Nytestamentlig väg till enhet
Framtidsfrågoma har i alla tider intresserat människor, och
för bibelläsare har profetiorna och de eskatologiska frågorna
varit särskilt fängslande.
En förkunnare som ägnat mycket intresse åt dessa frågor
är den holländske pastorn A. A. Leenhouts. Han är född
1915 och har varit pastor i den holländska reformerta kyrkan sedan
1941.
Periodvis har han också tjänstgjort som fängelse- och sjukhuspastor
och även varit religionslärare. Under krigsåren var han
involverad i motståndsrörelsen.
1948 gjorde Leenhouts en omvälvande religiös upplevelse då
han fick ett direkt tilltal från Gud, som kom att förändra
hans liv. Det profetiska ordet i Uppenbarelseboken 10 blev speciellt levande
för honom.
Eller, som Leenhouts menar: den profetia som Johannes inte fick tillåtelse
att skriva ned, men som enligt honom finns förvarad i bibelordet.
Dessa uppenbarelser har han efterhand skrivit ned och har samlats i en serie
av sju böcker. Innehållet är vad han betraktar som sitt
andliga testamente. Böckerna ges ut på Laví Media under
namnet Shofar-serien. Den första boken heter Mannen med krukan i vilken
Leenhouts belyser den nytestamentliga vägen till enhet bland kristna.
Som han ser det är denna enhet eller fullhet i enlighet med Rom. 11:25
en förutsättning för Guds fulla upprättelse av judafolket
och Kristi tillkommelse.
Nattvarden central betydelse
Han menar att nattvarden, och de troendes sätt att praktisera den,
är av central betydelse i detta sammanhang. Åminnelsen vid nattvarden
är en förkunnelse av Herrens död. I Luk. 22 framgår
det, enligt Leenhouts, att nattvarden också betraktas som en förkunnelse
i en rättssals-sfär. Det finns alltså även en juridisk
aspekt i nattvarden.
Därför vill Gud samla sitt folk kring nattvardsbordet, för
att de ska vittna om vem som är den sanne guden och uppenbara hans
kärlek för hedningar och judar.
Nattvarden är som ett nav omkring vilket Leenhouts tolkar och utlägger
olika bibeltexter på ett, enligt min mening, okonventionellt och fascinerande
sätt.
Boken, på 80 sidor, är indelad i fyra kapitel och bygger på
predikningar som Leenhouts hållit i sin hemförsamling. Det är
ett enkelt språk, lättläst. Men bibeltolkningarna glider
man inte lätt förbi. De inbjuder och uppfordrar till eftertanke,
bibelläsning och bön om Andens hjälp till insikt.
I första kapitlet behandlas frågor omkring Jesu tillkommelse
och hur vi förhåller oss till detta. Leenhouts menar att talet
om att Jesus kan komma "i dag" förvirrar mer än inger
respekt. Han påpekar att vissa bestämda saker först måste
ske. Därför uppmanar Jesus till vaksamhet och uthållighet.
Påskveckan fokuseras
Händelserna i Jerusalem under den sista påskveckan fokuseras
i det andra kapitlet. I de två sista kapitlen är det förberedelsen
inför påskmåltiden och nattvardens instiftande som står
i centrum. Mannen med vattenkrukan, som Jesus sa skulle leda lärjungarna
till det rum där de skulle äta påskmåltiden, är
i Leenhouts' tolkning ett uttryck för "en sammanfattning av all
profetia som visar mot den sanna påsksalen, mot den sanna nattvarden
och det sanna erkännandet av Lammets blod".
Leenhouts tar också upp en politisk aspekt genom att belysa vissa
nationers handlande i relation till Israel. Bland annat det som hände
i förspelet till staten Israels bildande 1948.
Trots att Leenhouts refererar till ett personligt möte med Herren och
att han hört Guds röst och fått uppenbarelse över vissa
bibelsammanhang, är inte mitt intryck att han spekulerar eller rycker
loss bibelord för att passa in i tolkningen. Bibelord får i stället
tolka bibelord. Intressant och aktuell bok värd att rekommendera. Jag
ser fram emot att få ta del av fler i samma serie.
CLAES-GÖRAN BERGSTRAND
(Hemmets Vän nr. 13, 13/3 1995)
Det profetiska ordet och Israel
Frågor om det profetiska ordet och Israel har alltid fascinerat grupper
av bibelläsare. Tolkningama i denna fråga, liksom i andra frågor
som rör profetian, har varit legio.
Ett nytt bidrag i floran av tolkningar i frågan presenteras av förlaget
Laví Media genom utgivningen av den holländske pastorn Abraham
A. Leenhouts' bok "Mannen med krukan. En vägvisare till påskfirande
enhet", Laví Media, 1994.
Laví Media är en stiftelse som producerar, översätter
och utger "kristen/messiansk litteratur".
Målsättningen med förlagets verksamhet är också
att motverka antisemitism.
Boken "Mannen med krukan" ingår i Leenhouts' serie på
sju böcker, den så kallade Shofar-serien.
De grundläggande tankegångarna i Leenhouts' profetietolkning
är följande:
1. Det är mycket viktigt att den kristna enheten upprättas.
2. Denna enhet är dock möjlig endast genom den helige Ande.
3. Syftet med enheten är, med Paulus ord i Rom 11, att locka israelitema
till avund.
4. Effekten på det judiska folket blir att de återupprättas
som ett gudsfolk och får en viktig missionerande uppgift. Fridsriket
kan därmed uppenbaras.
Några av dessa tankar kanske man kan finna hos andra uttolkare; möjligen
kan man säga att den tydliga kopplingen mellan den kristna kyrkans
enhet och Israels omvändelse inte brukar vara så prominent som
i detta sammanhang.
PETER STRELING
(Dagen 16/3 1995)
Både Israel och församlingen beroende av Gud
Hur bör man se på sambandet mellan upprättelsen av församlingen
och upprättelsen du Israel? Vad är "hedningarnas fullhet"
och vad betyder det för Israels frälsning? Detta är ett par
frågor " som A.A. Leenhoots vill besvara genom sin bok "Mannen
med krukan", som nyligen kommit ut på svenska genom förlaget
"Laví Media". Abraham Leenhoots är från Nederländerna
och har tidigare varit präst i Reformerta Kyrkan i Holland.
Leenhoots ser i berättelsen om Jesu påskfirande.med sina lärjungar
enligt framställningen i Johannesevangeliet en profetisk förebild
till hur församlingen når fram till enheten genom ett rätt
påskfirande och att detta skall bli det avgörande vittnesbördet
för Israel. Det är inte helt lätt att följa honom i
hans associationer och tillämpningar, men jag delar hans grundsyn att
"hedningarnas fullhet" inte endast har med ett visst antal att
göra utan syftar på fullhet i betydelsen mognad och kvalité.
Falsk enhet
Leenhouts menar att både den kristna kyrkan och Israel försöker
nå sitt mål med egna medel. Han ser Katolska Kyrkans betoning
av nattvarden som en exploatering av nattvardsbordet för att uppnå
en falsk enhet. På liknande sätt utgör Kyrkornas Världsråd
som organisation en falska bild av kristen enhet.
För Israels del uppfattar han sionismen som ett motsvarande mänskligt
försök att på politisk väg vinna tillbaka det förlorade
löfteslandet. Han menar att det är först när folket
omvänder sig och erkänner Jesus som Messias som Gud kan ge dem
landet. Han ser det judiska folkets exil som en lång lidandesväg
- ett "Via Dolorosa" - där Staten Israel till sist blir deras
"avrättningsplats", dvs. slutet på deras egna försök
att komma till vila. Det är oklart hur han tänker sig denna "korsfästelse"
rent fysiskt. Menar han att den nuvarande staten Israel skall utplånas
och folket drivas i exil på nytt? Eller saknar historien från
40-talet fram till nu profetisk relevans? Boken ger tyvärr inget tydligt
svar på dessa frågor, även om författaren räknar
med att Gud har en speciell uppgift för det judiska folket i framtiden.
Sekulär sionism
Som jag ser det kan man inte bortse ifrån att sionismen även
som en sekulär politisk rörelse har haft en profetisk funktion
för att sätta folket i rörelse till landet. Det profetiska
perspektivet omfattar mer än den slutliga uppfyllelsen, då Israel
på nytt är insatt i kallelsen att vara ett "rike av präster"
bland folken. Idag gäller det att kunna bejaka och samverka med Gud
i det aktuella skeendet. På den punkten är boken oklar. Det är
dess svaghet. Den kan nämligen bidra till att passivisera den kristna
församlingen i dess stöd för Israel i den process där
de befinner sig. Också de händelser som lett fram till bildandet
av staten Israel och den kamp som är omkring landet, ingår i
det profetiska förlopp som Guds Ord beskriver.
Vi måste förstå att det vi nu ser av församlande till
landet och välsignelse över folket, inte ytterst har med förtjänst
att göra, utan är Guds suveräna gärning "för
sitt eget namns skull" (Hes.36). Det är först när de
är församlande på "Israels berg" som Gud skall
utgjuta sin Ande över dem och rena dem och ge dem "ett nytt hjärta".
Därför är det en profetisk handling i sig att medverka till
församlandet i landet och att stå upp för Israels löftesrätt
till sitt land. Det är på den punkten som den kristna församlingen
prövas i sitt förhållande till Israel i dagens situation.
Detta framkommer inte i Leenhoots' bok.
Älska Israel
Bokens förtjänst ligger i betoningen av församlingens upprättelse
och mognad till Kristi fullhet för att Israel slutligen skall bli frälst.
Men till den profetiska mognaden hör också att kunna relatera
till det judiska folket i dess nuvarande situation på ett sätt
som väcker deras förtroende och övertygar dem om att vi älskar
dem för Guds skull (Rom.11:28).
Poängen i bokens budskap är att varken Israel eller församlingen
når fram till fullheten av sin bestämmelse genom egna ansträngningar.
I båda fallen rör det sig om Guds suveräna verk.
Boken "Mannen med krukan" ingår i en serie på 7 böcker
varav denna är den första.
Sven Nilsson
Mannen med krukan
A.A. Leenhouts
(Trons Värld 1995)