Svar till Rabbin Robert L. Wolkoff
Förlaget Laví Media framför ett tack till Robert Wolkoff
för hans insändare. Den belyser en viktig fråga som har
aktualitet i dessa dagar, då det är 50 år sedan förintelselägren
öppnades.
Laví Media har översatt Robert Wolkoffs insändare till
nederländska för att Abraham Leenhouts själv skall kunna
ge ett svar. Leenhouts har skrivit flera böcker som behandlar hans
budskap, där "Mannen med krukan" är den första
utgiven på svenska. Den ger en tydligare bild än vad som kan
sammanfattas i en kort intervju.
Beträffande konfrontationen med Förintelsen och kristenhetens
skuld gentemot det judiska folket skriver han i "Mannen med krukan":
När jag försöker överblicka den väg, som det
judiska folket har fått vandra under snart två tusen år,
blir alla måttstockar oanvändbara. Det handlar om alltför
stora saker för att rymmas inom ramen för mänskliga analyser.
Redan för cirka femtio år sedan konfronterades jag med "mysteriet
Israels" mörka sida. I byn Vlagtwedde, där jag var predikant,
samlades judarna upp och föstes ihop i "Huset för kristliga
intressen".
Hur kunde detta ske? "Kristliga intressen"- finns det möjligen
en symbolik i detta? Jag kände mig tvungen att gå in dit för
att ta avsked av dessa hederliga, enkla medborgare. När jag kom dit,
stod fascister på vakt vid ingången, beväpnade med kulsprutepistoler.
"Vill ni också följa med till Polen, pastorn?" frågade
en av männen. Jag svarade "Nej. Är människorna härinne
fångar?" Han bejakade detta och jag sade "Kristus befaller
mig att besöka fångar." Utan att be om lov gick jag in.
(sid 1)
... liknar dessa kyrkor och samfund mer en förstorad upplaga av
"Huset för kristliga intressen"? Måtte i så fall
den judiska kvinnans fråga till mig mitt i detta "Hus för
kristliga intressen" dåna i alla katedraler och kyrkor till den
grad att pelare och murar vibrerar. Och måtte då detta dån
kombineras med vad jag skulle vilja kalla "ögonkontakt" med
Förintelsens offer.
Alltså: frågan "Vet ni varför detta händer?"
i kombination med en verklig ögonkontakt. Måtte den Helige Ande
i den avgörande världskris, som närmar sig, också använda
denna kombination på ett sådant sätt, att strupen på
kyrkliga ämbetsmän och församlingsmedlemmar snörs ihop
av rörelse och förfäran och endast tillåter sig snyfta:
"Mea culpa, mea maxima culpa", min skuld, min mycket stora skuld.
(sid 2)
Leenhouts skriver om staten Israels roll:
När det gäller judendomen har jag fått se, hur detta
judiska folk har tvingats gå en väg genom historien som är
nästan parallell med Jesu väg. På samma sätt som han
kastades ut ur Jerusalem och drevs fram längs Via Dolorosa för
att till slut nå avrättningsplatsen, så slängdes också
det judiska folket år 70 ut ur Jerusalem och jagades under nästan
2000 år längs Via Dolorosa för att slutligen komma till
sin andliga avrättningsplats. Staten kommer att bli deras kors."
(sid 3)
Det handlar alltså om en andlig avrättningsplats. Något
gammalt måste dö i andlig bemärkelse, innan en pånyttfödelse
kan ske. I analogi med Jesu uppståndelse på tredje dagen - från
död till liv - följer också en återupprättelse
för det judiska folket, liksom för hela mänskligheten. Denna
återupprättelse är central i Leenhouts budskap. Paulus beskriver
detta i Romarbrevet 11:15 med orden: "... liv från de döda".
En tidigare bok av Leenhouts: "My Vengeance is Mercyful" ("Min
hämnd är barmhärtig") syftar på denna återupprättelse.
Till sist ett bemötande av Robert Wolkoffs sammanfattning: "Teologin
som underbygger Leenhouts profetia är inget annat än ett försök
att skifta skulden för judarnas lidande från de verkliga ansvariga
till de judiska offren själva." Följande citat ur "Mannen
med krukan" ger en annan bild av skuldfrågan efter Förintelsen:
Medan blodstanken från miljoner offer och röken från
krematorierna ännu inte hade skingrats, reste man omedelbart efter
Förintelsen år 1949 krav på "Wiedervereinigung"
("återförening") och använde i det sammanhanget
Guds namn. Som om Tyskland skulle kunna hoppa över den enorma blodpölen
från sex miljoner judar plus miljoner offer ur andra folk med en hoppstav
kallad "nåden av att vara senare född"!* Dessutom har
man eftersträvat en "Endlösung" ("slutgiltig lösning")
för det utvalda folket och därmed regelrätt gått emot
Gud och hans frälsningsplan. "Wiedervereinigung" utan en
radikal omvändelse är lika med självmord." (sid
5)
* citat från sentida uttalande av Helmut Kohl
Styrelsen för
Laví Media
Box 2041
172 02 Sundbyberg