OBSERVERA! Detta är en råöversättning av Apokalypsens
Sju Shofarim men vi har ändå valt att göra den tillgänglig
för intresserade läsare. Översättningsarbetet pågår
och vi kommer senare att lägga till inledningskapitlet. Vi vill även
uppmana att de läsare som känner sig uppbyggda av A. Leenhouts'
budskap tar kontakt med oss för att supporta vår utgivning med
olika insatser.
APOKALYPSENS SJU SHOFARIM
Domar likt ett frambrytande ljus
"Dina domar är som ett frambrytande ljus" Jfr. Hos. 6:5
A.A. Leenhouts
Shofar-serie del 2
LAVÍ MEDIA
INNEHÅLL
Förord
Apokalypsens pastorala karaktär
Rösten bakom Maria från Magdala
Rösten bakom siaren på Patmos
Den gamla frontlinjen i Apokalypsen
Kapitel 1 Den egentliga bosättningsrätten
Abrahams kallelse
Tidens fullhet
Ett tempeltorns motbild
Upprepningsmotivet
Jesu dag
I spegeln av Abimelek-episoden
Kapitel 3 Sjofarims uppställning i ordningsföljd
Shofaren
Johannes' tårar
Lammet kom
Uppställningen i ordningsföljd
Apokalypsen - en schematisk översikt
Kapitel 3 Sjofarim och deras verkningar
Trösketiden
Ett vakuum?
Det avgörande kriteriet
Från "påsknatt" till "påskmorgon"
Barmhärtig hämnd i kultisk form
Kapitel 4 Det stora intermezzot
Härolden och konungen
Fe tre aspekterna
Härolds-ängeln och de konungsliga åskorna i Uppenbarelseboken
10
Lövhyddohögtiden
Den ensamma platsen och den sena timmen
Paralleller med Uppenbarelseboken 10
Kapitel 5 Lovsång och tillbedjan i förtruppen
Josefat
En profetisk modell
Den profetiska modellen - alltid aktuell!
Kapitel 6 Tretalets symbolik i Gudsuppenbarelsen
Guds stillatigande
På tredje dagen
Den samariska kvinnan
Det underbara fiskefänget
Tempelreningen
New Age eller den tredje gudsdagen?
Kapitel 7 Det sista varvet
Kurvan i ändens tid
Templet
Förklaringen
Mät detta tempel!
FÖRORD
Apokalypsen är ett "musikstycke", vars partitur är skriven
i kultiska hieroglyfer. Nyckeln till tolkningen av dessa hieroglyfer ligger
gömd i Uppenbarelseboken 10. Om någon menar sig från Gud
ha fått del av en uppenbarelse om den nästsista hemligheten i
Uppenbarelseboken 10, då ligger det nära till hands att ge Gud
allena äran. Det är stor skillnad om man genom studier eller meditation
kommer fram till en viss uppfattning och sedan självsvådligt
ger denna hög auktoritet, än när det är frågan
om en uppenbarelse som givits direkt genom den Helige Ande.
Syftet med denna bok är att tillsammans med de övriga delarna
i Shofar-serien, vittna om en uppenbarelse som den Helige Ande givit 1948,
och för detta ge Gud allena äran, och slutligen befrämja
uppbyggnaden av den sanna enheten bland Guds barn.
"APOKALYPSENS 7 SHOFARIM" kan inte ses skild från den första
delen som redan utkommit, och från de övriga delarna som, om
Gud vill, kommer att publiceras. Varje del ger en framställning av
olika aspekter rörande det budskap som givits mig.
Shofar-serien kommer att bestå av följande delar:
1. Mannen med krukan (publicerad 1994)
2. Apokalypsens sju shofarim
3. Josefs bägare
4. Hedningarnas fullhet
5. Den avgörande stunden
6. Elia förvärvar en brud
7. Tjurkalven krossas
A.A. LEENHOUTS
April 1995
1 DET MÄRKLIGA BOSÄTTNINGSTILLSTÅNDET
Abrahams kallelse
En ökeninvånare bryr sej knappast om ett enda litet sandkorn
vid stora sandskred. Skulle då vi med tanke på alla folkomflyttningar
som ägt rum under historien bry oss om en enstaka människa Abraham
som bryter upp från sitt land och sin släkt? Men vi kan inte
komma ifrån att Abrahams utvandring ur Ur i Kaldéen är
en imponerande händelse vars konsekvenser inte ens idag går att
mäta. Assyrologer påstår att Babels torn har arkitektoniska
drag som påminner om Noas ark. 1) Vi gör klokt i att ta hänsyn
till detta när vi betraktar Guds absoluta NEJ till byggandet av tornet
och senare till den totalitära och av avgudar präglade stadsformen
i Babel. I Abrahams kallelse förverkligas Guds NEJ till denna babyloniska
avsikt. Det fanns förmodligen flera motiv till att börja bygga
ett tempeltorn. Noas släkte och hans efterkommande har med all säkerhet
länge känt sig skräckslagna efter en sådan sträng
dom, då nästan hela mänskligheten utplånades. Skräcken
för en ny katastrof, rädslan att förvisas från varandra
till de oändliga vidder som fanns på vår planet då
och framför allt begäret att "göra sej ett namn"
gjorde att de sökte efter ett medel till räddning: Babels torn.
Hur tankeassociationerna än varit i denna avlägsna forntid måste
vi ta hänsyn till att det fanns inspiration från mörkrets
furste. Klart är att här finns spår av den gamla ormen.
Jesus kallar Satan "denna världens härskare" (Joh.16:11).
Han kommer som en ljusets ängel. Han trollar fram en räddning
som inte är någon räddning. Han imiterar. Han förändrar
Guds nåd i Noas kallelse och förlossning till människans
egen prestation. Låt oss klättra upp för zirrugatens trappor!
(på akkadiska: ziqqurratu, tempeltorn)
Där på toppen finns BabEl, Guds port. Även om arkeologer
skulle kunna visa oss hur Noas ark och Babels äldsta ziggurat liknar
varandra som två bär så visar den Heliga Skrift oss hur
djävulen genom hela frälsningshistorien strävar efter att
imitera Gud och frånta Gud makten. Han intar en attityd som denna
världens härskare och tror att han på sitt eget sätt
har makt att dela ut alla riken i världen om man går med på
hans vilkor. Ett exempel är när Jesus frestas i öknen.
Nästan överallt i världen möter vi de hedniska kosmogoniska
tankarna om en "urkulle". Det var den som steg först upp
ur kaosvattnen och betraktades som världens navel. Denna plats som
utgjorde kommunikationspunkten mellan himmel och jord, och där navelsträngen
klipptes av, är alltså särskilt lämplig som säte
för en världshäskare som vill tillägna sej gudomligt
ledarskap. På samma sätt föreställer Babels torn, (zigguraten)
urkullen. Samma sak gäller för Egyptens pyramider. De är
också födda ur tanken på samma urkullemystik och alltså
släkt med den babyloniska zigguraten. En sådan ziggurat var samtidigt
urmodell för en totalitär stat med en "förgudad"
kung i toppen. Där på toppen, där urkullen kom fram ur kaosvattnen,
skulle en obegränsad kreativ energi i form av paradisfloder strömma
ut som "välsignelse" och ge alla folk ordning och fruktsamhet,
ja till och med odödlighet i en skuggexistens efter döden.
Som en "motpol" till denna "välsignelse" ger Gud
genom Abrahams kallelse den verkliga välsignelsen med orden: "I
dig skall alla släkter på jorden bli välsignade!" Som
en antites ligger det en stark betoning på ordet "dig".
Den babyloniska zigguratens eller de egyptiska pyramidernas välsignelser
förde långtgående former av tyranni och grymheter med sej.
Alla förgudade härskare kan göra ugnen sju gånger hetare
för att utrota oliktänkande. (Daniel 3:19).
Den babyloniska "välsignelsen" vilar som en "förbannelse"
över alla jordens släkten. Babylon har genom hela Bibeln, ända
till Uppenbarelseboken ett dåligt rykte. (Upp.14:8) Det ser ut som
om också djävulen tillämpar genetisk manipulation. I alla
fall försöker han att genom sina vilseförelser att sätta
"vilddjursmänniskan på tronen: "Låt inte lura
er på något vis. Ty först måste avfallet ske och
laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren,
han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt
och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud."
(2 Thess. 2:3,4)
Abrahams kallelse är alltså en mycket allvarlig sak. Guds egen
hand vänder här en sida i det kommande Gudsrikets historia. Vi
ser både i Marias lovsång när hon fått budskapet
om att Jesus ska födas och i Sakarias lovsång att den helige
Ande anknyter till förbundseden som som gavs till Abraham. Efter Guds
NEJ till Babel följde ett Guds JA när Gud slöt förbundet
med Abraham, som kallas Guds vän. (2 Krön. 20:7, Jes.41:8, Jak.2:23).
Vid Abrahams heliga kallelse blir på nytt den gamla frontlinjen synlig,
striden mellan Gud och Satan, mellan kvinnans säd och ormens säd.
(1 Mos. 3:15)
Det finns inget mänskligt initiativ, ingen plötslig lust att vandra,
ingen obestämd längtan till fjärran land, ingen lidelsefull
äventyrslängtan som kan förklara denna utvandring som har
blivit till ett axiom för hela uppenbarelsehistorien. Varje nytt uttåg
av Abrahams efterkommande visar sig bara vara upprepningar av denna grundkallelses
tema. Allvaret i Guds NEJ till Babel visar sej också i den heliga
stränghet med vilken Mose får uppdraget att inreda tabernaklet.
"Och se till, att du gör detta efter de mönsterbilder som
har blivit visade för dig på berget." (2 Mos. 25:40). Även
vid Salomos tempel fanns "en himmelsk plan" färdig. "Om
alltsammans", sade han, "har Herren undervisat mig genom en skrift
av sin hand, om allt som skall utföras enligt mönsterbilden."
(1 Krön. 28:19). När Hesekiel ska förkunna templets återuppbyggande
och en ny frälsningstid, får han uppdraget att "förkunna
allt vad du får se" (Hesekiel40:4). Platsen där Gud vill
bo, tabernaklets, templets och Guds rikes struktur överlåts inte
åt människors religiösa improvisation. Det måste utföras
enligt Hans mönsterbild. Detta gäller minst lika mycket när
det är fråga om ritningen till "tempelbygget" i Uppenbarelseboken
11:1. Den öppna bokens (Upp.10:2) handlar om hur Guds rike ska bryta
fram och om Andens tempelstruktur. Ingen mänsklig plan, inget Folkförbund
eller Förenta Nationerna, ingen kyrklig världsorganisation, ingen
synkretistisk sammansmältning av världsreligoner kan någonsin
besvärja folkens kaos och kommer aldrig att kunna åstadkomma
en ny världsordning och världsvid fred, en New Age. Templet i
Uppenbarelseboken 11:1 kommer inte att likna urkullen, som man genom zigguraten
försökte imitera i forntiden. I Abrahams kallelse möter vi
Guds absoluta NEJ till den babyloniska mönsterbilden och det "nejet"
kommer att kvarstå till tidens fullbordan. "Synkretismens mäklare"
som står i den falska ekumenikens tjänst letar gärna efter
överensstämmelser mellan tempelbygget och babyloniska, egyptiska
eller feniciska helgedomar. Till exempel menar man att kopparfatet på
templets förgård symboliserar ett skydd mot kaosvattnen, alltså
de kaosmakter över vilka templet kom att ligga på en höjd.
Som kommentar till detta kan man säja att vi inte har rättighet
att ta ifrån Gud rätten att ge oss sin uppenbarelse på
ett språk och i en form som passar i det gamla Österns världsbild.
Men även om det kan finnas vissa överensstämmelser när
det gäller formen, så kan man kalla innehållet, både
när det gäller tabernaklet och templet, en närmare kommentar
till Abrahams bekännelse. "Gud utser nog åt sig fåret
till brännoffer, min son." Hela den ceremoniella gudstjänsten
visar på försoningen genom ett evigt förbundsblod.
Gud kallar inte Abraham att bryta upp ur det babyloniska tornbyggeområdet
för att sedan erbjuda hans efterkommande ett hedniskt "plagiat".
Helt i överensstämmelse med Abrahams kallelse står tabernakel
och tempelbygge i skarp kontrast till varje mytologisk hednisk föreställning
om världens uppkomst. Det är inte så att människan
själv kan klättra upp trappsteg för trappsteg till Guds port,
Bab El, utan det är Gud själv som i sin omätliga nåd
stiger ner för att genom försoningens blod rädda människan.
Skuggbilden har gått i uppfyllelse i och med Jesu död på
korset. Han själv är Guds tempel. Han är själv den sanna
Jakobsstegen på vilken änglarna stiger upp och ned. (Johannes
1:51). Hela världshistorien handlar om ifall kaoset övervinner
eller om Guds tempel blir uppbyggt.
TIDENS FULLBORDAN
När tiden var fullbordad, sände Gud sin son (Gal.4:4) och det
judiska folket ställdes då inför ett avgörande val.
För i tidens fullbordan handlade det helt och fullt om "Babel".
"Babel" nu i en ny dräkt nämligen den förgudade
totalitära staten Rom med "divus Augustus" i toppen, som
krävde tillbedjan. Han gav befallning att hela världen skulle
skattskrivas och det gällde även Davids hus (Luk. 2:17). Med denna
befallnings dolk i ryggen och med den sanna Fridsfursten under hjärtat
måste Maria bege sej till Betlehem för att där i Betlehems
stall föda gudsrikets konung. Vi får inte betrakta dessa händelser
som betydelselösa detaljer i födelseannonsens marginal. Detta
är början till en ytterst blodig konfrontation med det romerska
"Babel" i tidens fullbordan. Signalen från himlen som kom
genom de vise männen från österns länder är inte
utan betydelse. En mycket innehållsrik signal. Gång på
gång hade det judiska folket, just därför att de övergivit
Abrahams troslinje, bortförts till områden där en babylonisk
struktur härskade, i världsriken som avlöste varandra. Nu
blir rollerna ombytta. Kungliga lärda från det gamla tornbyggeområdet
knäböjer inför den sanna Fridsfursten. Herodes däremot,
en lydkonung i det romerska Babel, anrättar ett blodbad bland Betlehems
barn (Matt. 2:16). Både Johannes Döparen, kungens budbärare
och kungen själv faller under det romerska Babels våld. Därefter
följer den världsvida förskingringen kaoset. Efter avslutningen
i Matteus 23 följer den eskatologiska redogörelse som Jesus håller
över templets förstörelse och därmed också den
universella urspårningen av folkens livssätt. Förde upprättandet
av den judiska staten 1948 en vändning med sig?
Det judiska folket kommer oåterkalleligt att stå inför
en nödvändig självrannsakelse inför frågan om
det inte i grund och botten samma sak att koppla in Förenta Nationerna
vid upprättandet av staten Israel som att be en världsorganisation
med en babylonisk struktur om hjälp. Denna världens härskare
försöker alltid att upprätta ett högkvarter, ett världscentrum
av makt och våld. Vid röstningen angående fördelningen
av Palestina använde man sej av finansiell utpressning. 2) Och sedan
...?
Förkastandet av Messias är starkt kopplat till knäböjandet
vid en babylonisk ziggurat.
"Om du släpper honom, är du inte kejsarens vän. Den
som gör sej till kung sätter sig upp mot kejsaren" (Johannes
19:12).
"Om vi låter honom fortsätta, börjar alla tro på
honom, och då kommer romarna och utplånar både vår
heliga plats och vårt folk" (Johannes 11:48).
Det var Kajafas slutsats. Härmed motsades Guds NEJ till Babel i Abrahams
kallelse. Att man förkastade Jesus betydde i själva verket att
man kapitulerade inför mörkrets furste som inrättat sitt
centrum som furste över denna världen i Rom det nya Babel. Det
tillhör de "kreditiv" eller befogenheter som Jesus gett i
egenskap av den Högstes ambassadör att han förkastades just
i den yttersta konfrontationen med Babel. Det kommer också att uppstå
en konfrontation när det blir uppenbart att det judiska folket på
nytt böjde sig för "Babel" när det tillkallade
hjälp av en världsorganisation för att upphäva fångenskapen.
De befogenheter som Jesus gett i egenskap av Guds sändebud är
än i dag absolut giltiga.
TEMPELTORNETS MOTBILD
När den Heliga Skrift beskriver Abrahams kallelse så framkallar
det verkligen inte en bild av Abraham som en präst, som trappsteg för
trappsteg klättrar upp till en "BabEl", en Guds port. Det
är snarare tvärtom, steg för steg stiger han längre
ner. Vi ska inte ta Abrahams emigration som något lättvindigt.
Han rycktes fullständigt upp med rötterna. Det fanns säkert
tillräckligt med utrymme för nomadliv på den tiden. Det
var inte så att varje kvadratmeter gräs var registrerad i ett
jordregister. Ändå fanns det i det område där han
skulle bosätta sej, ett territoriummedvetande hos den inhemska befolkningen
och bestämmelser i fråga om betesmarker och vattenkällor.
Det framgår bland annat av Abrahams upprepade försök att
ha ett pris för ett sorts bosättningstillstånd i beredskap.
Gud hade lovat honom: " Jag är din sköld. Din lön ska
bli mycket stor." Men både i Egypten och i de filisteiska områdena
riskerade han Sara, bara han själv kände sej säker. Sara
som sköld! En dyr prislapp! Och i sitt djupaste väsen ett hot
mot äktheten i Messias ankomst!
Det var inte sista gången som en gudomlig uppenbarelse var nödvändig
för att genom "hednavärlden" korrigera det speciellt
kallade släktet. För "Guds vän" innebar det en
förnedring. Ett steg nerför! Med stark hand fördes Abraham
från den ena prövningen i tron till den andra. Vi har svårt
att föreställa oss vilken spänning hans själ måste
ha genomlevt, när det gällde att hålla fast vid löftet:
"Som himmelens stjärnor och som stoftet på jorden, så
ska din säd bli", fast verkligheten var den att både hans
och Saras sköten var döda. Psykologiskt sett var också detta
ett trappsteg nerför! Samma sak gäller Hagar.
Men den svåraste prövningen kom när Gud gav befallningen:
"Ta din son Isak, din ende son, som du har kär, och gå bort
till Moria land, och offra honom där som brännoffer, på
ett berg som jag ska säga dig." (1 Mos. 22:2). Det såg nästan
ut som Gud ville säja till Abraham enligt hedningarnas sätt att
tänka: "Abraham, du har ingen framtid om du inte offrar din förstfödde".
Kanske kom hedningarna runt omkring honom med kritik och sa: "Du har
bekymmerslöst slagit dig ner här som en herdefurste med en stor
hjord och en massa arbetare. Du har inte betalat något för området,
som egentligen tillhör gudarna. Du lägger utan vidare beslag på
det, brer ut dej, men du har inte offrat din förstfödde åt
våra gudar.
Abrahams tro kommer nu att prövas på sitt verkliga innehåll.
Till kärnan i hans tro hörde att acceptera att han fått
detta land av Gud. Pro Deo Gud ansvarar för betalningen, för
intet. En märklig tanke för Abrahams omgivning. Sola gratia endast
av nåd. Det ligger närmare till hands att genom offer och prestationer
försöka göra gudarna försoningssinnade än att lita
på nåd ovanifrån. Driven av denna prestation och offertanke
är det naturligt att offra det käraste man har, sin förstfödde
till gudarna. Att bestiga ett babyloniskt tempeltorn är mycket tungt
både bokstavligt och bildligt talat.
Många hednafolk hade en mystik känsla av att varje ny generation
inte kunde ses skild från den förra. Detta tänkesätt
kunde föra med sig stora olyckor. Man var tvungen att tillfredsställa
förfädernas andar. Till offerpraktiken hörde att binda ihop
både fram och bakfötterna på offerdjuret. När man
övergick till att offra människor så bands händerna
och fötterna ihop på den förstfödde. I detta såg
man en symbol, nämligen; Det man rör sig med fötterna och
det med vilket man kan lyckas i världen händerna måste
sammanbindas och så offrades barnet som helhet som ett brännoffer.
Man har till och med hittat bilder där man kan se hur barn offras till
en stadsgud genom att de av stadens försvarare sätts ner utanför
stadsmuren för att dö mitt i stridigheterna (2 Kung.3:27). Läs
också 5 Mos. 12:31 och 18:10 samt 2 Kon. 16:3 och 2 Kon. 17:17 som
talar om detta hemska tillvägagångssätt.
Abrahams tro ställs verkligen på prov. Den som emigrerar till
ett annat land vill gärna anpassa sej och till den nya omgivningens
traditioner och normer, för "husfridens skull". Och så
kommer detta uppdrag! Det är bara när vi ger akt på hur
allt slutar som vi förstår att Gud genom sitt löfte hade
gett honom ett förunderligt uppehållstillstånd. Men för
"trons fader" måste det ha varit en mycket svår resa
till berget som Gud skulle visa honom. I Hebréerbrevet 11:17 19 läser
vi : "I tro bar Abraham fram Isak som offer när han sattes på
prov. Sin ende son var han beredd att offra, han som hade tagit emot löftena
och till vilken Gud hade sagt: Genom Isak skall du få dina efterkommande.
Han sade sig att Gud hade makt att till och med uppväcka döda.
Från de döda fick han också, bildligt talat, sonen tillbaka."
När Abraham begav sig iväg hade han säkert en smärtsam
känsla av att hela hans förväntan inför framtiden slogs
i spillror. Gud hade liksom satt allt på ett kort: Isak. Hans namn
betyder "han skrattar". Det namnet hade getts på Guds uppdrag.
Skulle allt nu gå upp i rök? Och Guds löfte då? "Ty
genom Isak är det som säd skall uppkallas efter dig". Men
Abraham trodde att Gud kunde uppväcka honom från det döda.
Guds ord är starkare än döden. Den tron hade Abraham. Därför
klarade han av resan och även samtalet med sin pojke, när han
frågade: "Var är fåret till brännoffret?"
Svaret löd: "Gud utser nog åt sig fåret till brännoffret,
min son". Här ser vi evangeliets ABC. Historiens slut är
mycket dramatiskt. I samma ögonblick som offerkniven med bävande
hand lyfts över Isaks hjärta och Abraham är beredd att i
yttersta lydnad sticka kniven i honom, ropar en Herrens ängel till
honom från himlen: "Abraham, Abraham! Och han sade: Här
är jag. Då sade han: "Låt inte din hand komma vid
gossen, och gör ingenting med honom. Ty nu vet jag att du fruktar Gud,
nu då du inte har undanhållit mig din ende son." (1 Mos.
22:12). Som reaktion på ängels rop läser vi: När Abraham
lyfte upp sina ögon, fick han bakom sig se en vädur... Gud utsåg
själv åt sig fåret till brännoffret. Hemligheten med
detta ställföreträdande gick upp för Abraham. Hos Gud
fanns ställföreträdande för hans efterkommande. Och
"ställföreträdande" betyder här "kärlek
som är beredd att gå i borgen".
"Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son,
för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha
evigt liv (Johannes 3:16).
"Genom att Jesus gav sitt liv för oss har vi lärt känna
kärleken... (1Joh.3:16).
Den kärleken gäller för alla som genom tron kallas Abrahams
barn. Även om denna berättelse bara uppenbarar evangliets ABC,
så kommer frälsningshistoriens hela alfabet att följa denna
linje. Babel betyder: Guds Port, men det är en helvetets port, språkförbistringens
och förskingringens källa. Lammet som Gud utsåg, vår
Herre Jesus Kristus, är en Jakobsstege som räcker ända in
i himmelen. Direkt efter berättelsen om hur Gud utser offret följer:
"Och Abraham bodde i BeerSeba" (1 Mos. 22:19). Ställföreträdandet
låter Abraham bo vid "edens källa", Berseba, "fullhetens
källa" (sjeba=ed, eller sjufullkommlighetens tal). Den Evige begär
inga barnoffer, han begär inte heller offer genom hemska krig då
folken låter sina söner gå genom eld. På det sättet
når inte mänskligheten fram till Berseba, fullhetens källa.
Vederkvickelsens tiders "Berseba", eller om du så vill,
det tusenåriga fridsriket, kan man endast nå genom att ta emot
Gudslammet, som tar bort världens synd. Detta gäller för
"uppehållstillståndet" i den eviga härlighetens
rike vid tidernas fullbordan. Jesus kommer! Mer än ett jordiskt Berseba
väntar oss troende, för Gud skall en gång vara allt i alla!
UPPREPNINGSMOTIVET
Gud ritar i sitt frälsningsverk större och större koncentriska
cirklar. Samma andliga lagar ser vi i vidare bemärkelse när det
gäller stamfäderna släkten folk världen. Denna kontinuitet
i Guds verk är en ljusstråle från namnet Jahwe, "Jag
är den jag är". Kasta en sten i en damm och de avklingande
vågorna bildar större och större cirklar, tills de når
stranden. Det Gud gör i stamfädernas liv kan synas litet, men
det som finns inneslutet i deras öde, fortsätter i frälsningshistorien.
Det fördjupas och breds ut på ett förunderligt sätt
och till slut når vågcirklarna evighetens kust. Allt når
sin fullhet. För att förverkliga detta har Jesus stigit upp genom
himlarna.
JESU DAG
I Johannes 8:56 säjer Jesus: " Er fader Abraham jublade över
att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig".
Därefter följer i Johannes 8:58 orden: "Jag är och jag
var innan Abraham blev till." Redan i speglingen av Abrahams dag kan
vi se Jesu dag det gick genom lidande till härlighet. Abraham gick
neråt många steg på prövningarnas trappa, men slutet
på hans levnadslopp var ett erkännande av Hans barn: "Du
är en Guds hövding bland oss" (1 Mos. 23:6). Vi kan se honom
som en prototyp för "riket av präster" , en status som
skulle tilldelas hans efterkommande och som skulle erkännas av hela
världens furstar. Inte heller för hans efterkommande skulle det
finnas någon annan väg än den "genom lidande till härlighet".
Inte heller vi "hednakristna", om vi av nåd får dela
Abrahams tro, behöver ett ekolod bildligt talat, för att upptäcka
konturerna av Jesu dag i Abrahams livslopps sköte även om det
är i ett embryostadie.
I Israels långa historia med ständigt återkommande fall
och upprättelse går vägen som Herren för sitt folk
på om och om igen genom hednavärlden. Detta mönster i Guds
handlande ser vi redan i patriarkernas liv. Två gånger grep
Gud in när Abraham i ett svagt ögonblick höll på att
riskera äktheten i den Messianska framtiden genom att presentera Sara
som sin syster. Det skedde i Egypten och inför filistéernas
kung. Gud sände mycket svåra plågor över Egypten (1
Mos. 12:17) och Gud talade till Abimelek i en dröm där konungen
och hela hans rike hotades med döden (1 Mos.20:3,4). Gud vakar över
sitt ord och över att det kommer att uppfyllas. När Gud uppenbarade
sig för Abimelek i drömmen kallade Herren Abraham till och med
för en profet (1 Mos. 20:7).
Ett av de karakteristiska dragen när det gäller en profet är
att hans liv är en bild av det budskap han är kallad att förmedla.
Tänk på Hosea och Hesekiel, på Jona och till och med det
judiska folket i sin helhet och till sist på vår stora profet,
Jesus själv. Det tillvägagångssätt som Gud använder
med Abraham känns igen i hans handlande med hela hednavärlden.
Detsamma ser vi senare med det judiska folket. Detta ser vi till exempel
i 1 Sam.6 när Herrens ark ska föras tillbaka från filistéernas
område till Israel. Filistéerna tar det heliga intiativet att
föra tillbaka arken på en ny vagn dragen av två kor som
ger di. När dessa kor drar vagnen, bort från sina kalvar, i riktning
mot Israel, gäller detta för dem som ett tecken på att det
var Herren som hade fört olycka över dem.
Samma linje ser vi i berättelsen om Rut. Den moabitiska Rut avhåller
sin svärmor från att skicka henne tillbaka till sitt folk och
hennes gudar och uttalar följande: "Dit du går vill också
jag gå, och där du stannar vill också jag stanna. Ditt
folk är mitt folk och din Gud är min Gud" (Rut 1:16). Rut
blev Messias stammoder.
I berättelsen om Jona ser vi att också där tar hedningarna
ett religiöst intiativ. När en stark storm uppstod på havet
kastade hedningarna lott och lotten föll på Jona, som var på
flykt undan Herrens ansikte. Genom detta handlande kom Jona tillrätta
och begav sig till Nineve för att utföra sitt uppdrag som Herren
hade kallat honom till (Jona 1:17).
Även den persiska konungen Kores blev av Gud tillsagd att låta
det judiska folket återvända till Jerusalem för att där
börja återuppbygga templet (Esra 1 111). Gång på
gång ser vi i Gamla Testamentet att det är hedningarna som Gud
talar till när det gäller Hans handlande med Sitt utvalda folk.
Denna grundregel i Guds handlande återfinner vi även i Moses'
sång i 5 Mos. 32:21:
"De har retat mig med gudar sim inte är gudar, förtörnat
mig med de fåfängligheter de dyrkar. Därför skall jag
reta dem med ett folk som inte är ett folk, med ett dåraktigt
hednafolk skall jag förtörna dem."
I Nya Testamentet säger aposteln Paulus:
"Bröder för att ni inte skall förlita er på ert
eget förstånd vill jag att ni skall känna till denna hemlighet.
En del av israeliterna är förstockade och skall förbli det
tills hedningarna i fullt antal har nått målet. Men då
skall hela Israel bli räddat, som det står skrivet: Från
Sion skall befriaren komma och ta bort all synd från Jakob. Och detta
mitt förbund med dem betyder att jag lyfter av dem deras synder (Rom.
11:2527).
Utifrån sin syn på hedningarnas kommande fullhet lägger
han i Rom.11:30,31 ett tungt ansvar på de hednakristna i Guds församling.
"Ni var tidigare olydiga mot Gud men har nu fått förbarmande
genom deras olydnad. Nu har de varit olydiga medan ni har fått förbarmande
för att även de skall få förbarmande".
På apostlamötet ser vi tydligt samma mönster i Guds handlande
när Jakob tar till orda och högtidligt förklarar:
"Mina bröder, hör på. Simon har berättat om att
Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland
hedningarna. Till detta passar profeternas ord, där det står:
Därefter skall jag vända tillbaka och åter bygga upp Davids
fallna hydda. Ur dess spillror skall jag bygga upp den och resa den igen,
för att alla de andra människorna skall söka Herren, alla
folk över vilka mitt namn har utropats. Så säger Herren,
som har gjort detta känt för länge sedan (Apg.15:13 18).
Samma ordning ser vi även när Simon när han ledd av Guds
Ande leds till templet och tar Jesusbarnet i sin famn och lovar Gud med
orden:
"Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid, som
du har lovat. Ty mina ögon har skådat frälsningen som du
har berett åt alla folk, ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna
och härlighet åt ditt folk Israel" (Luk.2:2932).
Slutsats: "Ljus med uppenbarelse för hedningarna" har prioritet
i Guds frälsningsplan, men detta är en prioritet som tjänar
den HÄRLIGHET som tillhör Israel.
I ABIMELEKEPISODENS SPEGEL
Kan vi förvänta oss ett budskap för vår tid med tanke
på att Herren systematiskt har gripit in i hednavärlden när
det gäller att sätta Sitt utvalda uppenbarelsefolk på rätt
spår? Den som på fullt allvar tittar i Abimelekepisodernas spegel
måste dra följande slutsats: Här är det fråga
om något mera än bara ett avslutat stycke historia ur förgången
tid. Denna episod är en profetisk liknelse som innehåller ett
budskap för alla tider.
I "Sara" innestängd i det kyrkliga "haremet"
Det var ett mycket allvarligt misstag som Abraham gjorde, när han kopplade
in Sara angående uppkomsten av sitt efterkommande släkte, och
därmed inte accepterade och respekterade Guds löfte till hundra
procent. Det handlar här direkt om den Messianska framtiden. Den framtiden
hotades med nedsmutsning i en av de filistéiska furstarnas harem.
Nu är det så att när den Heliga Skrift mycket tydligt lovar
oss en Messiansk framtid, där ett omvänt Israel skall fungera
som en huvudaxel i Guds frälsningsverk, så innebär ett förnekande
av detta löfte, bildligt talat, ett utelämnande av "Sara"
åt ett kyrkligt "harem". Hela den s.k. ersättningsteologin
kan omskrivas på detta sätt. Med ersättningsteologin menar
vi den uppfattning som är vida spridd i de kristna kyrkorna, nämligen
att kyrkan i exklusiv bemärkelse har intagit Israels plats i Guds frälsningsplan.
Denna uppfattning har sitt ursprung redan hos de gamla kyrkofäderna,
som därmed följer Justinus Martyr's linje som skrev sina verk
omkring år 140 efter Kristus. Hans lärjunge Tatianus, uttalar
tio år senare att gudsmordet (deicide) hade till följd att judarna
förlorade den status som Gud gett dem nämligen att vara Hans utvalda
folk.3) Ersättningsteologin är idag mycket populär i många
kristna kyrkor världen över (fast den nederländska "Hervormde
Kerk" öppet tog avstånd 1951).4) Föreställningen
att det judiska folket absolut och för evigt skulle vara förskjutet
och att dess utkorelse har övergått till kyrkan, har sedan kyrkofädernas
tid haft fruktansvärda följder och har bland annat varit en faktor
i förintelsens historia. Kommer Gud också nu att reagera med
profetia och domar? Utan tvivel! Abimelek och hela hans rike hotades till
och med med döden. När "hedningarna i fullt antal har nått
målet" skall en Karmeldom tillämpas. Världen har hamnat
vid en gränssituation.
II Bosättningstillståndet
Direkt efter att Abimelek har gett Abrahams hustru tillbaka, säjer
han: "Se mitt land ligger öppet för dig. Du må bo var
du finner för gott" (1 Mos. 20:15). Patriarken fick alltså
en öppen fullmakt att slå sig ner var han ville. Ett obegränsat
uppehållstillstånd! Här är första gången
vi möter begreppet "bo" i juridisk mening (nederländska:
"vestiging", motsvarar det engelska ordet "etablish",
övers.anm.). Det innebär mer än ett tillstånd att som
nomad slå sig ner någonstans. Filistéernas kung hade
en rättighet att bevilja ett sådant tillstånd.
Vi får inte för ett ögonblick skilja detta obegränsade
tillstånd, från Guds ingripande i Abimeleks liv och hans folk.
Gud hade lovat Abraham "Jag är din sköld och din lön.
Din lön skall bli mycket stor." Med denna skräckinjagande
"sköld" hade Abimelek stiftat bekantskap genom en gudomlig
uppenbarelse och genom domar. Om han inte gav Sara tillbaka så skulle
han döden dö, han själv och alla som tillhörde honom
(1 Mos.20:7). "Herrens förskräckelse" kom över
honom och alla som tillhörde honom. Guds fruktansvärda ingripande
i ett hedniskt område genom uppenbarelse och domar öppnade möjligheten
till bosättning i det utlovade landet.
Inte heller nu finns det någon annan väg öppen för
det judiska folket. När "hedningarna i fullt antal har nått
målet" kommer dessa båda komponerande faktorer att bli
synliga: Profetia och domar (Upp.10).5) Upprättandet av riket åt
Israel (Apg. 1:6) är också nu en fråga om liv och död
för den ickejudiska världen. Kärnvapnen finns på många
platser i stora lager!
III Abrahams förbön
"Men ge nu mannen hans hustru tillbaka. Ty han är en profet. Och
han må be för dig, så att du får leva. Men om du
inte ger henne tillbaka, så vet att du ska döden dö, du
själv och alla som tillhör dig." (1 Mos. 20:7)
Att Sara gavs tillbaka var tydligen inte ens det tillräckligt. Fastän
Abraham för ett ögonblick hade hamnat fel i sitt trosliv erkänns
och upprätthålls han av Gud som en profet och präst. Mänsklig
trolöshet i vilken grad det än må vara fråga om
kan aldrig omintetgöra Guds trofasthet. Guds kallelser och utkorelser
kan Han inte ångra. Därför kan vi utgå ifrån
att Gud inte heller idag har förskjutit sitt folk (Rom.11:1). När
hednavärlden genom profetia och stränga domar uppmanas till sann
ekumenik för att Israels omvändelse ska bli verklighet, kommer
hela det omvända judiska folket att kallas till en prästerlig
förbönstjänst så att de många brandhärderna
kan släckas och att en sjuk planet botas. Sedan får mänskligheten
gå in i verderkvickelsens tider. Endast på den vägen kommer
"Abraham" och hans efterkommande att vara till en universell välsignelse,
både för en jordisk tid och i evigheten, på grund av att
Messias har kommit från honom och hans släkte.
IV En toppkonferens
Det meddelas så enkelt, utan att det görs något väsen
omkring det, utan utsmyckning, utan uppseendeväckande världsvid
publicitet med orden: "Vid den tiden kom Abimelek med Pikol, sin härhövitsman,
och talade med Abraham och sade: "Gud är med dig i allt vad du
gör. Så lova mig nu här med ed vid Gud att du inte skall
göra dig skyldig till något svek mot mig eller mina barn och
efterkommande, utan att du skall bevisa mig och det land där du bor
som främling samma godhet som jag har bevisat dig." Abraham sade:
"Det vill jag lova dig" (1Mos.21:2224).
Det är inget fel att denna världens mäktiga, kungarna, presidenterna,
stadsministrarna och andra ministrar emellanåt samlas för överläggningar
på hög nivå. Men denna överläggning på
hög nivå mellan Abraham och Abimelek har en alldeles speciell
tonsättning. Det är helt klart att den gripande upplevelse som
de båda haft spelar en roll för motivationen att mötas.
Det var en existentiell religiös upplevelse. Abimelek vill befästa
den goda relationen genom att sluta ett fördrag och ta ed: "Så
lova mig nu här med ed vid Gud ..."
Både han och hans härhövitsman hade erfarit att Abraham
verkligen hade Gud med sig. Den erfarenheten var avgörande för
stämningen i deras möte. De båda furstarnas uppträdande
har en aristokratisk ton. Stämningen, den förnämliga samtalsnivån,
är inte bara en avspegling av österländska artighetsregler
som gällde då. Vi, som vet mer angående den Messianska
djupdimensionen i Abimelekepisoden får inte bara förklara den
aristokratiska tonen utifrån kulturella faktorer. Nutida topkonferenser
som inte har en medveten och erkänd relation till utvecklingen av Herrens
framtid och alltså är endast världsliga, kan aldrig åstadkomma
fred i världen.
Här var det möjligt att lösa problem. Abraham är beredd
att avlägga ed. Ett sådant gynnsamt klimat och en atmosfär
som kännetecknades av gudsfruktan gjorde det säkert lättare
för Abraham att sätta sitt missnöje över striden om
BeerSebas vattenbrunn på dagordningen till denna toppkonferens. Det
var ingen bagatell! En vattenbrunn var livsviktig i det torra området.
När Abraham nu har fått ett obegränsat uppehållstillstånd
av Abimelek och själv har grävt en vattenbrunn har Abimeleks tjänare
absolut ingen rättighet att bestrida denna rätt. Men det började
dra ihop sej till strid. Konflikten var i alla fall allvarligare än
en dispyt mellan ett par herdar. Det är svårt att uppskatta konfliktens
omfattning men antalet människor som Abraham hade ledningen för
uppskattas till ungefär 2500 personer. Han kunde skicka hundratals
soldater till strid för att befria Lot (1Mos.14:14). Han var en mycket
rik herdefurste med tillräckligt med guld, silver och kreatur. Han
hade också på Guds befallning låtit omskära allt
manligt husfolk, och alla som han hade köpt för pengar, tjänare
från filistéernas och kananéernas område (1 Mos.17:2327).
Sammanhållningen i den för sin tid stora gruppen var alltså
dessutom religiöst grundad och därmed desto starkare. Han hade
till och med besegrat Elams kung, Kedorlaomer och hans allierade (1 Mos.14:117).
Det är ingen tvekan om att oenigheten angående vattenkällan
var ett viktig ärende på dagordningen. Abimelek är slagen
med häpnad! Han hade inte tidigare hört något om detta och
vet inte vem som är ansvarig för situationen. Han erkänner
öppet att han varit ovetande om detta och Abraham accepterar detta
som en ursäkt och ger honom får och fäkreatur. En förnämlig
gest! Därefter sluter de båda ett förbund. Men Abraham ställde
sju lamm av hjorden avsides. Abimelek är förvånad över
detta och frågar: "Vad betyder de sju lammen som du har ställt
där avsides?" Abraham svarar "dessa sju lamm skall du ta
emot av mig, för att detta må vara mig till ett vittnesbörd
om att det är jag som har grävt denna brunn" (1 Mos. 21:29,30).
På denna toppkonferens förhandlar två gudfruktiga furstar
och tillsammans sluter de ett förbund inför Gud den Högste.
Därför kallar man platsen Berseba eftersom de båda svor
eden där (1Mos. 21:31). O att toppkonferenserna som denna världens
mäktiga håller nu och i framtiden, finge äga rum i denna
heliga atmosfär.
V Faktorn "okunnighet"
Det är påfallande hur stor roll faktorn "okunnighet"
har spelat både hos Abraham och Abimelek. Abraham själv formulerar
detta med orden: "Jag tänkte: ' På denna ort fruktar man
nog inte Gud. De skall dräpa mig för min hustrus skull" (1Mos.
20:11).
Ett felaktig antagande alltså! Låt detta vara en varning för
varje samfund, grupp eller cirkel att inte hemfalla åt antagandet:
Här hos oss bor och verkar Guds uppenbarelse, vi är ledda ut ur
"Babel" och utanför våra murar kan man inte förvänta
sej Guds fred eller profetiskt ljus. En sådan inställning förstör
bara. Också Abimelek var skyldig fastän han själv var ovetande
om det.
Det är alltså möjligt att vara skyldig inför Gud fast
man själv inte är medveten om att man uträttar handlingar
i strid mot Guds vilja och att redan vara drabbad av Guds domar på
grund av en syndig situation (1 Mos. 20:18). Allt detta måste sporra
oss till vaksamhet.
I sitt brev till romarna har Paulus allvarligt varnat för att vara
okunnig angående Guds plan med det utvalda folket: "Bröder,
för att ni inte skall förlita er på ert eget förstånd
vill jag att ni skall känna till denna hemlighet. En del av israeliterna
är förstockade och skall förbli det till hedningarna i fullt
antal har nått målet. Men då skall hela Israel bli räddat
..." (Rom. 11:25,26). Följderna av denna okunnighet medveten
eller omedveten har haft katastrofala följder. Det kostade Jesus tårar
vid inträdet i Jerusalem, när man glatt hälsade honom som
kung och Messias men utifrån en felaktig synvinkel: "Om du denna
dag hade förstått, också du, vad som ger dig fred! Men
nu är det fördolt för dig" (Luk.19:42). På korset
bad Han: "Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör"
(Luk.23:34). Även aposteln Petrus har visat på Israels folks
ledares okunnighet.
"Nu vet jag, mina bröder, att ni handlade av okunnighet, ni liksom
era ledare ..." (Apg.3:17).
Vet mänskligheten vad som pågår med tanke på Herrens
framtid? Vet Israel det? Vet kyrkorna det? Dominerar inställningen:
Profetia i hednavärlden är inte möjlig nu och åskornas
hemlighet i Uppenbarelseboken 10 kommer aldrig att uppenbaras? Kyrkor och
grupper och även varje människa personligen borde be med David:
"Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig
och känn mina tankar, och se till, om jag är stadd på en
olycksväg, och led mig på den eviga vägen" (Psalm 139:23,24).
VI Bo i BeerSeba
"En tid härefter hände sig att Gud satte Abraham på
prov (1Mos.22:1). "Härefter" är i denna text mer än
en kronologisk angivelse. Även om det är många år
mellan denna och följande händelse, så ligger det något
av "i anslutning till", inneslutet i detta ord. Det finns ett
djupt andligt samband mellan Guds ingripande genom profetia och domar i
hednavärlden hos Abimelek och Abrahams trosprövning när han
får uppdrag att offra sin son Isak som ett brännoffer. Ingripandet
genom profetia och domar hos Abimelek resulterade i rätten att bosätta
sig i BeerSeba för Abraham.
Guds ingripande när Abraham stod i begrepp att offra Isak utmynnade,
även det, i en gudomlig bekräftelse av Abrahams boenderätt
i det utlovade landet, och detta med en ed genom SAMMA ÄNGEL, som hade
ropat: "Låt inte din hand komma vid gossen och gör ingenting
med honom" (1Mos. 22:12). Det står mycket klart: "Och Herrens
ängel ropade för andra gången ..." (1Mos.22:15). Det
finns ett samband som den Högste gjort, mellan ropet: "Låt
inte din hand komma vid gossen och gör ingenting med honom" och
ängelns ed: "Jag svär vid mig själv, säger Herren:
Eftersom du har gjort detta och inte undanhållit mig din ende son,
därför skall jag rikligen välsigna dig och göra din
säd talrik som stjärnorna på himmelen och som sanden på
havets strand. Och din säd skall inta dina fienders portar. Och i din
säd skall alla folk på jorden välsigna sig, därför
att du lyssnade till mina ord."
Därefter följer orden: "Sedan vände Abraham tillbaka
till sin tjänare. Och de stod upp och gick tillsammans till BeerSeba.
Och Abraham bodde i BeerSeba (1Mos.22:19). Ängelns första och
andra rop får inte skiljas från varandra. Ställföreträdandet
är grunden för rätten att bo i det utlovade landet. Gud utsåg
själv åt sig fåret till brännoffer. Det står
bokstavligt: "Abraham gick dit och tog väduren och offrade den
till brännoffer I SIN SONS STÄLLE (1Mos. 22:13). Abraham accepterade
ställföreträdandet. När ängeln ropade lyfte han
först upp sina ögon och därefter vände han sig om och
han såg där BAKOM sej en vädur som hade fastnat med sina
horn i ett snår.
O att i framtiden både kristendomen och judendomen ville vända
sej om än en gång för att se ställföreträdandet
som ägde rum på Golgata, för att mänskligheten, med
det judiska folket som förtrupp, må erhålla uppehållstillstånd
i "vederkvickelsens tider", på denna jord och en gång
i den himmelska härligheten. Petrus uttrycker det på följande
sätt i Apostlagärningarna 3:1921:
"Ångra er därför och vänd om, så att era
synder blir utplånade. Då skall den tid komma från Herren
då vi får vila ut, och han skall sända er den Messias som
han har bestämt, Jesus, fast himlen måste behålla honom
till den dag då allt det blir upprättat som Gud har förkunnat
genom sina heliga profeter från tidens början."
BeerSeba, edens källa, fullhetens källa, är i sanning en
"pars pro toto", en del av helheten, för hela Israel men
också för mänskligheten i stort.
VII Att stanna kvar med åsnan
På tredje dagen ser patriarken på avstånd platsen där
brännoffret skall offras. När han kommit dit säjer han till
sina tjänare: "Stanna här med åsnan. Jag och gossen
vill gå dit bort. När vi har tillbett, skall vi komma tillbaka
till er" (1Mos. 22:5). Ett "moment suprême" är
inne, ett mycket intimt ögonblick i Abrahams förhållande
till Gud. Det härskar en spänning som inte går att beskriva.
Det som händer här går delvis att jämföra med
slutskedet i berättelsen om Josef, när han avslöjar för
sina bröder vem han är. Fastän egyptierna visste MER om spåbägarens
hemlighet än hans bröder; stamfäderna och därmed umgicks
med Josef med en viss intimitet, måste de ändå gå
därifrån när Josef avslöjade sitt livs stora hemlighet.
Han är så rörd att egyptierna och hela Faraos hus hör
Josefs gråt. Josef sammanfattar det centrala i sitt händelserika
liv med orden: "Men Gud sände mig hit före er, för att
ni skulle bli kvar på jorden och behållas vid liv, ja, till
räddning för många" (1Mos. 45:7).
Han var alltså borgen, ställföreträdare, och prototyp
till Jesus Kristus. När tiden är inne för Israel, att så
att säga, "bestiga berget Moria" och acceptera ställföreträdandet,
när "täckelset" tas bort, då kommer redskapen
som förde fram till detta vara underordnade Jesu möte med sitt
folk och då måste alla "redskap" hållas på
vördnadsfullt avstånd.
Mötet mellan det judiska folket och deras Messias kommer också
att vara en mycket intim händelse. Men chockeffekten i det kommande
avslöjandet kommer att djupt gripa varje folk. Detta avslöjande
kommer också att innehålla Uppenbarelseboken 10. Guds rike är
nära ... Det kommer att sänkas ner ett "manifest" där
grundlinjerna till upprättandet av riket åt Israel avslöjas.
Två dagar har Abraham rest med ansiktet vänt mot sina efterkommandes
totala förintelse. På tredje dagen behövdes inte kniven
längre för att offra sin son till ett brännoffer. Två
Gudsdagar har Israel rest genom historien som såg ut att sluta i en
total holocaust (judeutrotning). Det kommer en tredje Gudsdag med full påskglans.
"Vad skall då deras upptagande ge, om inte liv för de döda?"
(Rom.11:15). Herren är verkligen uppstånden! "Vilket djup
av rikedom, vishet och kunskap hos Gud! Aldrig kan någon utforska
hans beslut eller spåra hans vägar.Vem kan känna Herrens
tankar, vem kan vara hans rådgivare? Vem har skänkt honom något
som han måste återgälda? Ty av honom och genom honom och
till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, amen."
Noter:
1) Th.A. Busink: "De toren van Babel", sid. 53, NoordhoffKolff
N.V., BataviaCentrum
2) se: Sjofarserien, del I, "Mannen med krukan" kapitel 3
3) Dr. Hans Jansen: Christelijke theologen na Auschwitz, del I, sid. 69,
Boekencentrum, 'sGravenhage, 1981
4) Ur: Israël, volk, land en staat een rapport van de generale synode
van de Nederlands Hervormde Kerk, sid.8, 1995. 5) Mer om detta i kapitel
4