
INNEHÅLL
Förord
Inledning
Mysteriet Israel
Kallad 1948
Elias uppdrag
Araberna
De kloka och de oförståndiga brudtärnorna
Om det dröjer länge
Var vaksam!
Porten stängs
Jesu vandringar mellan templet och Olivberget
Messias' fötter
Jesus är uppfyllelsen även av detta
Den inre cirkeln
Tider och tillfällen
Mannen med krukan och fottvagningen
En liknelse i handlingar
Den sataniska politiken
Amerika
Mannen med krukan
"Hiel-byggandet"
Kolonialismen
Den heliga formeln
Altartävlingen
Slutsats
Nattvarden instiftas och Judas avslöjas
Den upp- och nervända världen
Frontlinjen
Avslöjandet genom nattvarden
Ett försök att gripa makten
Redskapet eller Ordet
Två funktioner
Att gå i borgen
Slutord
Ett svårt uppdrag
Att gå ombord på båten till Jerusalem
Uppdraget kvarstår
Vittnen i en process
Bilaga: Översikt över frälsningshistorien
Presentation av författaren
(totalt ca 85 sidor)
Förord
Till grund för denna bok ligger bland annat fyra predikningar om ändens
tid, som jag höll under maj - oktober 1991. En viss bearbetning har
varit nödvändig för att omvandla talspråk till skriftspråk.
Det blev också önskvärt att bifoga litteraturhänvisningar
för att förtydliga vissa saker. I kapitel 3 har detta gjorts i
högre grad än i övriga kapitel. Slutordet i denna bok, vilken
introducerar Shofar-serien bestående av sju delar, är samtidigt
ett tack till den grupp troende, som i åratal har burit och stött
mig i min speciella kallelse.
Shofar-serien kommer att bestå av följande delar:
1. Mannen med krukan
2. Apokalypsens sju shofarim
3. Josefs bägare
4. Hedningarnas fullhet
5. Den avgörande stunden
6. Elia förvärvar en brud
7. Tjurkalven krossas
A. A. Leenhouts
December 1991
Inledning
Mysteriet Israel
När jag försöker överblicka den väg, som det judiska
folket har fått vandra under snart två tusen år, blir
alla måttstockar oanvändbara. Det handlar om alltför stora
saker för att rymmas inom ramen för mänskliga analyser. Redan
för cirka femtio år sedan konfronterades jag med "mysteriet
Israels" mörka sida. I byn Vlagtwedde, där jag var predikant,
samlades judarna upp och föstes ihop i "Huset för kristliga
intressen".
Hur kunde detta ske? "Kristliga intressen" - finns det möjligen
en symbolik i detta? Jag kände mig tvungen att gå in dit för
att ta avsked av dessa hederliga, enkla medborgare. När jag kom dit,
stod fascister på vakt vid ingången, beväpnade med kulsprutepistoler.
"Vill ni också följa med till Polen, pastorn?" frågade
en av männen. Jag svarade: "Nej. Är människorna härinne
fångar?" Han bejakade detta och jag sade: "Kristus befaller
mig att besöka fångar." Utan att be om lov gick jag in.
Vad var det jag fann där? Det var någonting obeskrivligt! En
judisk mor lade sin baby på golvet, såg på mig och frågade:
"Kan ni säga mig, pastorn, varför detta händer?"
I hennes ögon kunde jag läsa en helvetisk smärta. En häftig
sinnesrörelse tog struptag på mig. Ja, verkligen - alla måttstockar
blev obrukbara. Det var som att kasta en blick ut genom en liten hyttventil
över ett rasande, allt uppslukande och skoningslöst hav: Förintelsen.
Jag kände mig fullständigt tillintetgjord. Efter en sista hälsning
och önskan om att vi alla skulle få återse varandra i det
nya Jerusalem, tog jag farväl.
Strax därefter skulle jag predika i gudstjänsten på den
årliga "tacksägelsedagen för skörden". Till
predikotext hade jag valt Jeremia 31:35-36:
"Så säger Herren, han som har satt solen till att lysa
om dagen och månen och stjärnorna till att lysa om natten, i
ordnad gång, han som rör upp havet, så att dess böljor
brusar, han vilkens namn är Herren Sebaot: Först när denna
ordning inte mer består inför mig, säger Herren, först
då skall Israels släkt upphöra att inför mig alltjämt
vara ett folk."
Innehållet i denna text fick jag förståndsmässigt
inte att stämma med det som jag nyss hade upplevt. Jag bad kyrkorådet
om dispens från mina förpliktelser för denna gudstjänst.
Man beviljade mig välvilligt detta. Jag såg ögon, ögon
som återspeglade en oändlig själslig smärta. Jag kunde
inte få bort denna syn från näthinnan. Än idag, ungefär
ett halvsekel senare, finns den faktiskt fortfarande kvar!
"Vet ni varför?" Så löd frågan i "Huset
för kristliga intressen". Intressen, intressen, intressen. Detta
ord genljuder ännu i min ande. Jag vet, att varje jämförelse
haltar. Men ändå...
Är vår världs alla kyrkor tillsammans verkligen en ren återspegling
av det som vi så gärna sjunger om i psalm 89: "Jag vet,
att den fasta byggnaden, beviset på Din nåd, efter Din bestämda
plan skall stå klar på evighetens dag?" Eller liknar dessa
kyrkor och samfund mer en förstorad upplaga av "Huset för
kristliga intressen"? Måtte i så fall den judiska kvinnans
fråga till mig mitt i detta "Hus för kristliga intressen"
dåna i alla katedraler och kyrkor till den grad, att pelare och murar
vibrerar. Och måtte då detta dån kombineras med vad jag
skulle vilja kalla "ögonkontakt" med Förintelsens offer.
Alltså: frågan "Vet ni varför detta händer?"
i kombination med en verklig ögonkontakt. Måtte den Helige Ande
i den avgörande världskris, som närmar sig, också använda
denna kombination på ett sådant sätt, att strupen på
kyrkliga ämbetsmän och församlingsmedlemmar snörs ihop
av rörelse och förfäran och endast tillåter sig snyfta:
"Mea culpa, mea maxima culpa", min skuld, min mycket stora skuld.
Är nu allt detta bara mitt hjärtas bikt och bekännelse? Nej,
ty den bok, som ni nu håller i, kan ni betrakta som mitt andliga testamente.
Det gäller också de delar i Shofar-serien, som följer.
Kallad 1948
Ni kan nog föreställa er hur glad jag blev, när staten Israel
grundades. Tack och lov! Äntligen ett hem för detta hårt
prövade folk! Jag var också glad över grundandet av Kyrkornas
Världsråd. Äntligen en förhoppning om att den världsomfattande
kyrkliga splittringen skulle upphävas! Var inte vår oenighet
en bidragande orsak till vår maktlöshet inför den avskyvärda
fascismen? Det mäktigaste ingreppet i mitt liv kom emellertid 1948.
Plötsligt tilltalades jag i storm och eld. Jag återger här
några nyckelord:
"Jag skall i hämnd överta ropet från dem som hånade
mig, när jag hängde i helvetets djup och kalla Elia och min hämnd
är barmhärtig. Min Ande ryter efter Elia."
Innehållet i budskapen till de olika kyrkorna och till judendomen
har jag redan behandlat i tidigare böcker. När hela Shofar-serien
är avslutad, kommer de budskapen tillsammans med serien att framläggas
för kyrkorna. Likaledes för judendomen.
Beträffande Kyrkornas Världsråd, förstod jag, genom
budskapet som 1948 kom från den Högstes tron och åtföljdes
av ett flertal visioner, att den ekumeniska rörelsen redan då,
i princip, var det tjugonde århundradets judaskyss. Ett streck ströks
över alla mina förväntningar angående den efterlängtade
enheten mellan kyrkorna.
När det gäller judendomen har jag fått se, hur detta judiska
folk har tvingats gå en väg genom historien som är parallell
med Jesu väg. På samma sätt som han kastades ut ur Jerusalem
och drevs fram längs Via Dolorosa för att till slut nå avrättningsplatsen,
så slängdes också det judiska folket år 70 ut ur
Jerusalem och jagades under nästan 2000 år längs "Via
Dolorosa" för att slutligen komma fram till sin andliga avrättningsplats.
Staten kommer att bli deras kors.
Jag skrev detta redan 1981 i min bok "Altartävlingen" och
tillade: "Detta budskap, detta tillkännagivande, skriver jag ner
med en djup rörelse, som inte kan återges adekvat i någon
form av skrift" (sid. 95).
Alltså ströks 1948 även ett streck över mina föreställningar
om det judiska folket. Mina föräldrar lärde mig detta: den
Heliga Skrift är en guldgruva. Antagligen delar många av mina
kollegor den uppfattningen. Men genom ovannämnda religiösa upplevelse
hamnade jag med ett enda slag i ett annat "schakt". I andligt
hänseende blev jag ofrånkomligen fjärmad från min
kyrkas tradition. En annan optik hade bränts in i min själ.
Naturligtvis har jag sedan, i mer än fyrtio år, följt den
kyrkliga utvecklingen intensivt, liksom sionismens strävanden. Men
det har jag då gjort utifrån denna inbrända optik. Efter
1948 har jag läst tidningen på ett annorlunda sätt. Låt
mig ge ett litet exempel! I tidningen "Nieuw Israëlitisch Weekblad"
av 1 november 1991 läste jag en artikel av Herman Bleich under rubriken
"Glöm inte". Där skriver han:
"Under de två år, som tyskarna ockuperade Kiev, mördades
i Babi Jar ungefär 200.000 människor på ett fasansfullt
sätt. Under Nürnberg-rättegången mot tyska krigsförbrytare
avslöjades de nazistiska mördarnas arbetsmetoder. Babi Jar var
en ravin med branta väggar. Offren tvingades lägga sig på
marken med ansiktet nedåt för att sedan avrättas. Varje
grupp, som kom efter, måste lägga sig på den föregående.
Under en timmes tid sköt trettio tyska massmördare med maskingevär
dessa människor och avlöstes sedan. Detta fortgick tills det blev
mörkt. Nästa morgon återupptogs arbetet. Barn kastades ofta
levande ner i djupet."
Jag är väl medveten om, att man här beskriver bara några
få steg, som det judiska folket har tagit på sin "Via Dolorosa".
Detta får verkligen inte glömmas! På samma insändar-sida
i ovannämnda veckotidning skriver den judiske journalisten G. Philip
Mok under rubriken "Israel på korset".
"... sessioner, i vilka Israel naglas fast vid det korsformade bordet
i Madrid genom det internationella 'packet' och tvingas till eftergifter,
som är av ondo, om inte den judiska staten vill begå självmord."
Det är en träffande formulering. Dessa ord låter i mina
öron som en alarmsignal. Frågan är: kan Israels enorma militärmakt
och nukleära potential bli en motvikt till ovannämnda fastnagling?
Än en gång: Utifrån min inbrända optik säger
jag "nej".
Genom en uppenbarelse från Jesus Kristus vet jag, att Malakis sista
vers och Uppenbarelsebokens kapitel 10 är identiska i Guds plan. Fastän
Guds knutna näve höjs över hela Mellanöstern och en
förbannelse, en dom i form av en nukleär explosion hotar, säger
den Helige Ande genom Malakis mun:
"... för att jag inte när jag kommer, skall slå
landet med tillspillogivning."
Inte bara Mellanöstern befinner sig i en ytterst farlig gränssituation.
Guds oerhörda gärningar med det judiska folket, som är representativt
för hela mänskligheten, har konsekvenser för alla nationer.
Inom ramen för denna inledning vill jag ge några exempel:
Medan blodstanken från miljoner offer och röken från krematorierna
ännu inte hade skingrats, reste man omedelbart efter Förintelsen
år 1949 krav på "Wiedervereinigung" ("återförening")
och använde i det sammanhanget Guds namn. Som om Tyskland skulle kunna
hoppa över den enorma blodpölen från sex miljoner judar
plus miljoner offer ur andra folk med en hoppstav kallad "nåden
att vara senare född"! Dessutom har man eftersträvat en "Endlösung"
("slutgiltig lösning") för det utvalda folket och därmed
regelrätt gått emot Gud och Hans frälsningsplan. "Wiedervereinigung"
utan en radikal omvändelse är lika med självmord.
Men också Frankrike med sina smutsiga atomprov i Stilla Havet har
med sina kunskaper i kärnfysik hjälpt Israel på den sekulära
sionismens väg. Genom franska provsprängningar har paradisiska
öar som Mururoa förstörts på ett avskyvärt sätt
och dess invånare har utnyttjats som försöksdjur.
På liknande sätt gick Amerika tillväga genom att ge finansiellt
stöd åt den sekulära sionismen och genom en passiv hållning
vad gäller det israeliska uppbyggandet av en egen atomarsenal. Alltihop
är ingenting annat än ett byggande i stil med Hiel. Till denna
term "Hiel-byggande" återkommer jag i kapitel 3.
Elias uppdrag
Elias uppdrag kom inte i ett ögonblick vilket som helst: Det var Guds
stränga reaktion på att den falska syntesen blev etablerad. Genom
den förbannelse som Josua fick uttala, krävde Gud att Jerikos
ruiner skulle förbli ett varaktigt tecken på att Han hade givit
denna representativa förstlingsstad inte genom mänsklig makt utan
av nåd samt att Han skulle bevara dessa ruiner i kraft av sitt namn
(Jos.6).
"På den tiden lät Josua folket svärja denna ed:
'Förbannad vare inför Herren den man som företar sig att
åter bygga upp denna stad Jeriko. När han lägger dess grund
må detta kosta honom hans äldste son, och när han sätter
upp dess portar, må detta kosta honom hans yngste son'" (Josua
6:26).
Likaså har Jesus med sitt ord i Matt. 23:37-39 krävt, att Jerusalems
ruiner skulle vara det stora Gudstecknet på att han verkligen var
sänd av Gud.
"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem
som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn
så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville
inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. Ty
jag säger er: ni ser mig inte mera förrän den dag då
ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."
Den som föraktar detta TECKEN kan räkna med en Karmel-dom! Detta
ord är verkligen inte bara en ensam flyttfågels skri över
historiens vildmark, där skriet dör bort och fågeln försvinner
ur sikte. Den som tror så, begår ett ödesdigert misstag!
För arkitekten Hiel resulterar Hiel-byggandet omedelbart i hans släkts
undergång och för folket i en sträng Karmel-dom. Detta gäller
också idag! Den store Josuas, Jesu Kristi ord, får inte föraktas.
Himmel och jord kan förgå men Hans ord gäller för evigt
(Matt. 24:35).
När detta har gått upp för oss, måste vi förbereda
oss för vår eskatologiska uppgift att visa barmhärtighet
(Rom. 11:31). Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att
kunna förbarma sig över alla.
Araberna
Till de arabiska folkens funktion återkommer jag senare i del 3 i
Sjofar-serien. Tills vidare bara en kort kommentar: Låt oss, framför
allt, noggrant notera, att den Allrahögste vid ett och samma besök
hos Abraham inte bara kungör Isaks födelse utan också talar
om bönhörelse beträffande Ismael:
"Men angående Ismael har jag också hört din bön.
Se, jag skall välsigna honom och göra honom fruktsam och föröka
honom mycket. Tolv hövdingar skall han få till söner, och
jag skall göra honom till ett stort folk" (1 Mos. 17:20).
Tolv! Häri ligger en symbolisk anspelning på relationen mellan
himmel och jord. Tre gånger fyra. Vid upprättandet av Gudsriket
har också araberna tilldelats en funktion. Över hela Abrahams
tält skall Messias' ljus lysa! Jag avslutar denna inledning med Pauli
ord i Romarbrevet 11:36:
"Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans
är härligheten i evighet, amen."