonyma begrepp.
Orden har samma värde och återger samma sak. Paulus resonerar:
När hedningarnas fullhet kommit, vill Gud använda den kristna
hednavärlden. Gud kommer då att där ge sin fullhet, så
djup och intensiv, att judarna därigenom uppväcks till avund och
sålunda själva kommer till fullhet. Detta har alltså ingenting
att göra med "Vollzahl" eller "fullt antal". Det
är inte fråga om ett antal, alltså om en kvantitativ förståelse,
utan om en kvalitativ förståelse, det vill säga fullhet.
Utifrån denna felaktiga översättning av ordet "pleroma"
till "fullt antal" i stället för "fullhet"
har man konstruerat fram följande resonemang: När de utvalda är
fulltaliga och har upptagits till himlen, då kommer Israels tid.
Bredvid detta resonemang har man också lagt det som står i Luk.
21:24: "Jerusalem skall bli förtrampat av hedningarna, tills
dess att hedningarnas tider är fullbordade" (1917 års
övers.). Det är klart, att hedningarnas tider kommer att fullbordas
men det betyder inte att tiderna och världshistorien för hedningarna
är slut. Det betyder däremot:
När hedningarna har slutfört det för dem bestämda uppdraget
att uppväcka judarnas avund, upphör förtrampandet av Jerusalem
på grund av detta. Det är vad det betyder.
Herren talade med mig 1948 och sade ordagrant: "Om jag tiger i två
dagar, tror du då, o, människa, att en uppfyllelsens dag aldrig
skall lysa över mina friköpta?"
Också Israel är ett blodköpt folk. De kallas Herrens förlossade
(Jes. 62:12). En del grenar kan ha huggits bort men Gud talar om hur det
verkligen förhåller sig: Jag har förlossat dem. Så
finns det också vilda grenar. Även de har blivit friköpta
och förlossade genom Lammets blod och har så blivit inympade
i det ursprungliga äkta trädet.
Det kommer en uppfyllelsens dag, då han ska utgjuta sin Helige Ande
så mäktigt, att Israel väcks till avund. Jag tror, att han
har börjat med det. Jag ser det som ett under, att jag kan få
tala här. Gud har liksom klivit rakt igenom alla konstruktioner och
organisationer. Jag ser det som ett under, att det fanns pastorer, som hade
modet att kalla en främling som jag så att vi här tillsammans
kan undersöka Skriften.
Ni kan pröva vad jag har sagt. Ni kan framlägga bandinspelningarna
från dessa gudstjänster för era professorer och era specialister
på grekiska och rådfråga dem. Ni kan också fråga
språkexperter på hebreiska eller vad ni vill. De kommer att
säga att det stämmer. Så är också fallet i Holland.
Jag vill inte nämna några namn men en mycket berömd professor
i grekiska sade till mig: "Under flera månader har jag studerat
din bok tillsammans med Bibeln. Jag ställer mig bakom din exeges. Det
stämmer!"
Det är i allra högsta grad viktigt för vårt trosliv,
att vi förstår detta rätt, för då kan vi få
insikt om Israels mäktiga framtid. Då förstår vi vad
som står i kapitel 11:28-29: "Ser vi nu på evangelium,
så är de hans ovänner för er skull; men ser vi på
utkorelsen, så är de hans älskade för fädernas
skull. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud icke ångra"
(1917 års övers.).
Dessa verser är ett återsken av Namnet Jag är den Jag är.
Det han har utvalt förblir utvalt. De kan falla i synd och göra
vad som helst men Gud förblir trofast. Om det nu finns hednakristna,
som påstår, att vi inte längre har något med judarna
att göra, då är de ute på fel väg. En konsekvens
av detta blir att deras andliga liv spårar ur. Då kan det inte
heller bli fråga om någon verklig väckelse.
Att jag tror på Jesus beror enbart på Guds nåd. Jag kan
inte stoltsera med det. Det är endast Guds nåd. Var skulle jag
vara utan Guds nåd? Den barmhärtighet som Gud har bevisat mig,
vill jag använda för att visa det judiska folket barmhärtighet.
Så ska också församlingen göra. Denna barmhärtighet
ska verbaliseras i orden om korset. Den finner också sitt uttryck
i den nattvard, som firas i endräkt, och i bönen om den Helige
Ande och dennes ledning. Med allt detta kan vi omsluta Israel och så
bli en kanal för Guds barmhärtighet. När församlingen
får uppleva hedningarnas fullhet ska därefter även judarna
komma till sin fullhet. "Min hämnd är barmhärtig",
har Herren sagt till mig.
Paulus talar i början av Romarbrevet 9 i form av en ed. Jag vill här
göra likadant. Ni är visserligen inte katolska präster men
jag vill ändå ta tillfället i akt att bikta mig för
er, mina syskon.
I augusti 1948 kom jag tillbaka från semestern och steg in i mitt
arbetsrum. Jag hade aldrig fått lära mig att profetia förekommer
i vår tid. Jag är bondson med båda fötterna på
jorden. Jag går inte på vad som helst. Jag slogs i motståndsrörelsen
och är realistisk till min läggning. Pigg och alert efter semestern
kom jag in i mitt arbetsrum. Plötsligt upplevde jag, att det stormade
och allt stod i lågor. Jag skrek till: "En Guds ängel!"
Ett ögonblick därefter var jag vanmäktig och hade ingen makt
över min hand. Dödssvetten droppade ner på skrivpappret
framför mig, medan Herren talade. Jag måste omedelbart skriva
ner det.
Han sade: "Mina barn har bett och Jag svarar. Nej, Jag skall inte
ge antikrist" (härmed menas Kyrkornas Världsråd)
"den äran att driva samman mitt folk, utan Jag skall göra
detta genom mitt ords piskrapp. Se, Jag står på randen av er
existens."
Svetten droppade ner på pappret. Budskap efter budskap kom. Jag förstod
ingenting. Sedan kom orden: "Jag skall i hämnd överta
ropet från dem som hånade mig när jag hängde i helvetets
djup och kalla Elia och min hämnd är barmhärtig. Min ande
ryter efter Elia".
Jag fattade ingenting av allt detta. Jag var 33 år gammal och predikant
i den reformerta kyrkan. Ingenting visste jag om profetior. Senare har jag
förstått:
Han vill återsamla stenarna till det sönderbrutna pingstaltaret,
Jesu Kristi blodköpta men förskingrade församling. Gud vill
återsamla sin församling kring Lammets blod och på det
viset göra den till ett instrument för Israels frälsning.
Snart ska det judiska folket hamna i stor nöd. Då behöver
de kunna se att bland hedningarna finns Messias, Jesus. Där finns Guds
barmhärtighet...
Därför står jag här framför er och därför
har jag talat i form av en ed. Herren vet, att det är bakgrunden till
vad jag har predikat. Vad kan jag göra annat än bikta mig? Jag
menar allvar. Jag har inte kommit hit för att jag utifrån egen
insikt och eget intellekt vet bättre än svenska kristna. Om så
vore skulle jag också vara självklok. Jag är inte förmer
än någon annan. Andra kanske har ett större intellekt än
jag. Men det kvittar. Det rör sig inte om det.
Något har hänt mig. Jag stod i ett Andens elddop och började
profetera. Det blev nedskrivet på papper. Nu böjer jag mitt huvud
och ber: "Herre Jesus, gör det klart också för ditt
blodköpta folk i Sverige, att detta är din sanning".
Jag är svag. Den 11 januari blir jag 66 år. Vad kan jag uträtta
på jorden?
Guds ord ska emellertid ha sin gång och Herrens uppdrag ska slutföras.
Samla er, syskon, för att i full enhet bekänna er till Lammets
blod! Samla er i enhet och rikta blicken på Jerusalem! Fräls
det judiska folket genom ordet och korsets sakrament! Rädda det judiska
folket genom den heliga nattvarden, hans offer! Herren vill genom er presentera
sig själv för Jerusalem. Den avgörande stunden ska komma...
Den kommer ovillkorligen. Allting närmar sig ett klimax. Här och
var är judarna redan nu i denna sinnesstämning:
Om det blir så, att vi inte får leva och nationerna lämnar
oss i sticket, då får vi förlita oss på våra
atomvapen. Genom den hednakristna världens brutalitet har vi "sparkats"
hit till denna refug. Vi lider faktiskt av ett Simson-komplex. Det betyder:
om vi inte får leva vårt liv i fred, fattar vi om hednatemplets
pelare och drar omkull dem. Hellre omkommer vi då tillsammans med
hela den oomskurna världen.
De bär på detta komplex. Redan nu har de kryssningsrobotar, atomvapen
och annat. De resonerar ungefär så här: Om det går
snett för oss, kommer det att drabba hela världen (se Seymour
M. Hersh: The Samson Option, 1991).
Judarna är ett representativt folk. Det handlar inte om Nairobi, Nya
Zeeland eller Sverige. Nej. De har möjligheter att förinta hela
världen. De sista verserna i Gamla Testamentet lyder:
"Se, jag skall sända till eder profeten Elia, förrän
Herrens stora och fruktansvärda dag kommer. Och han skall vända
fädernas hjärtan till barnen, och barnens hjärtan till deras
fäder, för att jag icke, när jag kommer, skall slå
landet med tillspillogivning" (Mal. 4:5-6).
"... för att jag inte när jag kommer, ska slå landet
med tillspillogivning", det vill säga slå med "cherem",
förbannelse, total utplåning.
Vi har nått denna punkt. Här står vi nu. Det handlar om
att vara eller icke vara för hela världen. Om vi kristna inte
vill bli ett eller studera Guds löften och om alla bara går sina
egna vägar och fortsätter framhäva sina egna institut och
verksamheter... o, då kommer allt att gå fel!
Vi läste i inledningen: "Ni är världens ljus".
Vi måste ta ställning i tro och vara beredda att pröva
det profetiska ordet, när vi möter det. Ni ska aldrig följa
människor, inte heller broder Leenhouts. Men jag talar till er utifrån
Skriften. Naturligtvis också utifrån den speciella upplevelse
jag varit med om, men "profeternas ande behärskas av profeterna"
(1 Kor. 14:32).
Jag är underordnad den heliga Skrift. Om mitt budskap på något
sätt skulle halta, bör man tala om det för mig. Då
måste man öppna Bibeln och visa: "Titta, här har du
fel!" Men ingen hör av sig. Det har jag bett om så många
gånger såväl bland högutbildade teologer som bland
andra Guds tjänare. Först nu börjar det röra på
sig i Holland. Man har börjat säga: Ja, det budskapet är
så allvarligt och påträngande, att vi måste undersöka
det. Med allt vad jag har predikat under dessa dagar har jag velat inspirera
er till att undersöka Skriften i detta ämne. Vidare har jag velat
uppmana er att söka Guds församlings enhet för att därigenom
kunna visa det judiska folket barmhärtighet. Att visa det judiska folket
barmhärtighet är lika med att göra en insats för Gudsriket.
Jag kan inte längre skilja dessa saker från varandra. Jag ser
inget annat. Detta är Guds väg. Var jag än öppnar Bibeln,
finner jag samma plan och mönster.
Ni har hört min predikan om Jona. Vi såg hur hedningarna blev
inkopplade för att föra Jona på rätt spår. I
Ruts bok hände samma sak. En hednisk kvinna kopplades in för att
Davids hus skulle byggas.
I berättelsen om Josef finner vi att när Josefs drömmar hade
förkastats, uppnår man i Egypten, i hednavärlden, en fullhet.
Först där erkändes Josef som en man med Guds vishet. Skördemagasinen
blir fulla. I slutet ser bröderna, att de har stulit Josefs bägare,
siar-bägaren. De förstod, att de inte hade erkänt ett profetiskt
ämbete.
Så böjer sig stjärnorna för den mittersta stjärnan
och kärvarna böjer sig för den mittersta kärven. Judarna
är ett stjärn-folk. När de böjer sig för den mittersta
stjärnan, den store Josef, avgör de nationernas öden. När
kärvarna böjer sig för den mittersta, för vår
store Josef, ska vi hednakristna ta ansvar för att de, judarna, ska
kunna utföra sitt uppdrag. Världen ska styras in i rätta
banor när stjärn-folket kommer till sin bestämmelse. Om detta
läser vi bland annat i Jes. 61:5-6: "... utlänningar skall
bruka åt er åkrar och vingårdar men ni skall heta Herrens
präster och man skall kalla er vår Guds tjänare".
"... vad skall då deras upptagande ha med sig, om icke liv från
de döda?" (Rom. 11:15b)
Halleluja! En ny vår är på väg. Även om vi politiskt
sett närmar oss klimax, ska mänskligheten inte gå under
i ett atomkrig. I framtiden kommer Tyskland att vara involverat i denna
klimax. Hör ni vad jag säger?
År 1948 grundades inte bara en falsk enhetsorganisation, Kyrkornas
Världsråd, vilken idag fungerar som en täckmantel för
kommunismen, en antikristlig rörelse. Också staten Israel grundades.
Judarna hade tänkt sig att komma hem utan Jesus. Då delades Jerusalem
officiellt i två delar. Samma år delades även Berlin i
två delar. De allierades gemensamma förvaltning av staden upplöstes.
Därefter byggde man muren, Guds förbannelse i sten. Ordet säger:
"Den som förbannar Abraham skall jag förbanna".
I sin grundlag från 1949 bestämde det tyska folket att i Guds
namn sträva efter hela det tyska folkets återförening. Jag
har de officiella dokumenten i min ägo. Ni kan själva få
tag i dem. Alltså, i denna grundlag uppmanar man det tyska folket
att i Guds namn sträva efter återförening. Vilken Gud är
det fråga om? Bara Wotan. Ty Israels Gud har slagit dem i två
stycken. Den som vidrör Guds ögonsten ger sig in på en farlig
väg. Vidrört hans ögonsten är precis vad de har gjort.
Om någon skulle skjuta ihjäl vår holländska drottning,
mördas en människa men en människa med en hög status.
När det gäller det judiska folket, ångrar den Allrahögste
inte sina nådegåvor och sin kallelse (Rom. 11:29).
Judarna är ett folk med status inför Gud. Och över dem som
vill utrota, ge en slutgiltig lösning på judefrågan, kommer
en dom. Kan man då hävda mot denna Gudsdom: I Guds namn ska vi
sträva mot återförening? Gud säger: Först ska
ni omvända er. De borde se till, att de fick en rätt bibelöversättning
och lära sig, att det finns ett folk på jorden som inför
Gud har en speciell status.
Jag vill inte blanda in politik men mitt budskap berör den politiska
världen. Det berör det tyska folkets och hela Europas villovägar.
Vet ni, när det 1968 under Dubcek uppstod en längtan efter en
ny politisk vår -den kallades "en kommunism med mänskligt
ansikte" - resonerade ryssarna sålunda:
"När denna liberaliseringsvåg och nya atmosfär sprider
sig, når den småningom också Östtyskland. Och när
Östtyskland berörs av denna 'vår', kan den bära med
sig fröet till ett återförenat Tyskland. Sedan skaffar sig
det förenade Tyskland atomvapen och kryssningsrobotar och hoppar på
oss igen."Bara av den anledningen slog ryssarna ner Prag-våren.
Problemet är Västtyskland och att de inte förstår det
judiska folkets höga status.
Varken lutheraner, katoliker eller andra tyska kristna har någonsin
fattat att det judiska folket har en speciell status inför Gud. De
har inte förstått att det finns ett namn "Jag är den
Jag är". Nu gäller det Polen... Mycket farligt, mycket farligt
måste det sägas.
Jag har offentligen talat om detta. Mitt budskap har till och med hamnat
hos höga regeringstjänstemän. Jag hade förmånen
att tala i en synagoga i Wuppertal. Bandupptagningen har skickats till alla
regeringsmedlemmar. Jag har uppmanat dem att stryka den mening i grundlagen,
som handlar om återförening och överlåta återföreningen
åt Guds nåd. Om de skulle göra detta, vore det en trevare
mot fred i förhållande till ryssarna.
Vi får inte glömma, att katoliken Adenauer också har givit
sin tolkning av paragrafen i grundlagen om återförening. Han
har ropat så att hela Tyskland hörde: "Wir müssen nukleäre
Macht haben als ein Faustpfand für die Wiedervereinigung" (Ungefär:
Vi är i behov av atomvapen som en tvingande garanti för vår
återförening.).
Detta gav eko i Moskva. Där sade man: "Jaså! Jaha! Atomvapen
inte för att försvara sig, inte i defensivt syfte, utan för
att återförena Tyskland. Sedan ska man använda dessa atomvapen
till att mörda vidare."
Under första världskriget 1914 - 1918 lät tyskarna mycket
blod flyta. Under andra världskriget 1940 - 1945 mördade de fruktansvärt.
Klart är att ryssarna är rädda.
Sverige är ett neutralt land. Ni kan sätta er in i detta och objektivt
uttala er. Men jag säger er: problemet med tyskarna är att de
inte förstår att det judiska folket har en hög status inför
Gud. När problemet studeras så att detta berörs och ni ber
över det, kan ni frimodigt gå till förbundskansler Schmidt
och be honom: "Kan ni inte stryka paragrafen om återförening?
Den är så farlig och ryssarna är verkligen ängsliga..."
Missförstå mig inte! Det är den här paragrafen som
de är rädda för. Ni vet, att när man hotade med att
kryssningsrobotar skulle placeras i Västtyskland, följde omedelbart
på detta beslut ryssarnas invasion av Afghanistan.
Problemet med Tyskland är att de inte begriper det judiska folkets
status. Tysklands delning är en Guds reaktion på att hans ögonsten
har vidrörts. Gud slog landet i två delar. Det är Guds reaktion
på tyskarnas ovilja att böja sig. Vi måste tala om detta.
Vi kristna är världens ljus och jordens salt. Vi måste tala
om det i Guds kärlek. Jag har i Tyskland offentligt sagt: Tror ni verkligen
att ni utan vidare kan ta det utvalda folkets barn och kasta dem levande
i elden? Vi har sett hur små barn med sina kramdjur i famnen, pojkar
i 4-5 årsåldern kastades in i godsvagnar, gasades ihjäl
och brändes. Guds folk... Skulle ingen Guds dom komma över detta?
Är han inte densamme i sina domar? Paulus säger: "Se alltså
Guds godhet och stränghet..." (Rom. 11:22a).
Gud är god men han är också en Gud som kan döma. Efter
ökenvandringen gav Gud israeliterna landet Kanaan i sin stora nåd.
När de intagit Jeriko, sade den Allrahögste genom Josua: Jerikos
murar får inte återigen byggas upp så att det på
nytt blir en fästning. Den som åter bygger upp dessa murar, visar
därmed att han inte längre tror på denna stora nåd,
inte längre tror på namnet "Jag är den Jag är".
"När han lägger dess grund, må detta kosta honom hans
äldste son, och när han sätter upp dess portar må det
kosta honom hans yngste son" (Jos. 6:26).
Under kung Ahabs regering cirka 400 år senare fick Hiel uppdraget
att bygga upp Jeriko igen. Ahab var starkt influerad av drottning Isebel
och trodde inte längre på den förbannelse som Herren uttalat.
Hiel återuppbyggde Jeriko. Både hans äldste och yngste
son dog. I 1 Kon. 17:1 ser vi att direkt därefter sände Gud profeten
Elia, en man, som tjänade namnet "Jag är den Jag är".
När man utan omvändelse bygger mot en Guds dom och i handling
säger, att Gud är död, sänder Herren en eliansk kraft,
ett vittnesbörd om namnet "Jag är den Jag är".
Tyskarna skrek: "Juda verrecke", "förbannade vare judarna".
De förbannar Abrahams säd. Gud svarar då: "Den som
förbannar Abraham ska jag förbanna. Där har ni en mur. Böj
er nu!..."
Hedningarnas fullhet innebär att också Tyskland måste böja
sig. Om Tyskland inte gör det, kommer det att leda till en oerhörd
klimax. Då kommer den stora hettan. Inte heller Sverige ska kunna
hållas utanför. Då provocerar man ryssarna. Jag är
ingen vän av kommunismen. Men man får inte jaga upp ryssarna
om man själv står med skuld. Först får vi lov att
sopa rent framför vår egen dörr, i Sverige, i Holland, i
Tyskland o.s.v.
"Gör alla folk till lärjungar!" uppmanar Herren
oss (Matt. 28:19). Vi har våra individuella synder men det finns också
stora kollektiva synder, nationella synder. Världen över har man
syndat genom att överge Guds plan i Rom. 9 - 11. Är det då
underligt, att lejonet börjar ryta? (Amos 3:8)
Hör på vad jag säger! Det som jag talar om har jag sett.
Tiderna kommer att bli svåra. Vi ska komma igenom men bara om vi håller
fast vid Lammets blod och om vi som Guds församling vill komma till
sann enhet.
Jesus ber: "... att vi alla må vara ett... för att världen
ska tro att du har sänt mig" (Joh. 17:21). Hans bön
kommer ovillkorligen att besvaras. Men det handlar inte om ytliga ting utan
går mycket djupt.
Vad kan jag göra? Vad gör jag? Jag kan bara bedja och vittna.
Jag kan bara glädja mig över att jag blev så vänligt
mottagen och fick predika lite och att här finns en ansats till öppenhet
för ett fördjupat studium av detta ämne. Det kan vara en
början till något nytt. Jag vill tro det. Jag är beredd
att tala mer om detta men stunden har kommit att jag måste sluta.
Guds löften står emellertid kvar "... för att de,
genom den barmhärtighet som har vederfarits eder, också själva
skall få barmhärtighet. Ty Gud har givit dem alla till pris åt
ohörsamhet, för att sedan förbarma sig över dem alla"
(Rom. 11:31-32; 1917 års övers.).
Sådana är Guds outgrundliga vägar i historien. "Ty
vem har lärt känna Herrens sinne, eller vem har varit hans rådgivare?
Eller vem har först givit honom något, som han alltså bör
betala igen?" (Rom. 11:34-35; 1917 års övers.).
Vi ger varandra presenter. Det hör till god ton att man ger något
tillbaka. Men Gud är helt och hållet suverän. Han säger
till er: "Lyd mitt ord i tro...", "... för genom
den barmhärtighet som har vederfarits eder skall också de få
barmhärtighet".
"Av honom och genom honom och till honom är ju allting. Honom
tillhör äran i evighet, amen" (Rom. 11:36).