Rut
Kära syskon i Kristus Jesus! Låt oss börja med att läsa
från Ruts bok 1:15-18!
"Då sade hon: 'Se, din svägerska har vänt tillbaka
till sitt folk och till sin gud; vänd också du tillbaka och följ
din svägerska'. Men Rut svarade: 'Sök icke intala mig att övergiva
dig och vända tillbaka ifrån dig. Ty dit du går vill ock
jag gå, och där du stannar vill ock jag stanna. Ditt folk är
mitt folk, och din Gud är min Gud. Där du dör vill ock jag
dö, och där vill jag bliva begraven. Herren straffe mig nu och
framgent, om något annat än döden kommer att skilja mig
från dig."
Sedan ska vi också läsa Apg. 15:13-17.
"När de hade slutat, tog Jakob till orda: 'Mina bröder,
hör på. Simon har berättat om att Gud först såg
till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna. Till detta
passar profeternas ord, där det står:
Därefter skall jag vända tillbaka och åter bygga upp Davids
fallna hydda. Ur dess spillror skall jag bygga upp den och resa den igen,
för att alla de andra människorna skall söka Herren, alla
folk över vilka mitt namn har utropats. Så säger Herren,
som har gjort detta känt för länge sedan.'"
Ruts bok ser ut att vara en okomplicerad berättelse om ett par emigranter.
Ändå återspeglas i den Israels historia och de vägar
längs vilka Gudsriket ska komma. Gud kopplar in hednavärlden för
att leda Israel till sin bestämmelse och för att återupprätta
Davids hus. I Jesu Kristi gestalt kommer Gud att återupprätta
det davidiska riket och presentera det för hela världen "...
för att alla de andra människorna skall söka Herren".
Ruts bok räknas som en av festrullarna.
Det måste ha varit ett mycket svårt beslut för Elimelek
att utvandra från Kanaan. Hans namn betyder nämligen "min
Gud är konung", Eli-melek. Hans troende föräldrar hade
under Andens inspiration givit honom detta namn. Överskriften över
denna till synes enkla berättelse lyder: "Elimelek; min Gud är
konung".
Sitt innehållsrika namn till trots hamnade Elimelek i en paradoxal
situation. Han bodde i det förlovade landet. Plötsligt uppstod
där hungersnöd. Det står rätt och slätt i vers
1: "Det blev hungersnöd i landet". Hungersnöden blev
så omfattande, att "min Gud är konung" beslöt
att lämna det heliga landet och bosätta sig i det föraktade
Moab. Denna situation måste ha gett honom problem inte bara med mat
för dagen utan också med tron. Han fick andliga problem. Frågan
gnagde: Var finns nu den Gud som försörjde oss i öknen och
ledde oss in i löfteslandet? Gud hade på alla sätt sörjt
för sitt folk under ökenvandringen. När det drog in i Kanaan
upphörde mannat att falla. De kunde emellertid börja äta
av landets skördar. Var fanns Gud i hans aktuella situation? Varför
var han nu, trots sitt storslagna namn "min Gud är konung",
tvungen att gå över gränsen med allt vad han ägde?
Ett annat stort problem för honom var att han tvingades till det orena
Moab. Därifrån hade man en gång försökt förbanna
Israel (4 Mos. 22-24). Elimelek måste i början ha retat sig fruktansvärt
på förhållandena i Moab. För det första hånade
moabiterna honom. När de hörde att han hette Elimelek skrattade
de naturligtvis. "Har ni hört! 'Min Gud är konung' har kommit
hit! Elimelek får i sin konungs land inte längre något
att äta!" För det andra hade han kommit till det område
där avguden Kamos dyrkades.
I Moab fanns en naturreligion, en fruktbarhetskult. Män och kvinnor
hade öppet samlag med varandra i det fria. De levde i föreställningen
att de genom sin promiskuitet kunde väcka himmel och jord till att
beblanda sig med varandra. De trodde, att de genom sin sexkult kunde göra
himlen mer benägen att låta dagg falla på moder jord. Det
är alltså fråga om hednisk magi, som uttrycker tanken att
"lika framkallar lika".
De hade till synes framgång. Det var ett faktum, att Israels Gud inte
längre förmådde föda sitt folk. Men moabiterna kunde
med sin sexkult uppegga himmel och jord till ett coitus, ett samlag. Det
var orsaken till landets fruktbarhet. Och detta måste ha varit ett
stort problem för "min Gud är konung".
Men trots alla problem blev de kvar där. I vers 2 läser vi: "De
vistades där". Detta betonas kraftigt. De hängde kvar. Också
i våra dagar finns det troende, som fastnar i sexvärlden, ett
Moabs land, så att de inte kan bryta med den.
Elimelek hängde sig kvar där... och assimilerades. Elimelek hade
gått över gränsen till Moab men hans söner gick dessutom
över den gräns som Toran hade fastställt: de tog sig kvinnor
från Moab. Detta var strängeligen förbjudet i Toran. Medan
tiden gick assimilerades Elimelek och hans familj alltmer... tills dess
att Gud ingrep. Elimelek dog. Mahlon och Kiljon dog (Rut 1:3, 5). Döden
slog till så som den också senare gjorde under det judiska folkets
2000-åriga exil. Varför började Noomi tänka på
att återvända till Kanaan? Skriften säger, att hon hörde
rykten om att det återigen fanns bröd i Israel (Rut 1:6). Hon
hade blivit gammal och längtade efter att få vända tillbaka.
Hon var som en flyttfågel, som längtar efter sitt gamla bo. Liksom
den förlorade sonen återvände till fadershuset, vände
Noomi tillbaka. Antagligen fanns det inte ens någon profet, som uppmanade
henne att ge sig iväg.
Då skedde undret att hennes båda svärdöttrar Orpa
och Rut ville följa med. De sade: "Vi följer med dig!"
Det var ett svårt beslut för dessa två kvinnor. Det
betydde, att de måste skära av alla band med Moab.
"Min Gud är konung" hade utifrån Toran naturligtvis
berättat om uttåget ur Egypten och betonat renheten som Guds
lag krävde. Det hade gjort intryck på de två kvinnorna.
De gick med till gränsen. Där fick de ta ett avgörande beslut.
Inte nog med det. Noomi talade till dem i sarkastiska ordalag: "Vänd
om! Varför skulle ni gå med mig? Kan väl jag ännu en
gång få söner i mitt liv som kan bli män åt
er?" (vers 11). Hon hade nog ett cyniskt leende på läpparna.
Hon sade: "Gå tillbaka! Ni är ännu unga. Era kroppar
har fortfarande behov av en man och ni vill ha barn. Allt detta kan ni få
i Moab. Det finns gott om möjligheter i det fria. Där kan ni verkligen
leva ut. Men i mitt land förbjuder Guds lag att någon tar sig
en moabitisk kvinna. Där har ni inte en chans. Vänd om!"
(jfr v. 12-13!) Då brast Orpa i gråt och sade: "Mor,
jag måste vända om! Jag måste vända om!" Hon
kysste sin svärmor och Rut till avsked och gick sin väg.
Orpa är en bild på församlingen, som inte kan bestämma
sig för att gå med Israel. I våra dagar finns en stor grupp
moderna kyrkor och samfund, som inte kan uppbringa någon solidaritet
med det judiska folket. Orpa återvänder till Moabs fält
och till Moabs kultur, präglad av råhet. Vid gränsen tas
ett oerhört beslut. Ett avgörande beslut måste också
idag tas av oss hednakristna förrän den tredje Gudsdagen kommer.
I Apg. 15:14 står det att Gud först skulle vinna ett folk åt
sitt namn bland hedningarna. Han ska samla ett folk åt sig, som i
endräkt bekänner sig till Jesu blod. Detta folk ska vara solidariskt
med Israel och säga som Rut: "Din Gud, Israel, är vår
Gud och ditt folk är vårt folk. Bara döden, så sant
Gud lever, ska kunna skilja oss från er" (jfr Rut 1:16-17!).
Noomi såg, att Rut var fast besluten att följa med henne. Detta
kan inte förklaras utifrån mänskliga grunder utan bara utifrån
namnet Jag är den Jag är. Rut lät sin svägerska Orpa
vända om. Hon var beredd att övernatta där Noomi skulle övernatta
och att bli begravd där Noomi blev begravd. Vid gränsen avlägger
hon en helig ed. Så kom de till Betlehem. Där började man
genast sladdra. "Å, är det verkligen Noomi? Som hon ser
ut! Där ser man vad som händer när man överger Gud och
det heliga landet."
Rut hörde allt detta. Noomi sade: "Kalla mig inte Noomi, den
älskvärda, utan kalla mig Mara, ty den Allsmäktige har låtit
mycken bedrövelse komma över mig. Rik drog jag bort härifrån,
och tomhänt har Herren låtit mig komma tillbaka" (Rut
1:20-21).
Det var inte riktigt sant, att hon kom helt tomhänt tillbaka. Hon hade
Rut med sig, vilket i princip betyder: Jesus Kristus, som skulle framgå
ur hennes liv. Rut blev en stammoder till Messias, i vilken Guds fullhet
skulle bo. Just då insåg inte Noomi att det ändå
är sant, att "min Gud är konung". Ty genom att en moabitisk
kvinna kopplades in, kunde Davids hus byggas. Därifrån skulle
sedan Jesus härstamma. Om honom sade ängeln: "Herren Gud
skall ge honom hans fader Davids tron,... och hans välde skall aldrig
ta slut" (Luk. 1:32-33).
Noomi, som återvände, representerar Israel. Hon inser inte, att
hon egentligen har Guds fullhet med sig. Då händer ett under.
Genom att Rut hade gett sig helt och hållet åt namnet Jag är
den Jag är och åt Israels folk, hamnade hon på den rätta
åkern. Ordet säger: "Och det hände sig så
för henne att åkerstycket tillhörde Boas, som var av Elimeleks
släkt" (Rut 2:3).
Naturligtvis betyder "det hände sig" inte att det var en
slump. Det var inte heller en tillfällighet att den rike Boas fortfarande
var ogift. Han var ännu ung och stark men hade inte funnit den rätta.
Varför Gud hade hållit tillbaka hans känslor förstod
han inte själv. Men kom ihåg, att överskriften för
denna förunderliga historia är "min Gud är konung"!
Rut hade lämnat allt. Men genom sin bekännelse "ditt folk
är mitt folk, och din Gud är min Gud" hade hon hamnat på
rätt åker.
Ni råkar ha en pastor och föreståndare, som den Helige
Ande har visat detta: I vår tid behöver vi visa det judiska folket
en orubblig solidaritet. Ni skrev till mig: "Vi vill vara en Rut-församling".
Halleluja! Om det är uppriktigt menat, kommer ni att hamna på
rätt åker, på Guds löftens åker! Då ska
han ge er så mycket genom den Helige Ande, att ni kan vara med och
bygga Davids hus.
Gud vill utgjuta sin Ande och genom Andens gåvor ska vi kunna locka
det judiska folket till avund. Ty han - Messias - "vill vinna ett
folk åt sitt namn bland hedningarna och därefter skall han...
åter bygga upp Davids fallna hydda." Han ska frälsa
det judiska folket "för att alla de andra människorna"
- alla folk - "skall söka Herren" (Apg. 15:14-17).
Jag är övertygad om att denna församling har hamnat på
rätt åker. Jag är så tacksam.
Till en början begrep Rut ingenting. Hon arbetade hårt på
åkern. Hon samlade ax efter slåtterkarlarna och förde så
hem lite mat till Noomi. Men Noomi förstod, att Boas var vänligt
inställd till henne. Hon frågade Rut: "Var har du i dag
plockat ax, och var har du arbetat? Välsignad vare han som har tagit
sig an dig!" Då berättade hon för sin svärmoder
hos vem hon hade arbetat. Hon sade: "Den man som jag i dag har arbetat
hos heter Boas". Då sade Noomi till sin sonhustru: "Välsignad
vare han av Herren, därför att han icke har undandragit sig att
bevisa godhet både mot de levande och mot de döda!"
Och Noomi sade ytterligare till henne: "Den mannen är vår
nära frände, en av våra bördemän" (Rut
2:19-20).
Är det inte underbart, att Noomi nu börjar prisa Gud! Hon behöver
bara se de plockade axen, bara höra vilken åker Rut har hamnat
på för att börja prisa Gud. Hon säger: "...
eftersom han inte har låtit bli att bevisa godhet både mot de
levande och mot de döda!" Hon uttrycker sig i negativ form
för att det positiva ska accentueras än starkare.
Döden har tidigare härjat i Noomis familj. Sorg och bedrövelse
härskade. Men nu när bördemannen kommer inom synhåll,
förstår hon, att hennes makes namn ska bli ihågkommet.
Hon gläder sig och prisar Gud i förväg. I tron ser hon något.
Rut fortsatte att arbeta och bodde kvar hos sin svärmor (jfr 2:23).
Detta betonas också starkt. Rut resonerade inte som så: Det
är alldeles för hett för att gå här och plocka
ax hela dagen. Hon tittade varken till höger eller vänster efter
unga män på åkern. Hon bara arbetade för sin svärmor.
Rut var en kvinna med heder. Så småningom tar Noomi ett initiativ
och säger till Rut, att denne Boas enligt Toran är tvungen att
återbörda henne och dem båda (3 Mos. 25:25-27). Hon säger
till Rut:
"Min dotter, jag vill söka skaffa dig ro, för att det
må gå dig väl. Så hör då: Boas, med vilkens
tjänarinnor du har varit tillsammans, är ju vår frände.
Och just i natt kastar han korn på sin tröskplats. Så två
dig nu och smörj dig och kläd dig, och gå ned till tröskplatsen.
Men laga så, att mannen icke får se dig, förrän han
har ätit och druckit. När han då lägger sig, så
se efter, var han lägger sig, och gå dit och lyft upp täcket
vid hans fötter och lägg dig där; han skall då själv
säga dig vad du bör göra." Hon svarade henne: "Allt
vad du säger vill jag göra" (Rut 3:1-5).
Återigen stod Rut inför ett avgörande beslut. Med hänvisning
till Toran, Guds lag, i vilken leviratäktenskapet påbjuds, måste
hon nu faktiskt fria till en man. Hon skulle hjälpa Boas ut ur ett
dödläge. Hon skulle ta ett bad, göra sig vacker och smycka
sig. Hon skulle parfymera sig och väldoftande gå till tröskplatsen.
Där skulle hon speja efter en man, som vaktade mellan sädeshögarna.
Sedan skulle hon vänta och se. Mannen lägger sig ner på
tröskplatsen och somnar snart. Rut går dit och lyfter upp täcket
vid hans fötter och lägger sig där. I timmar susar vinden
mellan sädeshögarna. Med klappande hjärta ligger Rut där
vid hans fötter. Plötsligt blir mannen skrämd. Vad är
det för något? Inget knakar eller knäpper. Ingenting. Men
han blir klarvaken. Han känner något vid fötterna. Vad är
detta? Rut reser sig och säger: "Jag är Rut, din tjänarinna.
Jag är ingen lättsinning flicka, ingen dålig kvinna, utan
Rut, din tjänarinna. Bred ut din mantelflik över din tjänarinna
ty du är min bördeman" (jfr Rut 3:9).
Hon sade: "Du är min bördeman". Hon åberopar
sig på lagen och säger egentligen: "Gud kräver att
du återbördar mig". Boas förstår vad det är
fråga om och svarar i tro:
"Välsignad vare du av Herren, min dotter! Du har nu givit ett
större bevis på din kärlek än förut, därigenom
att du icke har lupit efter unga män, vare sig fattiga eller rika.
Så frukta nu icke, min dotter; allt vad du säger vill jag göra
dig. Ty allt folket i min stad vet att du är en rättskaffens kvinna"
(Rut 3:10-11).
Därefter bjuder han henne att ligga kvar till morgonen. När de
tidigt på morgonen stiger upp, ber Boas att hon ska hålla upp
sin slöja. Hon håller fram den. Då mäter han upp sex
mått korn. Inte sju mått ty det var bara fråga om en trolovning,
inget äktenskap ännu. Boas var tvungen att respektera Guds lag
fullt ut. Det fanns nämligen en bördeman som stod familjen ännu
närmare än han. Även om Boas under natten hade tagit Rut
till sig var detta inte efter tidens seder och bruk någon omoralisk
handling. Boas bestämmer sig för att i tro hålla sig till
lagen. På morgonen ger han henne sex mått korn - han är
en förebild på Jesus Kristus - och säger: "Du ska
inte komma tomhänt hem till din svärmor".
När vi har kommit så långt, att vi kan bekänna för
det judiska folket att "din Gud är min Gud, Abrahams, Isaks och
Jakobs Gud är vår Gud", har vi hamnat på rätt
åker. När vi har förstått, att Toran har förutsagt,
att vi genom den Helige Andes kraft måste väcka Israels avund,
då ska vi bedja: "O, Herre, fyll vår slöja!"
Han vill då fylla vår slöja med Andens kraft och Andens
gåvor, med Guds vishet och uppenbarelse. Han vill genom den Helige
Ande skänka oss en förlovningspresent, så att vi slipper
komma tomhänta till vår svärmor. Ty Gud har alltjämt
Noomi i tankarna.
Herren har ingått ett evigt förbund med Israel. "Om än
bergen viker bort och höjderna vacklar så skall min nåd
inte vika ifrån dig och mitt fridsförbund inte vackla, säger
Herren, din förbarmare" (Jes. 54:10). Mänsklig trolöshet
upphäver inte Guds trofasthet (jfr Rom. 3:3). "Ty Gud har givit
dem alla till pris åt ohörsamhet för att sedan förbarma
sig över dem alla... för att de genom den barmhärtighet,
som har vederfarits eder också själva skall få barmhärtighet"
(Rom. 11:31-32; 1917 års övers.). ... för att genom
den fullhet som finns i din slöja... också de ska få barmhärtighet.
Min Gud är konung!
Handlar denna berättelse bara om ett par utvandrare? Det gör den
men inte bara det. Den handlar också om Gudsriket som kommer. Denna
bok räknas, som sagt var, till Israels festrullar. Liksom Rut får
också vi som Guds folk göra en nattlig vandring till vår
brudgum och lägga oss vid hans fötter. Vi får också
be Jesus: "Bred din mantelflik över oss! Ge oss ditt beskydd,
för du är vår Bördeman (jfr Rut 3:9). Du har gått
igenom alla hinder för att uppfylla allt. O, Herre, ge oss så
mycket av din Helige Ande och så mycket insikt i ditt ord, i ditt
"trontal", att vi kommer i centrum av din vilja!" Då
svarar han, att han ska göra det.
Så småningom kom äktenskapet mellan Boas och Rut till stånd.
En tröstare föddes. Så här gick det till: Boas kom
till stadsporten. Stadsporten var på den tiden både kansli med
skrivare och stadshus. Den tjänade som börs och domstol. Man avhandlade
också religiösa ärenden för de äldste kom där
tillsammans för att välsigna äktenskap. När Boas i stadsporten
tar emot skon av den bördeman, som stod familjen närmast, symboliserar
detta att han har äganderätten över Rut.
Så säger han till stadens äldste: "Ni är i
dag vittnen till att jag nu har köpt av Noomis hand allt vad som har
tillhört Elimelek, och allt vad som har tillhört Kiljon och Mahelon.
Därjämte har jag också köpt moabitiskan Rut, Mahelons
hustru, till hustru åt mig, för att uppväcka den dödes
namn och fästa det vid hans arvedel, på det att den dödes
namn icke må bli utrotat bland hans bröder eller ur porten till
hans stad. Ni är i dag vittnen härtill" (Rut 4:9-10).
Sedan får han ta emot de äldstes välsignelser: "Och
allt folket i stadsporten, så ock de äldste, svarade: 'Ja, och
Herren låte den kvinna som nu går in i ditt hus bliva lik Rakel
och Lea, de båda som har byggt upp Israels hus. Och må du förkovra
dig storligen i Efrata och göra dig ett namn i Bet-Lehem"
(Rut 4:10-11).
De äldste jämför Rut med Tamar, som också krävde
leviratsäktenskap med Juda. Tamar hamnade nästan på bålet
för att man trodde, att hon var en hora. Men hon visade upp Judas signetring
och stav. Då måste Juda säga: "Hon är i sin
rätt mot mig..." (1 Mos. 38:25-26). Juda hade inte handlat
enligt Toran.
Den stund kommer, då det judiska folket ska förstå: det
finns en Rut-församling! Då ska det judiska folket instämma
i det som kvinnorna sade vid bördemannens födelse: "Lovad
vare Herren, som i dag har så gjort, att det icke fattas dig en bördeman
som ska få ett namn i Israel! Han ska bli dig en tröstare och
en försörjare på din ålderdom; ty din sonhustru, som
har dig kär, har fött honom, hon som är mer för dig
än sju söner" (Rut 4:14-15). Grannfruarna profeterar
och säger om Rut: "Hon är mer för dig än sju söner".
Med andra ord: hon är mer än den fullhet, som det naturliga, naturen,
kan ge.
Det fanns en kärlek mellan David och Jonatan, som var något långt
mer än erotisk kärlek. "Dyrbar var mig din kärlek,
mer än kvinnokärlek", sjöng David. Också i
Ruts hjärta fanns en kärlek till Noomi, som var något mycket
mer än naturlig kärlek. Hon ägde en kärlek till henne
som var född i kraft av namnet Jag är den Jag är.
Min Gud är konung! Han är en sådan konung att han är
både fordringsägare och bördeman. Denne kung är också
allas tjänare: Jesus. Han är konungen och han var tjänaren
ända fram till korset för att lösa oss genom sitt blod. När
denna Kristi kärlek utgjuts i våra hjärtan ska vi i framtiden
kunna uppvisa en fullhet större än den naturliga. Det är
Guds väg: "... tills dess att hedningarnar fullhet kommit och
så skall hela Israel bli frälst..." (Rom. 11:25; vår
övers.).
Gud har ålagt oss som Rut-församling att som en brud göra
vandringen till tröskplatsen för att där lägga oss ner
vid Guds löften tills det viktiga samtalet kan begynna. Jag tror, att
samtalet mellan Rut och Noomi, mellan oss och det judiska folket, kan börja
så. Kanske ska vi börja på ett mycket enkelt sätt.
Jag vill i all enkelhet föreslå något. Ni är fria
att säga ja eller nej. Jag har här ett utdrag ur den israeliska
tidningen "Maariv" från den 13.10.1980:
"Knesset har uppmanats att ta upp frågan om barns undernäring
i Israel idag. På grund av den ekonomiska situationen har samhället
inte längre råd att ge skolbarnen mjölk till maten. Ett
flertal barn har hamnat på sjukhus med diagnosen "undernäring".
En läkare från ett medicinskt centrum i Tel Aviv har uppmärksammat
detta och visat regeringen på förhållandena. Knesset ska
nu ta upp det till behandling."
Situationen i Israel är redan så förskräcklig, att
barnen inte längre kan få mat i skolan. Tänk om vi kunde
börja med att en gång per månad, när vi firar nattvard,
ta upp ett offer för de hungrande barnen i Israel! Vi måste göra
det helt utan politiska baktankar och dela lika mellan judiska och arabiska
barn.
Vi befinner oss på rätt åker, men måste börja
med enkla arbeten. Vi ska föra mat till Noomis hus. Det finns hunger
i Israel. Jag korresponderar med framstående israeliska journalister.
De vet, att jag var inbjuden till Sverige och jag har lovat dem att lägga
fram detta förslag för er. Det har redan kommit till israeliska
socialministerns kännedom.
Vi ska inte ta politiskt parti för någon sida. Kom ihåg,
att vi har glömt bort Rom. 9 - 11 under 2000 år! Under dessa
2000 år har det judiska folket gått en fruktansvärd lidandets
väg genom vårt Moab. Till slut blev situationen så fruktansvärd
att de flydde till Mellanöstern. De sparkades dit av kristendomens
hårda stövel. Nu befinner de sig återigen i en ytterst
farlig situation. De är tvungna att offra allt för försvaret
för att inte på nytt förintas. Nu lider barnen där
av hunger, inte av en obetydlig hunger ty de hamnar på grund av undernäring
på sjukhus. Då känner jag mitt i min skuld en solidaritet.
Det ena folket känner kanske mer skuld än det andra. Nöden
når emellertid ett klimax där borta i världens centrum.
Det drabbar också barnen. Kan vi utifrån Kristi kärlek
försöka vara lite lika Rut? Och bära in ett par ax i Noomis
hus?
Jesus har gått igenom alla himlar för att uppfylla allt. Det
stannade inte vid dessa få ax. Bördemannen blev uppenbar. Rut
hade hamnat på rätt åker. När vi har hamnat på
barmhärtighetens åker ska till slut samtalet mellan Noomi och
Rut komma igång. Och då kommer Noomi att säga: Handla i
överensstämmelse med Toran! Bönfall din Frälsare om
att helt och hållet återbörda och förlossa! Jesus
vill då göra det "för att de genom den barmhärtighet,
som har vederfarits eder, också själva skall få barmhärtighet
ty Gud har givit dem alla till pris åt ohörsamhet för att
sedan förbarma sig över dem alla" (Rom. 11:31-32; 1917
års övers.).
"Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans
är härligheten i evighet, amen" (Rom. 11:36).