Kort svar till "Jobs-tröstare"
Bengt Ove Andersson skriver i sin artikel (Shalom över Israel nr 2)
att Abraham Leenhouts gör sig skyldig till historieförfalskning
i beskrivningen av omständigheterna för staten Israels tillkomst
1948.
Stiftelsen Laví Media som är utgivare av boken "Mannen
med krukan" vill ej föra en djupare debatt men påpekar dock
att den som utger sig för att komma med en profetia och som uppmanar
andra till att pröva detta bör bli respekterad. Under det gamla
testamentets tid fanns det de som utgav sig för att vara profeter och
sa att allting var bra i Israel även om den verkliga situationen var
en annan. Varje förskönande eller romantiserande beskrivning av
verkligheten leder förr eller senare till en konfrontation med sanningen.
Vi vill dock visa några referenser som beskriver USA:s agerande med
utpressning i Mellanöstern-politiken. Några exempel är "O,
Jerusalem" av Collins & Lapierre (sid 15, Granada Publ. 1982) samt
en artikel i Svenska Dagbladet av Cordelia Edvardson (14/4 1994, sid 7).
Det centrala i Leenhouts budskap är inte händelserna 1948 även
om han fick sin uppenbarelse då. Leenhouts menar att det viktiga är
det judiska folkets andliga pånyttfödelse, som Paulus beskriver
med orden "... liv från de döda" (Rom 11:15) och där
de hednakristna har en roll i att locka Israel till avund. Den kristna splittringen
och oförsonligheten hindrar detta men symboliskt visar "mannen
med krukan" vägen till enhet. Han var den som visade vägen
till den övre salen där Jesus tvättade lärjungarnas
fötter, ett föredöme i ödmjukhet. I samband med detta
instiftades nattvarden.
Leenhouts gör upp med flera teologiska läror som döljer eller
omöjliggör ovanstående relation mellan judar och kristna.
En sådan är ersättningsteologin där det nya förbundet
ersätter det gamla. En annan lära är "Darby-ismen"
där de kristna påstås lämna jorden innan judarnas
återupprättelse. Mer information om hans budskap finns att hämta
på Internet (www.crossnet.se/lavimedia).
Styrelsen
Laví Media
Box 2041
172 02 Sundbyberg
Längre och utförligare svar till "Jobs-tröstare"
Laví Media är ett förlag som drivs som en stiftelse och
har också en målsättning att motverka antisemitism som
omnämns i Bengt Ove Anderssons artikel. Laví Media har valt
att bland annat publicera böcker av den nederländske pastorn Abraham
Leenhouts. Skälet till detta är främst att han presenterar
ett budskap som är radikalt nyskapande i synen på de eskatologiska
frågorna och i synen på relationen mellan judar och kristna.
Vårt syfte med detta inlägg är inte att starta en debatt
utan att göra ett förtydligande där det finns feltolkningar
i Bengt Ove Anderssons artikel. I början av april kommer vi att etablera
en hemsida på Internet (www.crossnet.lavimedia) där utdrag ur
böcker samt översatta predikningar kommer att förtydliga
hans rika budskap.
Det som pastor Leenhouts framför i sin bok står han naturligtvis
för själv. Då vi inte hinner översätta Bengt Ove
Anderssons artikel till nederländska och invänta författarens
svar ger vi ett svar utifrån en tolkning av hans budskap. Den som
utger sig för att komma med en profetia och som uppmanar andra till
att pröva detta bör bli respekterad. Under det gamla testamentets
tid fanns det de som utgav sig för att vara profeter och sa att allting
var bra i Israel även om den verkliga situationen var en annan. Det
är heller inte svårt att inse att situationen i dagens Israel
är mycket bekymmersam oavsett om fredsprocessen fortsätter eller
ej. Jag har flera judiska vänner som bor i Israel och dessa är
så spända över terrorn att de tex. inte vågar åka
buss. Detta spända förhållande gäller ju dessutom oavsett
vem som har "rätt eller fel".
Bengt Ove Andersson menar att Leenhouts gör sig skyldig till historieförfalskning
i beskrivningen av omröstningsförfarandet i FN 1947. Frågan
är väl snarare vilken "sanning" man vill se. Följande
citat kommer från referens nr 14, kap 3, i "Mannen med krukan"
som visar hur USA agerar med hot och utpressning i samband med omröstningen.
Mentaliteten är så tydlig att översättning är
onödig. Detta agerande är ju inte det judiska folket direkt ansvarigt
för även om det är känt att USA har en inflytelserik
judisk påtryckningsgrupp. USA:s agerande omöjliggör en fredlig
lösning.
By direct order of the White House, the United States had exerted every
form of pressure available to it on those nations in the United Nations
opposed to partition or hesitant in their support of it. President Truman
had personally warned the United States delegate to the United Nations,
Herschel Johnson, to 'damn well deliver the partition vote or there will
be hell to pay'. His adviser Bernard Baruch had shocked France's United
Nations delegate, Alexandre Parodi with a blunt threat to cut United States
aid if France opposed partition. (Collins & Lapierre: "O, Jerusalem"
, sid 15, Granada Publ. 1982)
Detta agerande har fortsatt i efterspelet till Gulf-kriget. Den "nya
världsordningen" som USA:s president George Bush ville skapa ledde
till bland annat att Syrien fick/får stora ekonomiska bidrag, som
tack för att man valde "rätt" sida, samt framtvingandet
av fredsprocessen mellan Israel och Arabstaterna. Citatet nedan är
från Svenska Dagbladet där Cordelia Edvardson visar vilka reaktioner
som blir följden om man framtvingar eller "köper" fredsöverenskommelser.
Kung Hussein upprörd över FN:s trakasserier
En bitter kung Hussein poängterar att det inte leder någonstans
att pressa Jordanien. Upprördheten gäller amerikansk utpressning.
Om Jordanien skriver på fredsfördraget med Israel så kommer
problemen med "överdrivet" många inspektioner av att
landet följer Irak-blockaden att upphöra...
En av kungens närmaste rådgivare, doktor Abdulla Toukan, har
tidigare på dagen gett svaret på kungens retoriska frågor.
När han nyligen träffade en grupp amerikanska senatorer fick han
klara besked, berättar Abdulla Toukan. "Skriv på fredsfördraget
med Israel, och alla era problem kommer att lösas" lovade senatorerna.
Dessa senatorer måste ha känt kung Hussein av Jordanien dåligt.
Han sträcker på sina 160 centimetrar i stolen och förklarar
med stor värdighet:
'Till skillnad från andra som kunde nämnas handlar vi enligt
vår övertygelse. När vi strävar efter och arbetar för
fred gör vi det inte på grund av påtryckningar utan av
övertygelse.' (SvD 14/4 1994, sid 7)
Att påtala ovanstående fakta har inte något med antisemitism
att göra. Varje förskönande eller romantiserande beskrivning
av verkligheten leder förr eller senare till en konfrontation med sanningen.
Här kan det vara värt att påminna om Jesu ord: "Sanningen
skall göra er fria". Att även Arabstaterna bedrev utpressning
mot andra länder 1947 förändrar ingenting utan bara bekräftar
att omröstningsprocessen var ungefär som det är idag, där
intriger, påtryckningar och andra "metoder" är normalt.
Leenhouts har en mycket stor kärlek till det judiska folket och respekt
för dess framtida roll men han sätter inte likhetstecken mellan
Israel som politisk stat och Israel som det judiska folket. Leenhouts menar
att förfarandet vid staten Israels bildande skiljer sig markant jämfört
med tidigare uttåg från exilen då Guds medverkan var mycket
tydligare. Denna brist får följder som är mycket tydliga
idag. Fredsprocessen kanske kan leda till formell fred men knappast det
som denna tidning har tagit som namn: Shalom över Israel.
Leenhouts budskap har presenterats för en svensk judisk teolog som
dock inte såg någon antisemitism i hans budskap. I Nederländerna
bemöts han även med en viss respekt från judiska rabbiner.
Ett annat kritiserat uttalande är "staten blir deras kors"
samt att judarna efter 2000 års exil kommer till en "andlig avrättningsplats".
Här handlar det alltså om en andlig avrättningsplats inte
någon ny förintelse. Något gammalt måste dö
i andlig bemärkelse, innan en pånyttfödelse kan ske. I analogi
med Jesu uppståndelse på tredje dagen - från död
till liv - följer också en återupprättelse för
det judiska folket, liksom för hela mänskligheten. Denna återupprättelse
är central i Leenhouts budskap. Paulus beskriver detta i Romarbrevet
11:15 med orden: "... liv från de döda".
Även inom judendomen ser flera rabbiner att en förändring
måste ske för att tex. det tredje templet skall kunna byggas.
En mycket intressant artikelserie från Internet av Dr. Yitzak Hayutman
presenterar denna syn som har vissa paralleller med Leenhouts budskap som
talar om upprättandet av det andliga templet (Upp.11:1), en Guds församling
av judar och hedningar, en andens boning. Dr. Hayutman refererar till chefsrabbinen
i Haifa 1989, Sh'ar Yashuv Cohen som ser att återuppbyggandet förutsätter
en sinnesändring av hedningarna (araberna) men även att förändringen
måste börja med judarna (artikel 1, "... A House of Prayer
for All the Nations" , sid. 1).
I artikel 2 refererar han till rabbinen Adin Even-Yisrael (Steinsaltz) som
menar (1990) att exilens tillstånd fortfarande råder i Israel
då Guds närvaro (Shechina) saknas. Detta visar sig i att majoriteten
av Israels befolkning inte ens är medvetna om denna brist (artikel
2, "The question of building the temple in our time", sid.
2). Dr. Hayutman menar vidare att detta visas av att de flesta människor
i Israel "är mer intresserade av att titta på fotboll eller
romantiska serier på TV än tillbedjan i något tempel".
Leenhouts menar däremot att förändringen måste börja
med hedningarna, de kristna. Vägen till denna förändring
visades symboliskt av "mannen med krukan", den man som visade
lärjungarna till den övre salen där Jesus tvättade lärjungarnas
fötter. Jesus visade med detta att den som är "större
eller mer värd" handlar i ödmjukhet mot de som inte förtjänar
detta. Leenhouts skriver i bok nr 2 av Sjofar-serien, Apokalypsens sju Sjofarim
(under översättning) att "mannen med krukan (vattenkrukan)"
efterapas i begreppet "vattumannens tidsålder" som förekommer
i New Age rörelsen (men har diametralt andra mål).
Leenhouts menar att denna ödmjuka attityd är en förutsättning
för att skapa försoning där det finns splittring. Det är
vägen till den sanna ekumeniken och till Guds påtagliga närvaro
bland hedningarna, det som Paulus kallar "hedningarnas fullhet".
Denna väg kommer också att leda in det judiska folket till det
som kan kallas "judarnas fullhet" (Rom. 11:12) och det Messianska
rikets upprättande på jorden. Guds närvaro blir då
upprättad för både judar och hedningar (se kap 2). Det är
detta profetiska perspektiv som är så viktigt för förståelsen
av Leenhouts budskap. Beskrivningen av omständigheterna 1948 och framåt
är bara viktiga för att förstå dagens situation.
Leenhouts gör upp med flera teologiska läror som innebär
att relationen mellan judar och kristna saknar betydelse eller omöjliggörs.
En sådan lära är ersättningsteologin där det nya
förbundet ersätter det gamla. En annan lära är "Darby-ismen".
Denna lära som utarbetades av John Nelson Darby på 1800-talet
innebär ytterst att församlingens uppgift, att locka Israel till
avund och som är vägen till Israels fullhet (Rom. 11:11) och även
finns omnämnt i 5 Mos. 32:21, inte gäller. Denna lära har
haft stort inflytande på bibelöversättningar under 1900-talet
så att ovanstående sammanhang fördunklas. Det enligt Darby-ismen
omedelbart förestående "uppryckandet" innebär
att hedningarnas roll gentemot judarna i enlighet med Paulus undervisning
i Rom. 11 omöjliggörs. Vägen till det judiska folkets stora
framtid som "ett heligt prästerskap" (2 Mos. 19:6) tas bort.
Som en konsekvens av att hedningarnas roll gentemot judarna tas bort, dyker
tankar upp bland några kristna grupperingar som tex. "vi är
den sista generationen". I detta tänkesätt finns det ingen
plats för tankar om att det mest fulländade återstår,
det Messianska riket på jorden. Paulus varnar för detta högmod
i Rom. 11:17-18.
Bengt Ove Andersson gör i inledningen till sin artikel en förenkling
av sammanhanget. Han säger där: "Den förbannelse han
hänvisar till är Jesu ord i Matt. 23:38-39 'Se, edert hus ...".
Leenhouts hänvisar istället till det sammanhang som beskrivs i
1 Kung. 16:34 där Hiel fick betala priset för att han trotsade
Herrens ord till Josua (500 år tidigare) om att ej återuppbygga
Jerikos fästning och dess portar. Detta kostade honom både hans
äldste och yngste son. Vidare menar han att Tyskland som nation står
under en förbannelse som följd av Förintelsen och i enlighet
med 1 Mos. 12:3. Leenhouts såg Tysklands delning som en resultat av
denna förbannelse och att den situation som råder efter återföreningen
är mycket farlig och har sin parallell med Hiels återuppbyggande.
Det finns också en parallell med Jesu ord i Matt. 23:38-39: "Se,
edert hus skall komma att stå övergivet och öde. Ty jag
säger eder: Härefter skolen I icke få se mig, intill den
tid då I säger: 'Välsignad vare han som kommer, i Herrens
namn!'" Leenhouts menar att om detta ord är sant måste detta
gälla idag, även om staten har bildats. Det handlar alltså
om att Guds närvaro och "shalom" saknas, inte omöjliggörandet
av statsbildningen som sådan.
Man kan naturligtvis försvara statsbildningen utifrån mänskliga
ställningstaganden. Visst, det judiska folket har all rätt att
leva i fred och trygghet men det judiska folkets stora framtid som ett heligt
prästerskap kommer inte att infrias av en kamp med vapenmakt.
Bengt Ove Andersson avslutar med att hänvisa till 2000-årig judeförföljelse
i korsets tecken och att vi som kristna inte kan lägga på mer
syndaskuld på det judiska folket. Beträffande Leenhouts syn på
den 2000-åriga förföljelsen av judar i korsets tecken ber
jag att få göra följande citat från inledningen i
boken. Leenhouts redogör där för sin konfrontation med judar
som hade samlats ihop före deporteringen till lägren i ett hus
som kallades " Huset för kristliga intressen". Detta är
hans reflektioner efteråt där han ställer följande
fråga till kyrkorna och samfunden:
Är vår världs alla kyrkor tillsammans verkligen en ren
återspegling av det som vi så gärna sjunger om i psalm
89: "Jag vet, att den fasta byggnaden, beviset på Din nåd,
efter Din bestämda plan skall stå klar på evighetens dag?"
Eller liknar dessa kyrkor och samfund mer en förstorad upplaga av "Huset
för kristliga intressen"? Måtte i så fall den judiska
kvinnans fråga till mig mitt i detta "Hus för kristliga
intressen" dåna i alla katedraler och kyrkor till den grad att
pelare och murar vibrerar. Och måtte då detta dån kombineras
med vad jag skulle vilja kalla "ögonkontakt" med Förintelsens
offer.
Alltså: frågan "Vet ni varför detta händer?"
i kombination med en verklig ögonkontakt. Måtte den Helige Ande
i den avgörande världskris, som närmar sig, också använda
denna kombination på ett sådant sätt, att strupen på
kyrkliga ämbetsmän och församlingsmedlemmar snörs ihop
av rörelse och förfäran och endast tillåter sig snyfta:
"Mea culpa, mea maxima culpa", min skuld, min mycket stora skuld.
(sid 2)
Styrelsen
Laví Media
Box 2041
172 02 Sundbyberg